Anim’est 2013 – Dear animated diary

0
257

Așa cum unii așteaptă toamna pentru must, vin și gutui amărui, eu aștept octombrie pentru recolta de filme de animație de peste an. Și după ce am încercuit, bookmarkat și ultra-înstelat programul festivalului ca să înghesui cât mai multe proiecții, la aproape o săptămână de la prima vizionare, experiența Anim’est 2013 arată cam așa:

Vineri, 4 octombrie

Ceremonia de deschidere. Cinema Patria neîncăpătoare. Gândurile sunt deja tweeturi de la zumzetul sălii. Se enumeră lungmetraje, se numără boboci, microfonul e animat de la un invitat la altul (see what I did here?). Proiecția aleasă pentru începerea festivalului: ”Ernest și Celestine”, o coproducție Franța/Belgia din 2012, în care umorul franțuzesc și drăgălășenia excesivă a personajelor fac casă bună. Pe scurt, șoricica Celestine se împrietenește cu ursul ”cel rău” Ernest (în fapt, doar un mâncător inofensiv de bezele) și luptă din toate puterile pentru amiciția lor. Bineînțeles, toți le sunt împotrivă, lumea e rea, dar ”binili învingi”.

Sămbătă, 5 octombrie

Un weekend nu foarte prietenos. Peste tot e frig, la cinema e frig, dar lui Frankenweenie nu i-a păsat. Filmul lui Tim Burton a pornit pe cărarea ultra-bătătorită a monstrului readus la viață de stăpân, dar s-a abătut la timp, alegându-și  eroul din regnul animal.

La Studio a rulat “Kirikou and the Sorceress”, al lui Michel Ocelot. O paranteză aici pentru toți iubitorii poveștilor nemuritoare – căutați filmele acestui francez îndrăgostit de lumea basmului. Aveți de unde alege: ”Kirikou and the Wild Beasts”, ”Princes and Princesses”, ”Tales of the night” – una o alegere mai bună ca alta. Din ”The Congress” nu am remarcat decât prezența lui Robin Wright și ideea de bază: transferul de identitate în lumea 3D a unei actrițe îmbătrânite și fără roluri, în schimbul unei tinereți eterne, dar virtuale. Am mai punctat și ”Max&Co” al fraților Guillaume, bucurându-mă de un stop-motion funny și original. 

Duminică, 6 octombrie

Patria este the place to be pentru a salva o duminică mohorâtă. S-a tras cu serotonină la foc continuu: ”The Pirates! Band of Misfits”, ”Chicken Run” și ”Wallace & Gromit”. La Studio nu am mai ajuns – monstrul suprapunerii animațiilor a început să-și arate colții și după minute bune de nehotărâre am cedat nervos, mi-am luat o pungă de popcorn și am rămas pe loc.

Luni, 7 octombrie

Zi frumoasă, cinste cui a dat norii la o parte și a făcut posibil transportul fără drame suplimentare la Masterclass-ul Sam&Fred Guillaume, de la UNATC. Acolo, cei doi frați au vorbit deschis despre sursele lor de inspirație, despre rolul animației în viața lor și despre cât de important este să nu lași problemele de pe parcurs să-ți modifice ideea originală. Plăcut, notat, pus pe gânduri – all checked. Seara Anim’est s-a încheiat cu un calup de 74 de minute de filme nominalizate la Oscar.

Marți, 8 octombrie

Numai cine nu cunoaște traficul bucureștean de la ora 18 nu înțelege bucuria de a prinde la mustață începutul unui film. Proiecția ”Rio 2096: A story of Love and Fury” a fost salvată și timp de o oră și 15 am urmărit cu batista de hârtie pe frunte această animație braziliană cu titlu nepotrivit. Trimiterea la lumea postapocaliptică este forțată, povestea axându-se mai mult pe regăsirea sufletelor pereche și pe istoria orașului Rio de Janeiro și a Braziliei însăși. Un fel de ”Cloud Atlass” fără Halle Berry, dar cu o eroină al cărei nume îți rămâne pe creier: Jenaina. La Studio a rulat apoi prima parte a competiției studențești, plină de surprize ca un brad de Crăciun. Short-urile ”Rasputin”, ”Porcelain”, My Strange Grandfather sau ”Deer’s wish” au meritat toate aplauzele și ar fi meritat poate și un public mai numeros. Anime-ul de la ora 22:30 de la Patria a fost unul din must-urile ediției: ”de-a lungul a treisprezece ani, Hana aduce pe lume doi copii, pe Yuki şi Ame, sau „Zăpadă” şi „Ploaie”. La început, familia duce o viață liniștită la oraș, încercând să-și țină ascunse originile lupești, dar când „bărbatul-lup” moare pe neașteptate, Hana se hotărăște să se retragă într-un orășel de provincie, departe de viața lor de dinainte”. În ”Wolf Children”, Mamoru Hosoda a vorbit despre acceptare și iubirea fără limite, totul în tușele unei animații japoneze clasice, un regal pentru orice otaku.

Miercuri, 9 octombrie

O miercuri dedicată … animației: începând cu orele 14:00, la Studio au rulat animații din Elveția, școala invitată fiind HSLU Switzerland. S-au adus în discuții provocările unei industrii în continuă schimbare, concluziile fiind că nicăieri lucrurile nu sunt 100% roz și că animatorii au nevoie de muuuultă determinare ca să-și ducă munca la bun sfârșit.

Joi, 10 octombrie

Ziua competițiilor – atleții animației s-au întrecut la Patria, întâi în competiția românească și apoi în ultimele două părți ale competiției studențești. Ca de obicei, câteva shorturi mi-au atras atenția și s-au adăugat listei de ”revăzut” : ”Cravata lui Jim” (Franța), ”Harald” (Germania) sau ”Capete de pâine” (SUA).

Vineri, 11 octombrie

La Studio weekendul a început cu ”The day of the Crows”, animația lui Jean-Christophe Dessaint. Un 2D cu linii naive și expresive, care vorbește despre puterea regeneratoare a iubirii. Se simte influența animației nipone, care nu e deranjantă, ci mai degrabă dă filmului un sentiment familiar.  La tot mixul de emoții s-a adăugat și povestea lui Jean-Christophe: 7 ani de lucru la acest lungmetraj, o luptă acerbă pentru finanțare și zeci de refuzuri peste care a trecut cu multă îndârjire.  Bottom line? Eroii nu există doar pe ecran.

Next stop, Patria. Lumea a obosit, mirosul de nachos a devenit o entitate de sine stătătoare în sala de proiecție și cu toate astea, cinematograful s-a umplut la documentarul ”Pixar-Story is king”. Alex Woo, story artist la Pixar, a participat apoi la o sesiune de Q&A. Oamenii au fost curioși, semn că fascinația Pixar nu s-a diluat. Woo e un badass – a câștigat cu lucrarea de licență Oscarul pentru film studențesc, distincție obținută în 2004, Premiul Director's Guild of America Student Filmmaker și Premiul Emmy pentru studenți. S-a vorbit și despre proiectele viitoare ale Pixar – printre ele,  ”Finding Dory” (continuarea lui Finding Nemo) și filmul ”The Good Dinosaur”.

Gala de închidere și festivitatea de premiere

Momentul în care oile Anim’est-ului și-au ales noi stăpâni a avut loc la Cinema Elvira Popescu. Juriul alcătuit din Ron Diamond, Theodore Ushev și Jean-Luc Slock a hotărât ca trofeul Anim’est să meargă la filmul ”Boles” (r. Špela Čadež, 2013). Mai departe, în ordinea numerelor de pe tricou: ”The day of the Crows” a primit  premiul pentru Cel mai bun Film de Lung Metraj (yeeeeey!!),  Lettres des femmes (r. Augusto Zanovello, Franța 2013) a plecat cu premiul pentru Cel mai bun Film de Scurtmetraj, iar Through You (r. Lucette Braune, Olanda, 2013) a primit o mențiune specială pentru Film de Scurtmetraj. Maze King (r. Hakhyun Kim, 2013) a primit trofeul pentru Cel mai bun Film Studenţesc, o mențiune specială la această categorie primind și My Strange Grandfather (r. Dina Velikovskaya, 2011) – al doilea yeeey! Premiul pentru Cel mai bun Film din secţiunea Balkanimation a ajuns în Turcia, pentru Teyze (r. Fulya Tokaoğlu, 2013).

Premiul pentru cel mai bun Film Românesc a mers către filmul Somn (r. Mathilde Boiton, 2013), un premiu special fiind acordat și producției 2 (r. Ilinca Šeda). Premiul pentru Cel mai Bun Videoclip a fost acordat clipului Let’s Go (r. Alexis Beaumont, Remi Godin, Franța, 2012), iar Premiul pentru Cel mai bun Clip Publicitar a ajuns în Germania. Pe principiul oaia la oaie trage, câștigătorul secțiunii Minimest a fost acordat filmului Le petit blond avec un mouton blanc (r. Eloi Henriod, Franța, 2013). Premiul Publicului, oferit unui scurtmetraj din secţiunea Animash, a plecat în Ungaria la filmul Rabbit and Deer (r. Péter Vácz, Ungaria, 2012).

Și acum? Până la anul, caravana oilor animate trece Prutul și se oprește la Chișinău între 24 și 28 octombrie, în cadrul Anim’est Chișinău.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here