4 filme poloneze care ne-au atras atentia in 2018

0
821
photo: Independenta Film

An de an descoperi unele dintre cele mai bune filme poloneze actuale cu ocazia festivalului CinePolska. Selecţia din 2018 a inclus filme premiate la Berlinale şi la Cannes, dar şi debuturi apreciate datorită calităţilor vizuale sau forţei satirice. Sunt filme cu personaje memorabile, aluzii sfredelitoare la situatia politică din prezent, umor negru şi absurd. Noi îţi recomandăm patru dintre ele.

 

Cold War

photo: Independenta Film

Câştigător al Premiului pentru Regie la Cannes, filmul Cold War este semnat de regizorul peliculei Ida. Se va face referire la acesta în anii urmatori, când se va discuta despre umbra cinematografiei clasice asupra unui prezent încă receptiv la poveştile răvăşitoare. O astfel de poveste este şi cea dintre Wiktor, un muzician pasionat de jazz, şi vulcanica Zula, o tânără care se refugiază în muzică pentru a fugi de un trecut compromis. Povestea lor, redată în imagini alb-negru ce aminstesc de filmele-cult, devine un periplu între Polonia anilor ’50 şi Parisul boem, aşa cum apare în fotografiile realizate de Bresson sau Doisneau.

Vei descoperi o iubire trepidantă şi acaparantă, aşa cum sunt multe dintre iubirile înfiripate între două personaje ce vin din lumi diferite. Dacă îţi plac filmele alb-negru, în care arta fotografică este prezentă în fiecare secvenţă, vei mai descoperi unele dintre cele mai frumoase imagini ale Parisului nocturn.

Farmecul peliculei Cold War se bazează pe metamorfozele derutante ale unui personaj feminin impetuos, în care se regăsesc atât idealul slav, cât şi acea senzualitate a emancipatei ce aminsteşte de actriţele Noului Val din anii ’60. Cele două personaje principale reflectă amintirile regizorului Paweł Pawlikowski referitoare la părinţii săi, a căror iubire tulburătoare şi vulcanică semăna cu povestea din film. Poţi citi şi recenzia.

 

Chipul

sursa: IMDB

Un alt film polonez care s-a făcut remarcat la marile festivaluri este şi Chipul. Regizat de Malgorzata Szumowska, Chipul este o alegorie în care drama, notele suprarealiste şi comedia neagră se îmbină profund şi cutremurător. Filmul care a primit Ursul de Argint la Berlinale reflectă într-un mod alarmant şi original prăpastia dintre Polonia cosmopolită, simbolizată de rockerul devenit personajul central, şi Polonia tradiţionalistă, care încurajează influenţa din ce în ce mai mare a bisericii asupra politicii şi vieţii private.

Personajul central, Jacek, este coşmarul oricărui părinte supus, care se teme de gura lumii. El are plete, ascultă Metallica, şi visează (asemenea multora din generaţia lui) să emigreze, constrazicându-şi mereu rubedeniile care încep să confunde patriotismul cu naţionalismul, resemnarea şi xenofobia. Viaţa acestui personaj, de care spectatorul se va ataşa imediat, se schimbă halucinant după ce primeşte un chip nou în urma unui accident petrecut chiar pe şantierul unde acesta contribuia la replica poloneză dată statuii din Rio a Mântuitorului. Iubita nu îl va mai recunoaşte, iar încercarea lui de a o recâştiga ascunde aluzii tulburătoare la acea parte a societăţii est-europene retrograde.

Spectatorii deschişi la minte vor fi observa cutremuraţi nişte similitudini între Polonia şi România. Polarizarea, conflictul acut dintre fanatici şi pro-occidentali, dintre cei ce vor să evadeze, sufocaţi de primitivismul noii mişcări naţionaliste din Est şi cei ce deturnează patriotismul şi credinţa în direcţia unui nou despotism.

 

O noapte liniştită

sursa: IMDB

Tot despre ruptura dintre polonezii ataşaţi de Vest şi cei tradiţionalişti este vorba şi în drama O noapte liniştită. Filmul regizorului debutant Piotr Domalewski a fost comparat cu pelicula românească Sieranevada. Vei descoperi aceeaşi reuniune de familie în care secretele, reproşurile şi regretele devin inflamabile şi răscolitoare.

Filmul porneşte de la decizia personajului central de a reveni din Germania în satul polonez unde familia lui are o fermă. El şi-ar dori partea sa de mostenire pentru a o vinde şi a-şi dezvolta afacerea din Germania. Cina de Crăciun devine pretextul pentru a le dezvălui rudelor intenţiile sale. Odată întors în Polonia, protagonistul mai încearcă să se reaproprie de iubita lui, însă descoperă că fratele său şi aceasta au o relaţie mult mai apropiată decât a crezut iniţial.

Dialogurile, mesajele satirice, locul ales pentru desfăşurarea acţiunii şi jocul actorilor convingători în rolurile oferite îţi amintesc de acele piese de teatru ce plasează conflictul dintre generaţii şi rivalitatea fraternă în decorurile îngheţate în trecut, în care măreţia şi ruina se învecinează dureros, pentru a reda destrămarea inevitabilă a unei familii. Drama şi reacţiile imprevizibile ale personajelor sunt alimentate de o tema omniprezentă în Estul eliberat de sub comunism, dar captiv încă alături de fantomele trecutului: dezrădăcinarea prin emigrarea ca singură opţiune pentru supravieţuire.

 

Atac de panică

sursa: IMDB

Dacă te-ai plictisit de tipicele clişeele enervante din comediile de la mall, poţi alege Atac de panică. Succesul de public al acestei comedii mizează pe intersectarea imprevizibilă şi plină de originalitate a unor poveşti de viaţă aparent paralele. Reacţiile explozive cu final absurd, modul halucinant prin care sunt denunţate slăbiciunile şi angoasele omului contemporan îi va face pe mulţi spectatori să afirme că Atac de panică ar putea fi replica dată de regizorul Pawel Maslona filmului Poveşti trăsnite (Wild Tales/Relatos Salvajes).

Apelând la o doză eficientă de umor negru, actori expresivi care intră credibil în pielea unor personaje bizare şi la intensitatea unei satire năvalnice, Pawel Maslona oferă genul de comedie deopotrivă accesibilă şi multistratificată. Filmul mai poate fi considerat o retrospectivă derulată într-un ritm năucitor a multor teme din filmele actuale: dependenţa emoţională, înstrăinarea în propria familie, transformarea femeii în obiect sexual prin videochat, frica de singurătate şi fuga de sine.

Comicul se bazează mai ales pe teama personajelor de consecinţe şi de cei capabili să le descopere adevărata faţă. Pentru a se ascunde sau pentru a scăpa din situaţiile de criză sau doar stânjenitoare, aceste personaje sunt capabile de cele mai stupide şi aberante acţiuni.

Citeşte şi Tablou de vânătoare – Răzbunarea animalelor

All These Sleepless Nights – Oraşul unei generaţii

Tablou de vanatoare – Razbunarea animalelor

All These Sleepless Nights – Orasul unei generatii intr-un film despre hipsterii Varsoviei

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here