Cum mananc sanatos cu un buget redus

0
937
reguli mancat sanatos si ieftin

Alimentația sănătoasă poate fi și ieftină! Există un mit conform căruia, dacă vrei să mănânci sănătos trebuie să cheltui mulți bani. Cu puțină autodisciplină și organizare poți să faci economii considerabile la bugetul alocat mâncării. Respectă regulile de mai jos și îți poți construi o alimentație sănătoasă, cu bani puțini.

 

  1. Planifică-ți mesele pentru toată săptămâna

    planificarea meselor

Sursa: pinterest.com

Poate părea greu la început, dar vei avea oportunitatea să găsești rețete noi, să îți diversifici dieta și îți vei putea alcătui din timp lista de ingrediente de care ai nevoie. Alege rețetele și în funcție de ingredientele pe care le ai deja în dulap sau frigider, pentru a le folosi înainte să se iasă din termen. Conform  Ministerului Agriculturii, românii aruncă la gunoi, zilnic, 6000 de tone de alimente perisabile. Dacă îți planifici din timp mesele poți contribui la scăderea acestei statistici.

  1. Stabilește-ți și gustările

mănâncă sănătos și ieftin, planifică gustările
Sursă: http://www.wellplated.com

Pentru gustările dintre mese vei fi tentat să cumperi din impuls tot ce îți face cu ochiul. Lanțurile de supermarket-uri știu exact cum să plaseze produsele ca să arate cât mai atractiv și să îți fie la îndemână să le introduci în coș. Câteva ciocolățele și napolitane abia par că se simt în totalul coșului de cumpărături, dar se adună și poți cheltui lunar sume importante de bani pe niște produse nesănătoase fără valori nutriționale. Ce îți recomandăm: încearcă mai multe rețete de granola, care pe lângă faptul că sunt sănătoase, sunt spornice și conținutul unei tăvi poate fi mâncat pe parcursul mai multor zile.

  1. Fă-ți o listă de cumpărături

mănâncă sănătos și ieftin, listă de cumpărături
Sursă: http://www.eatthis.com

Bun! Ai decis ce urmează să mănânci. Asta înseamnă că poți face o listă cu tot ce trebuie să iei de la supermarket sau din piață. De ce este importantă lista? Ea te ajută să eviți acele momente când pleci cu coșul plin de cumpărături din supermarket și constați, când ajungi acasă, că nu poți combina mai nimic din care să rezulte o masă sănătoasă și bună. În plus, îți poți face un plan de dinainte referitor la care este locul cel mai convenabil de unde poți lua toate cumpărăturile, astfel încât să nu faci prea multe drumuri. Respectă lista cu strictețe și nu te abate de la ea, dacă vrei cu adevărat să faci economii.

  1. Gătește acasă

mănâncă sănătos și ieftin, gătește acasă
http://www.menstylefashion.com

Pe lângă satisfacția de a-ți fi gătit singur, vei avea și certitudinea că toate ingredientele mâncării tale sunt proaspete și pe gustul tău. Dacă îți prepari doar ție, poți face astfel încât mâncarea să ajungă câteva zile și vei putea petrece timpul, pe care l-ai fi consumat gătind, într-un mod mult mai relaxant. În cazul în care ești genul de persoană care nu mănâncă aceeași mâncare mai multe zile la rând, o soluție este să congelezi într-un recipient special mâncarea. În plus, dacă ți-ai gătit acasă poți lua mâncarea pachet la muncă, astfel încât să nu cazi în tentația de a-ți comanda în pauza de masă.

 

  1. Folosește produse de sezon

mănânci sănătos și ieftin, produse sezon
Sursă: http://radiotimisoara.ro

Vizitează piața din apropierea ta. Poate că pare mai la îndemână să te urci în mașină și să mergi în supermarketul din mall-ul preferat (poate dai o raită și prin magazine, după), dar dacă ai nevoie doar de câteva fructe și legume, lactate sau chiar și carne, la piață le găsești mai proaspete, mai ieftine și pot fi chiar autohtone. Încurajezi astfel economia națională, dar și pe cea din buzunarul tău. Ascultă din sfaturile bătrânilor: cumpără la prețurile din sezon și pune la congelator pentru la iarnă. Produsele înghețate își păstrează cea mai mare parte a nutrienților.

 

  1. Nu te duce la cumpărături cu stomacul gol

mănânci sănătos și ieftin
Sursă: https://corporate.aldi.us

De cele mai multe ori, un coș plin de cumpărături este rezultatul unui stomac gol. Când ești înfometat și te plimbi printre rafturi, orice poate părea o idee bună: semi-preparate, conserve cu tot felul de combinații pe care altfel nu le-ai mânca, ingrediente ca să faci la un moment dat o rețetă de tort găsită pe un blog… Tentațiile sunt cu atât mai mari cu cât ești mai înfometat, așa că de ce să nu le elimini din start și să mănânci ceva rapid înainte de cumpărături? De preferat, una dintre gustările deja planificate!

 

  1. Cumpără legume și fructe congelate, la vrac

mănânci sănătos și ieftin, legume congelate
Sursă: http://www.eatright.org/

Legumele și fructele congelate sunt aproape la fel de sănătoase ca și cele naturale. Alimente precum mazărea, fasolea, morcovii, spanacul, dar și vișinile, căpșunile, fructele de pădure pot fi folosite în rețetele tale cu toată încrederea. Sunt varianta cea mai ieftină și sănătoasă, mai ales atunci când alimentele nu sunt în sezon.

 

  1. Fă-ți stoc de alimente greu perisabile

mănânci sănătos și ieftin, alimente greu perisabile
Sursă: https://inmyownstyle.com

Pastele, orezul brun, cușcușul, cartofii, conservele sunt alimente care rezistă în dulap și nu se strică prea ușor. Pot fi oricând soluția optimă atunci când vrei să mănânci ceva mai rapid decât o comandă de la fast food-ul preferat.

 

  1. Află regulile de păstrare a alimentelor

mănânci sănătos și ieftin, depozitarea alimentelor
Sursă: http://www.bluemaize.net

Informează-te cum se păstrează corect alimentele ca să nu ai surprize înainte să le mănânci:

  • Mâncărurile gătite se depozitează mereu cu capacul pus.
  • Nu se depozitează cartofii lângă legume.
  • Fructele și legume se pun în sertarul dedicat lor.
  • Roșiile, cartofii, dovleceii se țin într-un loc umbros și răcoros (nu în frigider). Celelalte legume se țin în pungi perforate, departe de alimente cu conținut de etilenă: mere, mango, pere, kiwi.
  • Bananele, portocalele și pepenii se pot ține pe tejgheaua bucătăriei, într-un coș de fructe. Restul fructelor se bagă la frigider. Ele nu se spală decât înainte de a fi mâncate.
  • Oleaginoasele (nuci, arahide, semințe, migdale) se țin în containere închise ermetic.
  • Produsele lactate stau cel mai bine în rafturile superioare ale frigiderului, unde temperatura e constantă.
  • Ouăle trebuie ținute în cofragul lor, pe unul dintre rafturile frigiderului, nu pe ușă, unde temperatua este cea mai ridicată.
  • Brânza și cașcavalul se țin într-un ambalaj poros (cum e hârtia de copt), după ce se îndepărtează stratul exterior cu apă. Ele nu se țin în pungi de plastic, deoarece pot asimila chimicalele și mirosurile din acestea.

 

  1. Urmărește reducerile

mănânci sănătos și ieftin, urmărește reducerile
Sursă: http://newsbv.ro/

Înregistrează-te în programele de fidelitate ale supermarketurile și urmărește ofertele săptămânale promovate pe internet sau în pliantele care vin în poștă. Poți găsi cupoane de reduceri, oferte încrucișate (un produs care îți aduce un cadou), reduceri la achiziția unor cantități mai mari (te poți cupla cu prietenii tăi pentru a cumpăra mai mult și împărți costul total în mod egal). Multe lanțuri pot avea reduceri spre final de program la carnea rămasă tăiată în măcelaria proprie sau la legume și fructe, așa că merită să faci o plimbare de seară dacă ai nevoie să îți completezi stocul de mâncare pentru rețetele viitoare.

 

  1. Fii înțelept atunci când cumperi carne

mănânci sănătos și ieftin, cumpărături carne
Sursă: http://www.suncommunitynews.com

Achiziționează un pui întreg pe care îl poți tranșa și depozita în pachete, în congelator. De oriune le-ai cumpăra, bucățile dezosate sunt cu aproximativ 40% mai scumpe decât cele cu os. Rentează să cumperi o cantitate mai mare și să elimini osul și pielițele acasă. Dacă marinezi carnea și o gătești la slow cooker sau în cuptor, poți cumpăra și porțiuni mai tari (mușchi, cotlet), care de multe ori sunt mai ieftine.  Nu uita, însă, că nutriționiștii recomandă consumul unei cantități limitate de carne, zilnic, așa că nu achiziționa prea multă.

 

  1. Cumpără un dispozitiv pentru vidare
mănânci sănătos și ieftin, aparat vidare
Sursă: http://www.thehealthymaven.com

Congelarea alimentelor și a mâncării poate asigura prelungirea termenului de valabilitate a acestora și consumarea lor în siguranță, peste mai multe săptămâni. Dispozitivul de vidare elimină aerul din ambalajul acestora, reducând posibilitățile de alterare.

Care sunt modalitățile tale de a economisi bani pe mâncare și a-ți păstra o alimentație sănătoasă?

 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here