Alois Nebel – tipologii modelate brutal de istorie

0
539

Participanta in competita de lungmetraj a Anim’est, drama ceha Alois Nebel debuteaza pe fundalul caderii regimului comunist din Cehoslovacia anului 1989. Povestea isi are originile in trilogia omonima de benzi desenate si este adusa la viata prin tehnica rotoscoping-ului – animatie realizata pornind de la baza cadrelor live-action, inregistrate in prealabil.

(In cadrul Anim’est, este organizata si o expozitie dedicata procesului laborios de creatie a povestii, pe care o poti vizita inainte de proiectia propriu-zisa.)

Alois Nebel, un dispecer feroviar, este bantuit de trecut in cotidianul premergator Revolutiei de Catifea din Cehoslovacia, rememorand deportarile in masa de la sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Milioane de etno-nationali germani au fost scosi din locuinte si expulzati fara explicatii, persecutarea in randurile nevinovatilor continuand si dupa razboi.

Copil fiind, Alois asista la o crima comisa de un localnic, in care este implicata si Dorothe, o femeie aflata printre deportati care avusese grija de el dupa moartea mamei sale.

Revenim in planul 1989, unde Alois ajunge internat intr-un sanatoriu ca urmare a viziunilor sale. Aici isi face a doua aparitie personajul enigmatic din primele minute ale filmului. Fara nume, despre acest om mut aflam ca s-a intors in zona pentru a se razbuna.

Alois Nebeleste mai degraba o drama decat un film noir. Atmosfera creata de animatia alb-negru, planurile intercalate si ritmul lent al intamplarilor par construite pentru a induce starea personajului – confuzie (in germana, Nebel inseamna ceata), apasare, instabilitate. Alois traieste o resemnare tacita intr-un prezent golit de semnificatii, gasindu-si alinarea in citirea repetata a orarelor de traseu feroviar.

Filmul creioneaza, insa, intreg mediul unei zone afectate succesiv de povara nazismului si dominatia sovietica care tocmai ia sfarsit cand facem cunostinta cu Alois. El este doar unul dintre tiparele umane afectate sau produse de totalitarism. Apucam sa vedem si figura criminalului cinic si inrait, „negutatorul” adaptabil oricarei situatii, omul-victima care traieste pentru a-si haitui persecutorii, cel pierdut in distractii efemere, dar si o femeie care pare sa aduca speranta unei linisti ceva mai fericite pentru Alois.

Toate aceste personaje sunt presarate de-a lungul unei desfasurari cu adevarat invaluite in ceata. Trecand de faptul ca trecerile dintre planuri sunt mediate de acest element, insiruirea evenimentelor din Alois Nebel poate fi greu de urmarit la o prima vizionare. Cantitatea limitata de informatii adusa de putinele dialoguri dintre personaje lasa publicului sa aprecieze imaginea si atmosfera de visare amara pe care o creeaza filmul.

Valoarea filmului sta in umanitatea exprimata din plin – atat vizual, cat si vocal – de toate personajele si in contrastul dintre tonul dezolant al povestii si animatia de o   frumusete apreciabila.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here