5 filme bune in care pisicile sunt personaje in toata regula

0
1008

Nu ne interesează clișeele despre pisici: aristocrate, dar neloiale, frumoase de pus în ramă (a se citi "pe Facebook") la fiecare oră, mofturoase și independente etc. Ne-am uitat după pisicile care au apărut în filme bune, în primul rând, și care au "jucat" o scenă în toată regula. În plus, prezența lor în filmele alese nu era pur decorativă (ca în cele mai multe filme, în care torc și stau tolănite, așteptând mângâieri), ci susținea acțiunea filmului și motivațiile personajelor.

 

1. Motanul Jones, alintat Jonesy – Alien (1979)

 

  

 

Jonesy chiar are nouă vieți. Dar nu doar vieți, ci și multe scene în primul film din seria Alien. Una dintre scenele cele mai palpitante ale thrillerului este căutarea lui Jonesy de către membrii echipajului. În momentul în care Brett rămâne singur să caute pisica, extraterestrul de pe nava Nostromo este, la rândul lui, în urmărirea lui Brett. Brett îl găsește pe Jonesy, dar acesta se burzuluiește, pentru că în spate se ivea amenințător Alien, gata să îi eviscereze. La finalul scenei, camera se concentrează pe o rază de lumină ce luminează fața apatică a lui Jonesy, intrat în survival mode.  Close-up-ul lui Jonesy este probabil cea mai celebră astfel de imagine cu o pisică din cinematografie. La final, după ce Jonesy este găsit de Locotenentul Ellen Ripley (Sigourney Weaver) și Alien "contemplează" oportunitatea de a-l omorî într-o întâlnire scurtă, Jonesy este singurul supraviețuitor al echipei Nostromo, împreună cu Ripley.

 

2. Cat, pisica fără nume din Breakfast at Tiffany's (1961)

 

        

 

Tot o pisică portocalie dungată are parte de atenție și în clasicul Breakfast at Tiffany's. Rolul pisicii nu este la fel de important în desfășurarea acțiunii ca în Alien, dar ea o trezește dimineața pe Audrey Hepburn (într-o scenă care a intrat în cultura pop), sare de colo colo dar, cel mai important, este barometrul responsabilizării personajului flamboyant al lui Holly Golightly (Audrey Hepburn). În momentul în care viața ei va fi în sfârșit "pusă la punct", Holly și-a promis că va da un nume pisicii și va deveni cu adevărat stăpâna acesteia. Deși pare că pisoiul a jucat deja suficient de multă importanță în film, Cat va juca în una din cele mai romantice scene din filme, la finalul Breakfast at Tiffany's, când Holly aruncă pisica din taxi în ploaie, dar se întoarce pentru a o găsi și a o strânge în brațe între ea și iubirea vieții ei, Paul. La fel ca și în Alien, deși e udă și ar trebui să aibă o mutră amărâtă, Cat e bine mersi și nu prea empatizează în reuniunea afectivă a celor două personaje principale.

 

3. Pisica din The Spirit of The Beehive (El espíritu de la colmena) (1973)

 

              

 

Considerat de mulți ca fiind cel mai bun film al deceniului șapte din cinematografia spaniolă, iar de alții ca fiind cel mai bun film spaniol făcut vreodată, The Spirit of The Beehive este  în primul rând o creație de atmosferă, cu imagini foarte frumoase, artsy, care poate fi interpretat ca fiind chiar pretențios pe alocuri. Dar, pentru cei cu gustul dezvoltat pentru Tarkovski, Bela Tarr, Sergei Parajanov, Konchalovski, sunt șanse mari ca The Spirit of The Beehive să fie o experiență relevantă. 

Având în vedere specificul filmului, pisica are în primul rând un rol simbolic și mai puțin unul care ține de acțiune. Unul dintre cele două personaje principale, fetița Isabel, se joacă cu o pisică neagră, una din cele mai naturale pisici pe care le-am văzut în filme, pe care încearcă să o sugrume. Pisica o rănește la deget și Isabel, într-un prim gest de senzualitate pentru o fată de vârsta ei, își întinde pe buze sângele, ca pe un ruj. Scena poate fi interpretată ca trecerea în dezvoltarea psihologică de la cruzimea tipică copiilor (înainte de bine și de rău) la formarea conștiinței de sine și înfiriparea sexualității.

 

4. Baby din Bringing up Baby (1938)

 

                    

 

O comedie clasică, considerată printre cele mai haioase comedii ale cinematografului american din toate timpurile de American Film Institute, are chiar în titlu referința la felina-personaj al filmului. Da, nu e vorba de o pisică, ci de un leopard îmblânzit care e mai pisicită și pisicoasă decât cea mai domestică dintre pisici: se freacă de pantalonii lui Cary Grant și de rochia lui Katharine Hepburn, toarce cu un bas impresionant și stă cu burta în sus ca să fie mângâiat. Baby e trimis de fratele lui Susan (Katharine Hepburn) din Brazilia, iar ea îl folosește ca pretext pentru a petrece cât mai mult timp cu David (Cary Grant), bărbatul de care s-a îndrăgostit. Cei doi actori, împreună cu leopardul, fac o echipă foarte haioasă care te prinde din primul moment. Dintre toate felinele despre care am povestit, Baby este cel mai implicat în scenele în care joacă și cel mai iubitor, asta poate și pentru că antrenorul lui a asistat off-screen (cu un bici în mână, din păcate) la toate ipostazele în care leopardul apare. 

 

5.  I got a woman. What do I need a cat for? – Pisica din The Long Goodbye (1973)

 

                          

 

Semnat de Robert Altman, The Long Goodbye este un comentariu ironic, spontan și pervers în stilul cunoscut al regizorului pe marginea filmului noir. Personajul principal este detectivul Philip Marlowe care, înainte de a se întâlni cu intriga filmului, are parte în primele 10 minute ale filmului de manifestările de nemulțumire ale pisicii lui înfometate. Pisica îl trezește la ora 3:30 dimineața ca să îi ceară mâncarea ei preferată. Deși încearcă să îi pregătească un alt tip de mâncare și chiar merge până la magazin ca să îi găsească brandul preferată de cat food, pisica nu poate fi mulțumită. Efortul personajului principal de a îi face pe plac pisicii a fost interpretat de critici ca un comentariu asupra prieteniei, pentru că tot ce urmează în film este motivat de prietenia lui Marlowe pentru Terry Lennox, prietenul lui acuzat de crimă. După cele 10 minute, pisica nu mai apare în film, dar este pomenită destul de des de Marlowe.

Ca orice stăpân de animal de companie, Marlowe are parte în cele 10 minute de relaționare cu pisica de tipul comentariului get a real life: I got a woman, what do I need a cat for?, îi spune angajatul de la hypermarket când este întrebat despre brandul de mâncare pentru pisici. Cu variațiunea pentru stăpâne de pisici: de ce nu faci un copil, să ai grijă de el și nu de o pisică?

Pentru că deja probabil au apărut întrebări în timpul lecturii, nu ne-am referit deloc la filmele de animație în acest articol, pentru că ar merita un articol separat: Felix The Cat, The Aristocats, spiritul Totoro, Bagheera, Robespierre din Gay Purr-ee, Garfield, Pantera Roz, Cheshire Cat și altele. Nici nu am epuizat toate filmele cu pisici, printre care Moartea Domnului Lăzărescu, Spring, Summer, Fall, Winter… And Spring, Moonrise Kingdom, seria James Bond, A Clockwork Orange.

O mențiune specială merită și Chris Marker (La Jetée), unul dintre cei mai recunoscuți eseiști ai filmului, care aproape că nu are film sau documentar în care să nu facă loc unui "rol" pentru pisici.  Iar dacă nu le-a inclus, le-a menționat în titlu, ca în A Grin Without a Cat. Iar, mult înainte de YouTube și Facebook, Chris Marker făcea, în joacă, scurtmetraje cu pisici.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here