5 trucuri pentru o prezentare de succes

    0
    1162

    Probabil că imediat după ce ai citit titlul articolului în mintea ta au început să se deruleze imaginile acelor prezentări pe care le-ai ținut și care, ori au mers foarte prost, ori au mers foarte bine.

    De aceea m-am gândit să-ți propun 5 trucuri pentru o prezentare de succes. Dincolo de faptul că sunt extrem de practice și le vei putea aplica imediat, ele vor avea efectul de a diminua starea de anxietate a începutului unei prezentări și vor aduce rapid reacții pozitive din partea audienței. Există totuși un singur aspect important care rămâne la aprecierea ta, și anume modul în care îți vei da permisiunea de a folosi aceste 5 trucuri de acum înainte.

    1. Folosește verbe vizuale, auditive, kinestezice în primele 2-3 fraze.

    original-11880-1434982498-4

    Sursa: Buzzfeed

    Este cunoscut deja faptul că fiecare dintre noi are un canal senzorial preferat pentru primirea informațiilor. Știm că unii dintre noi sunt preponderent vizuali, iar alții sunt auditivi sau kinestrezici. Cel mai probabil într-o audiență vom avea 35% vizuali, 15% auditivi și 50% kinestezici. Ca urmare, îți recomand ca în primele 2-3 fraze să folosești verbe pentru fiecare dintre aceste categorii de oameni din audiență.

    Iată un exemplu: “Bună dimineața tuturor! În cele 10 minute care urmează veți vedea cum au crescut vânzările departamentului în primele două luni ale anului și ce factori au contribuit la acest rezultat. Apoi vom auzi noutățile pe care ni le aduc directorii regionali din teritoriu. Sunt convinsă că simțiți deja că am demarat excelent anul 2016 și vreau să vă felicit pentru asta!”

    Înainte de fiecare prezentare scrie și învață un mic text în care să te asiguri că ai pus verbele vizuale, auditive și kinestezice care să câștige atenția tuturor celor din sală.

    2. Controlează-ți limbajul corpului în primele 3-5 minute.

    Body language

    Se spune că nu durează mai mult de câteva minute pentru ca cei care te privesc când îți susții prezentarea să decidă dacă alocă resurse pentru a asculta ceea ce ai de spus sau direcționează acele resurse către butonarea telefonului mobil (sic!).

    Exact când aplici ceea ce ți-am spus deja la punctul 1 de mai sus, este important să îți controlezi și limbajul trupului pentru a beneficia de efectul cumulat al celor două trucuri. De aceea ai grijă să menții postura dreaptă (dar nu rigidă) a corpului, să ai bărbia ușor ridicată (2-3 milimetri), să zâmbești și să faci gesturi deschise în primele minute ale prezentării. Evident nu este simplu să îți monitorizezi limbajul trupului pe toată durata prezentării și nici nu îți spun asta.

    Dacă o vei face însă în primele 3-5 minute subconștientul celor din audiență va concluziona că ești stăpân pe situație, că ai ceva relevant de spus și ca urmare va aloca resurse ca să te asculte. Această decizie inițială nu se va schimba decât dacă apare o diferență semnificativă între modul în care ai început prezentarea și modul în care ajungi să o livrezi la un moment dat (de ex. dacă ajungi să vorbești din ce în ce mai monoton). Dar cum mai am și alte trucuri pentru tine, în mod sigur va fi totul bine până la capăt.

    3. Nu intra direct în subiect. Folosește un moment de tranziție spre tema prezentării.

    c13e4854370adfa8bdd7f5a724cc00d0 (1)

    Time is money. Da, cu toții știm asta. De aceea acest truc va avea nevoie doar de 1 minut din timpul tău de prezentare. Hai să recapitulăm ca să îți dai seama că e totul ok cu timpul. Ai nevoie de 10 secunde pentru trucul 1 și de încă un minut pentru trucul 3. În tot acest timp (de 70 de secunde), dar și în cele 3-4 minute următoare, iți vei controla limbajul trupului așa cum am stabilit la trucul 2.

    Ce ai de făcut ca să aplici acest truc? Vreau să îți dau câteva exemple ca să fie mai ușor de înțeles. Poți să începi spunând în glumă: “Am două vești pentru voi. Una bună și una proastă. Pe care o vreți prima?”. Sala spune: „Pe cea bună.”. Tu: „Vestea bună e că nu am decât 10 silde-uri în prezentarea de azi.” Sala (hahaha!): „Și cea proastă?”. Tu: „Pe cea proastă nu o avem pe agenda zilei de azi.”

    Un alt mod de a nu intra direct în subiect este cel pe care mi l-a recomandat cineva foarte important pentru mine și anume să le spun celor din sală: „Când am de făcut o prezentare mă gândesc la ce zicea Winston Churchill, că e bine să fie ca fusta unei femei: suficient de lungă ca să acopere subiectul, dar îndeajuns de scurtă ca să trezească interesul.”

    Nu rămâne decât să descoperi care este cel mai potrivit mod pentru tine de a nu intra direct în subiectul prezentării. Sunt o mulțime de „ziceri” pe care le poți folosi ca în exemplele de mai sus. Procedând așa îți vei favorabiliza audiența prin descărcarea de oxitocină pe care starea de bine o produce la nivel neuronal.

    4. Stabilește-ți un ritm al prezentării și păstrează-l până la capăt.

    bistro 2 Picture1

    În momentul în care începi să rulezi slideurile și să prezinți ceea ce ai pregătit pe fiecare dintre ele este bine să iți stabilești un ritm pe care să îl păstrezi până la capătul prezentării.

    Poate că ai fost în audiență la o prezentare când pe un anumit slide se stătea 1 minut și pe următorul 7-8 minute (și tot așa). Chiar dacă din punct de vedere al conținutului ar fi justificată o astfel de abordare, din punctul de vedere al audienței o astfel de metodă duce la decuplarea atenției. De aceea, atunci când îți pregătești prezentarea, împarte informația în așa fel încât să petreci cam 2-3 minute pe un slide, după care să treci la următorul.

    Deoarece creierul nostru este foarte interesat de descoperirea modelelor, a patternurilor, imediat după ce a înteles că îi dai un slide nou la fiecare 2-3 minute va ști cum să porționeze și să aloce resursele necesare pentru a parcurge întregul conținut. (Ajută foarte mult și să scrii în partea de jos a slideului: pagina 3 din 12.) Nu este acesta singurul truc legat de partea de livrare a prezentării, însă stabilirea unui ritm și menținerea lui de la slide la slide este ceva simplu de făcut. Plus că aduce rezultate rapide și excelente.

    5. Nu te considera centrul universului. Fă prezentarea din perspectiva celor din sală.


    484024b76d49d69be03d538d3ea7ce9c

    sursa: Buzzfeed

    Poate că ai observat cât de repede ajung cei care susțin prezentări să povestească despre ei, despre cum s-au gândit ei să aducă acel proiect sau client în companie, despre cum propun ei să se facă lucrurile pe mai departe, etc. Cum te atrage o astfel de prezentare? Nu prea, nu-i așa? Pentru că nu este vorba despre tine, sau „și despre tine”. De aceea ultimul truc este și cel mai relevant. Ține prezentarea punând mereu accentul pe modul în care ceea ce spui tu este semnificativ pentru cei din sală.

    De exemplu scoate în evidență care sunt lucrurile bune pe care ei le-au făcut sau le pot face pentru a implementa acel proiect, sau cum pot contribui ei în mod esențial la creșterea rezultatelor. Dacă o astfel de abordare nu este relevantă sau posibilă, folosește întrebările retorice. „În acest tabel vă prezint etapele necesare implementării noului soft de facturare. Nu credeți că avem multe câștigat din această schimbare? Haideți să descoperim pe următorul slide ariile de eficiență pe care ni le va aduce.”

    LASĂ UN COMENTARIU

    Please enter your comment!
    Please enter your name here