Buena Vista Social Club – in sufragerie cu Ibrahim Ferrer si Omara Portuondo

0
318

Ai impresia că te plimbi pe o străduţă prăfuită şi colorată din Cuba când, din senin, un Ibrahim Ferrer te strigă de la balcon să te duci odată sus, că ai întârziat. Într-o cameră strâmtă, cu două canapele şi un fotoliu roşu acoperit cu folie de plastic, omul, zis şi “Nat King Cole al muzicii cubaneze”, ne arată altarul pe care i l-a încropit zeităţii africane Lazarus, cel care îi deschide drumuri şi îl ajută când rămâne fără puteri. Ibrahim s-a născut într-un sat, a rămas orfan la 12 ani şi de-atunci îşi face drum în viaţă cântând. Doar că acum nu o mai face. S-a pensionat. De 10 ani încoace lumea aproape că l-a uitat.

El este unul din personajele documentarului lui Wim Wenders, Buena Vista Social Club (1999); el şi alţi mari muzicieni cubanezi care au fost lăsaţi uitării, aşezaţi în propria sufragerie sau lălăind un cântec vechi pe străzi.

Pelicula urmăreşte încercarea chitaristului Ry Cooder (cunoscut pentru coloana sonoră din Paris, Texas, regizat tot de Wenders) de a le reînvia numele şi de a le salva muzica: îi reuneşte pe legendarii "soneros" ai anilor '30-'50 într-un studio de înregistrări şi îi convinge să cânte din nou. Wenders îl însoţeşte în cea de a doua expediţie a sa în Cuba, montând filmări de la înregistrări, de la concertele din Amsterdam şi New York şi de la interviurile cu muzicienii în casele, cartierele, barurile şi parcurile lor. (Rezultatul a fost nominalizat la Oscar şi a câştigat premiul pentru cel mai bun documentar la Premiile Filmului European.)

Buena Vista Social Club – citit [sosial club] – nu este atât o formaţie, cât o atmosferă. Atmosfera localului de dinainte de Fidel Castro în care epoca de aur a muzicii cubaneze a strălucit cel mai tare printre fumul de trabuc şi unde oameni eleganţi trăiau cântând. Sensul reabilitării realizate de Cooder împreună cu Wenders îl depăşeşte şi pe cel de “formaţie”, şi pe cel de “atmosferă”; întoarcerea Buena Vista Social Club după 50 de ani e o încercare de conservare a spiritului cubanez – atât a muzicii cu versuri străvechi şi cu ritm parcă spontan, cât şi a felului lor vivace, superstiţios şi pasional de a fi.

Deşi unora li s-a părut obositoare şi frustrantă întreruperea frecventă a momentelor muzicale din film cu cele ale interviurilor, cred că Wenders a găsit în felul ăsta cheia pentru a prezenta Buena Vista Social Club ca fiind mai mult decât o formaţie extraordinară. Documentarul era singura ocazie să-i vedem plimbându-se prin mahalale, s-o vedem pe “señora” lui Ibrahim, pe Omara Portuondo cântând împreună cu o femeie de pe stradă, pe Compay Segundo stând graţios picior peste picior şi povestind că fumează de 85 de ani şi că lucrează la al șaselea copil, pe Rubén González cântând la pian într-o sală de balet, înconjurat de fetiţe dansatoare sau pe Eliades Ochoa plimbându-se cu chitara printre şinele de tren. Cu alte cuvinte, să vedem oameni, unii peste 80 de ani, care au început să cânte de mici şi nu s-au oprit până acum.

În ceea ce priveşte cadrele, ele alunecă pe străzi în bună tradiţie wendersiană a road movie-urilor, iar când au ca subiect un personaj, te întrebi dacă nu cumva camera e în mâinile regizorului din Lisbon Story care experimenta filmatul fără să se uite prin cameră. Personajul este învăluit, aparatul de filmat se învârte în jurul lui, îl analizează din toate unghiurile, uneori tremură, alteori nu. Cu toate astea, procedeul nu este obositor – pentru că personajul nu pare niciodată stânjenit, iar efectul de a te aduce mai aproape de el creează o senzaţie de intimitate.

Wenders are meritul de a nu chestiona prea mult imaginile şi personajele. Le lasă să se întrepătrună şi să se succeadă aşa cum sunt; ritmul filmului se contopeşte în cel al muzicii care îl marchează. Nu e nimic abrupt şi tocmai asta e senzaţia pe care o lasă: muzica cubaneză nu  pare să se epuizeze vreodată; chiar dacă astăzi Segundo, González şi Ferrer nu mai sunt, Buena Vista Social Club nu poate să dispară.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here