Anul 2012 in filme – Top 10

0
804

Werner Herzog spunea că, în lume, se fac unul – două filme cu adevarat bune în fiecare an. Fiind o declarație venită din partea unui regizor, declarația mi s-a părut arogantă, dar după un an ca 2012 nu mi se mai pare exagerată. Dacă la finalul lui 2011 înșiram cu ușurință 10 filme de văzut – Melancholia, Midnight in Paris, Tournee, Carnage, La piel que habito, Le Havre, Faust, We Need to talk about Kevin, The Artist, Snowtown –  în 2012 am stat puțin pe gânduri până am ajuns la numărul 10:

 

1. Holy Motors

 

 

Cel mai exotic film al anului, declarat de celebra revistă Cahiers du Cinema filmul anului, Holy Motors te face să te simți într-un carusel. La fiecare scenă descoperi ceva care te încântă ca realizare sau îți înșeală în mod plăcut așteptările. Regizorul Leos Carax a găsit cu siguranță rețeta pentru a ne face din nou să ne simțim la cinema ca martorii unui act de magie. Citește și recenzia Postmodern.

 

2. Moonrise Kingdom

 

 

Moonrise Kingdom este o bijuterie de film. În același timp se urmărește ușor, are vedete una și una (Bruce Willis, Bill Murray, Edward Norton, Tilda Swinton), dar este și un film cu greutate. Moonrise Kingdom te va cuceri cu delicatețea celor doi adolescenți care încearcă să fugă de lumea adulților, cu paleta de culori atent aleasă pentru imagini și umorul dead-pan. Stilul și umorul regizorului Wes Anderson (cel care a semnat Rushmore, The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou) este neschimbat, dar totul se încheagă mai frumos și mai natural în Moonrise Kingdom, ca și cum fiecare scenă și replică își găsesc perfect locul. 

 

3. Life of Pi

 

 

Intrat în cinematografele românești la finalul anului, Life of Pi poate fi văzut ca filmul perfect pentru Crăciun: o fantezie fabuloasă vizual și o aventură cu animale sălbatice emoționantă și cu tâlc. Filmul lui Ang Lee nu este un mare film, dar poate deveni pentru o nouă generație de copii ce a reprezentat E.T.-ul lui Spielberg pentru generația începutului anilor '80.

 

4. Celeste and Jesse Forever 

 

 

Este o comedie-dramă romantică peste medie, inteligentă și cosmopolită. După multe filme ale genului atât de plictisitoare și clișeistice, Celeste and Jesse Forever este un film indie care ți se va părea o gură de aer tare de munte.  Pe lângă faptul că reușesc să fie distractivi, cei doi actori principali au timp să dea greutate propriilor roluri, ceea ce face povestea și mai bună. 

 

5. Looper

 

 

La capitolul superproducții, din anul 2012 va rămâne cu siguranță Looper, un film de acțiune dar cu accente filosofice, care pune probleme de identitate a persoanei prin călătoria în timp. Looper este un film care te ține nu neapărat în suspans (deși și asta este adevărat), ci îți ține mintea ocupată, un mare avantaj față de majoritatea superproducțiilor lui 2012. În plus, Bruce Willis dar, mai ales, Joseph Gordon Levitt – jucându-l pe un Bruce Willis mai tânăr – merită urmăriți. Recenzia Postmodern o poți citi aici.

 

6. Skyfall

 

 

Tot la capitolul superproducții, 2012 a fost și anul unui nou film James Bond, la aniversarea a 50 de ani de franchiză Bond. Daniel Craig și-a jucat din nou rolul musculos dar și elegant, într-o producție muncită serios, cu scene de luptă și urmărire destul de reușite, cu efecte speciale bune, câteva replici inteligente și femei Bond frumoase sau mai puțin frumoase…  Plus un nou personaj negativ care dă clasă, Javier Bardem (l-ai văzut cu siguranță tot în rol negativ și în No country for old men). Recenzia noastră

 

7. Prometheus

 

 

Filmul lui Ridley Scott prequel la Alien-ul din 1979 este un blockbuster reușit dar care, cu toată desfășurarea impresionantă de efecte speciale și scenografice, nu este chiar ce ar fi trebuit să fie. Nu te îngrozește la fel ca Alien, dar te încântă prin personajul robotului David, jucat de Michael Fassbender. Recenzia Postmodern

 

8. Dincolo de dealuri

 

 

Opera lui Cristian Mungiu este filmul românesc al anului 2012, după ce a câștigat și două premii importante la Cannes. Complex, extrem realist, curajos, Dincolo de dealuri nu susține nicio parte a poveștii și nu arată cu degetul, ceea ce îl face cu atât mai încărcat și apăsător.

 

9. Amour

 

 

Câștigător al Marelui Premiu de la Cannes în 2012, filmul lui Michael Haneke este la fel de realist ca și Dincolo de dealuri, doar că nu vorbește despre cazuri sociale, ci strict umane: dragostea agonizează în apropierea morții și a bolii. Citește și recenzia Postmodern

 

10. The Dark Knight Rises

 

 

2012 a marcat încheierea franchizei Batman… Asta până când un regizor nu se va gândi să o resusciteze peste câțiva ani. Christopher Nolan a gândit un final grandios, în care nu a făcut economie de nicio resursă. Dacă poți să îi dai o șansă și depășești prima jumătate de oră a filmului, The Dark Knight Rises se va închega miraculos într-un film moral-politic, cu un discurs destul de reușit. Citește și recenzia Postmodern

 

Tot din 2012, dacă vrei să vezi filme mai nișate, îți recomandăm In another country (Sang-soo Hong), Paradise: Love (Ulrich Seidl) și Cosmopolis (David Cronenberg).

Citeste si Top cele mai proaste filme ale anului 2012.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here