Bucharest International Experimental Film Festival, editia 2015


Cand: 29 Nov 2015
0
518

Unul dintre festivalurile preferate ale cinefililor dornici să iasă oricând din zona de confort a scenariilor previzibile, Bucharest International Experimental Film Festival are ca punct de pornire în cadrul ediţiei din 2015 migraţia şi efectele sale psihologice, gata să fie explorate în proiecţii neconvenţionale. Filmele selectate în cadrul competiţiei vor fi grupate în funcţie de următoarele teme: Migrants,Refugees & Inner Conflicts,Body Expressivity,Love as the Sweetest Experiment,Youth Rituals şiExperimente Cinematografice Româneşti. Cei care vor să fie la curent cu temele marilor festivaluri internaţionale dedicate experimentelor cinematografice se pot bucura de menţinerea colaborarii dintre BIEFF şi partenerii săi: Quinzaine des Réalisateurs – Cannes, Rotterdam IFF, Oberhausen ISFF.

Spre deosebire de anii trecuţi, publicul va fi invitat să iasă din sălile de cinematograf pentru a vedea experimentele vizuale într-o galerie de artă contemporană (UNA Galeria), în sala unui liceu (Colegial Naţional Gheorghe Şincai) sau în alte spaţii alternative suprinzătoare, care vor fi dezvăluite în curând. Proiecţiile încep pe 29 noiembrie şi continuă pe tot parcursul lunii decembrie. Festivalul de va deschide cu proiecţia unor scrurtmetraje la cinematograful din cadrul Muzeului Ţăranului Român, pe 29 noiembrie 2015, ora 19:00.

Butter Lamp, Franța / China, 2013, 15', de Hu Wei – Nominalizare la Oscarul pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj 2015

O interesantă investigaţie pe tema păstrării identităţii culturale, pornind de la o practică încă populară în China. La graniţa dintre ficţiune şi documentar, filmul urmăreşte o şedinţă foto, în care un bărbat fotografiază familii de tibetani nomazi, cu locaţii celebre în fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plajă hawaiiană etc. Explorând cu inteligenţă relaţia vizuală dintre cele două planuri, Butter Lamp capătă o semnificativă încărcătură socio-politică, punând în discuţie cu subtilitate fenomenul asimilării abuzive de către China şi Occident a culturii tibetane, aceasta din urmă fiind nevoită să lupte de pe o poziţie periferică pentru a-şi păstra identitatea.

Einspruch VI, Elveția, 2012, 17', de Rolando Colla – Câştigătorul Premiului Special al Juriului la Clermond-Ferrarnd 2012 şi nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film

Un film ce explorează problema violării drepturilor imigranţilor, bazat pe un eveniment real: respingerea cererii de azil politic a unui refugiat de origine africană conduce la deportarea lui din Elveţia şi la moartea lui tragică. Îndrăzneaţa opţiune regizorală de a filma întreaga poveste din unghiul subiectiv al protagonistului are un puternic efect de identificare, făcând privitorul să rezoneze profund emoţional cu drama personajului principal.
 

Impossible Exchange, Liban, 2011, 10', de Mahmoud Hojeij – Berlinale 2012
 

O mostră de video-art documentar, care explorează modul în care dilatarea timpului prin slow-motion, împreună cu intervenţiile textuale, pot spori semnificația profundă a unei imagini. Utilizând mijloace minime cu un efect maxim, regizorul se adresează direct spectatorului, pe care îl implică într-un episod aparent banal, dar cu o puternică încărcătură politică şi emoţională. La bordul unui vapor, nişte turiști francezi vorbesc cu comercianţii de pe mal. Oricât de aproape ar fi, fizic, una de cealaltă, diferenţa evidentă dintre statuturile celor doua părţi le plasează în lumi diferite.

Connection Lost, România / Turcia, 2012, 11', de Paula Oneț& Manuela Borza

La graniţa dintre documentar şi ficțiune, scurtmetrajul celor două regizoare este un comentariu inteligent despre relaţia dintre ele – tinere adulte care studiază temporar în străinătate – şi părinții rămaşi acasă, în România. Cele două au înregistrat conversaţiile  pe Skype purtate cu rudele, fără ca acestea să ştie, ceea ce aduce în prim-plan un tip de autenticitate specific documentarului. Subiectul principal este şederea lor în Turcia, ce declanşează dezvăluirea prejudecăţilor şi atitudinilor celor aflaţi la celălalt capăt al firului.
 
Démontable, Olanda, 2014, 12', de Douwe Dijkstra
 

Un film amuzant şi ludic ce analizează relația absurdă dintre viaţa de zi cu zi şi ştirile mondiale. Informaţiile mass-media cu care suntem bombardaţi creează o distorsiune absurdă şi o distanță între rutina noastră zilnică şi problemele actuale reale. Démontable explorează acest melanj bizar de realități, aducând cele două lumi împreună: elicoptere de atac sfâșie un ziar, în timp ce o farfurie devine vicitma unui atac aerian. Sunt o serie de încercări de a înţelege mai bine lumea, jucându-ne cu protagoniştii săi violenți.

New Year's Eve 2014, România, 2014, 4', de Artur Boruzs

Pe 1 ianuarie 2014, restricţiile de viză pentru Marea Britanie ale muncitorilor români au fost ridicate, declanşând temeri legate de o invazie iminentă. Evitând ştirile despre reacţia britanicilor, NEW YEAR'S EVE 2014 priveşte, mai degrabă, către rezultatele ipotetice din România. Fragmente de ştiri TV locale fermentează isteria în timp ce străzile îşi clipocesc luminile de neon într-un oraş pustiu. Utopia se transformă în distopie, iar România abandonată este lăsată să reflecteze asupra viitorului. Calculată şi premonitorie, satira lui Boruzs se transformă în SF, oferind o alternativă oportună la problema de mondială a suprapopulării.

Mai multe detalii referitoare la programul festivalului şi la pretul biletelor vor fi publicate în următoarele zile pe site-ul Bucharest International Experimental Film Festival

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here