A Touch of Sin – China deconspirata

0
341

Un miner revoltat împotriva autorității locale, un muncitor imigrant care iubește armele, o recepționeră la un hotel-spa și un tânăr care îndură ore lungi de muncă și abuzuri. Aceste patru povești se derulează, individual una de alta, pe fundalul social-economic al Chinei contemporane, în creștere economică. Zhang Ke Jia, scenaristul și regizorul filmului, captează contradicțiile care caracterizează China, o țară cu o economie puternică, dar cu o populație abuzată în mod constant, privată de stabilitate financiară și psihologică. 

Cei patru protagoniști provin din patru provincii diferite ale Chinei. Deși au trecuturi și vieți distincte, evoluția lor urmărește un tipar comun. Abuzul îndelungat îi împinge spre acte de violență,  iar fiecare poveste se finalizează prin cel puțin moartea unui personaj. Protagoniștii sunt autorii unor acte de violență îndreptate atât spre ceilalți, cât și spre sine.  Zhang Ke Jia ne poartă prin teritorii diferite pentru a ne transmite ideea că nevoia de violență este generalizată la nivelul întregii Chine.

La baza scenariului au stat știri recente apărute în mass-media chineză, ceea ce conferă filmului veridicitate și actualitate. În prima poveste, Dahai, miner, se revoltă împotriva primarului și a deținătorului minei. Pe cel din urmă îl acuză de încălcarea promisiunii de a împărți profiturile de pe urma minei cu muncitorii. Disperarea crescândă a lui Dahai este luată în derâdere de către oamenii pe care încearcă să-i apare. Frustrarea îl împinge la crimă – metoda sa de a face justiție. Cea de-a doua poveste ni-l aduce din nou în prim-plan pe Zhou San, un muncitor pe motocicletă cu care se deschide filmul. Iubește armele și le folosește pentru a-i jefui și omorî pe cei bogați. Zheng Xiao Yu, protagonista celei de-a treia narațiuni, lucrează ca recepționeră la un hotel-spa. Într-o noapte, un client o hărțuiește să întrețină relații sexuale cu el în schimbul unei sume de bani. Zheng încearcă să-l respingă, dar sfârșește prin a-l înjunghia printr-o mișcare ce pare tribut artelor marțiale wuxia. Ultima poveste are în centru un tânăr care se mută dintr-o slujbă în alta, una mai umilitoare ca următoarea, în încercarea de a avea un trai mai decent și demn. Evoluția sa este întristătoare, ajungând să se sinucidă. Se aruncă de la balconul unui bloc care înghesuie, ca furnicile, sute de oameni.  

Abordarea lui Zhang Ke Jia este comună filmelor de artă marțiale wuxia vechi, în care brutalitatea putea fi justificată moral. De altfel, spectatorul tinde să empatizeze cu criminalul mai degrabă decât cu victima. Regizorul își ridică protagoniștii la rangul de eroi, eroi ai unei Chine împânzite de oameni-furnici, care încearcă să-și găsească pacea sau sensul – fiecare în felul său.

Violența din film este cu atât mai tulburătoare pentru că este comisă de oameni – presupus – normali. Însă anormalitatea societății contemporane chineze și contradicția fundamentală îi depărtează de normalitate. De la persoane abuzate constant nu se mai pot aștepta reacții naturale; acestea își canalizează furia de-a face parte dintr-o clasă defavorizată prin distrugeri violente și criminale. Aproape că violența este singurul lucru care le rămâne și le garantează că trăiesc – fie că este îndreptată asupra lor înșiși, fie asupra altora.

Aluziile biblice sunt evidente încă din titlu, iar merele și șerpii sunt metafore vizuale prezente constant în film. Însă ce este păcatul de fapt, corupția care împinge spre crimă sau crima însăși? Și cine sunt păcătoșii ? Aceste întrebări au fost în mod deliberat lăsate fără răspuns, deși se poate intui poziția lui Zhang Ke Jia.

În final, A Touch of Sin nu este un film care să te atragă înspre China, neprezentând o imagine exotică a acesteia. Reușește, însă, să explice câteva dintre contradicțiile pe care Occidentul le cunoaște: prosperitate economică, dar salarii de mizerie, abuzuri îndreptate asupra omului și accidente dese (în fabrici, de tren). Zhang Ke Jia oferă, într-o oarecare măsură, o explicație filmului său: „ Dezvoltarea Chinei a fost atât de rapidă, încât nu a permis sistemului să ajungă la zi cu umanitatea.” Pe bună dreptate câștigătorul premiului pentru cel mai bun scenariu la Cannes 2013, A Touch of Sin te surprinde prin violența sa, dar mai ales prin violența din spatele violenței. 

Am văzut filmul A Touch of Sin în cadrul festivalului Les films de Cannes a Bucarest, ediția 2013.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here