Bucharest International Experimental Film Festival 2018 – A Dutch Perspective

0
186
Unde: Cinema Muzeul Taranului, Cinema Elvire Popesco

Cand: 26 Mar - 01 Apr 2018

Parteneriatul dintre Bucharest International Experimental Film Festival şi Rotterdam International Film Festival le oferă cinefililor din România ocazia de a vedea unele dintre cele mai îndrăzneţe şi originale scurtmetraje ale noii generaţii de regizori avangardişti care au ales Olanda pentru a-şi exprima ideile inovatoare. Selecţia de anul acesta include filme scurte ce abordează teme precum vizionarismul cinematografic la întâlnirea cu activismul şi lupta împotriva cenzurii sau integrarea inovaţiilor tehnologice în lumea artelor vizuale.

foto: The Lost Object (short film) by Sebastian Diaz Morales/bieff.ro

The Lost Object, unul dintre scurtmetrajele incluse în programul A Dutch Perspective, invită la analiza modului în care ne construim realitatea. Pentru a explora perspectiva subiectivă asupra realităţii considerate un construct, regizorul Sebastian Diaz Morales foloseşte obiectele găsite pe un platou de filmare. Coloana sonoră bizară şi mişcarea extrem de lentă a camerei de filmat, redată prin slow motion, creează acel gen de stranietate asociată filmelor ce nasc întrebări legate de veridicitatea realităţii exterioare.

foto: Ayhan and Me (short film) by Belit Sağ/bieff.ro

Cenzura din Turcia incită la realizarea unui scurtmetraj care să-ţi pună întrebări legate de libertatea artistului vizual în reprezentarea unor anumite subiecte sau teme incomode. În scurtmetrajul Ayhan and Me, artista Belit Sağ include povestea realizării propriului film (poveste marcată de ameninţarea cenzurii) într-o meditaţie asupra libertăţii. Nu lipsesc nici opiniile emise de gânditori faimoşi preocupaţi de ideea de libertate.

foto: The Sailor (short film) by Giovanni Giaretta/bieff.ro

Relaţia dintre imagine, cuvânt şi fantezie se transformă într-o poezie vizuală care anulează graniţa dintre dorinţă şi realitate. În filmul The Sailor, artistul Giovanni Giaretta a încercat să creeze poezia vizuală renunţând la sincronizarea dintre sunete şi imagini. Rezultatul: o meditaţie asupra nevoii de a construi poveşti cu lumi inventate, unde oamenii comunică printr-o limbă necunoscută de noi. Pentru a crea o altă lume, regizorul a folosit imagini cu peisaje abstractizate prin utilizarea unor filtre de culoare, precum şi o voce feminină care vorbeşte în limba Na’vi (limbă inventată pentru filmul Avatar).

foto: The Remnant (short film) by Judith Westerveld/bieff.ro

Natura poate deveni o metaforă a relaţiilor coloniale din Africa. Folosind simbolic imaginea unor migdali sălbatici de la Grădina Botanică din Cape Town, Judith Westerveld încearcă să înţeleagă mecanismele colonialismului olandez din Africa de Sud. Filmul său intitulat The Remnant aminteşte de migdalii plantaţi în 1659 de Comandorul olandez Jan van Riebeeck. Scopul plantării a fost acela de a forma un imens gard viu care să împiedice incursiunile africanilor în aşezările coloniştilor olandezi.

Preţul unui abonament este de 90 lei (60 lei pentru studenţi). Poţi opta pentru oferta de 5 bilete, pentru care platesti 40 lei (30 lei dacă eşti student). Preţul unui bilet variază între 12 lei (8 lei pentru studenţi) şi 15 lei (10 lei pentru studenţi) – proiecţiile speciale. Studenţii UNATC şi UNARTE au intrare liberă, pe baza legitimaţiei, în limita locurilor disponibile, la proiecţiile de competiţie şi programele tematice. Poţi cumpăra bilete online de pe Eventbook sau din librăriile partenere Humanitas şi Kyralina.

 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here