Cat de mult conteaza afisele de film – o lista cu afise interesante

0
629

Cateodata judecam cartea dupa coperti, poate chiar mai mult decat am dori sa admitem. Mai ales atunci cand copertile sunt teribil de neinspirate. Mi s-a intamplat sa descopar un film dupa mult timp, pentru ca posterul cu design ultracomercial si kitschos care se straduia sa bifeze toate cliseele modei de afis nu mi-a spus nimic la momentul premierei filmului.

MOARTEA DOMNULUI LAZARESCU

Sunt convinsa ca nu sunt singura care, oripilata de afis, n-a ajuns sa vada filmul (fara vina). Uite un exemplu de poster mai mult decat prost la un film foarte bun:  lungmetrajul lui Cristi Puiu din 2005, Moartea Domnului Lazarescu.                                           

Un film apasator, care face haz de necaz, pe care producatorii au ajuns la concluzia ca il va reprezenta o poza in stilul E.R. sau Grey's Anatomy. Vazand posterul ajungi sa te indoiesti de judecata juriului de la Cannes care i-a acordat premiul Un certain regard. Impactul este total negativ.           

Revenind la posterele reusite, in care filmul si afisul s-au gasit ca intr-o poveste de dragoste – a perfect match, am ales sa ilustram cu cateva afise clasice si multe de anul trecut. Unii regizori mari s-au remarcat in mod constant inclusiv prin calitatea posterelor care ilustrau creatiile lor cinematografice, si aici ma refer in primul rand la Hitchcock si Stanley Kubrick. Cei doi englezi au reusit sa bifeze afise extraordinare pentru fiecare film semnat de ei. Unul dintre afisele fetis ale cinematografului este afisul filmului lui Hitchcok, Vertigo, a carui versiune orizontala am ales-o sa deschida articolul. Asadar afise care comunica bine mesajul filmului:

2001: A SPACE ODYSSEY

De la Kubrick am ales afisul de la 2001: A Space Odyssey, desi Dr. Strangelove, ca si A Clockwork Orange, Barry Lyndon, etc au afise foarte bune. Posterul de la Odiseea Spatiala transmite misterul caruia ii este dedicat filmului. In prima instanta ai o reactie de respingere, gandindu-te la un extraterestru, o fiinta straina, ca apoi sa te intrebi daca nu te-ai pripit, pentru ca pare un fat uman.                                                                                                               

ROSEMARY'S BABY

Filmul Rosemary's Baby al lui Roman Polanski este unul din cele mai bune filme horror. Prin acest afis care ar trebui sa fie clar tocmai pentru ca este simplu, simti de fapt ceata, nesiguranta, frica de necunoscut, paranoia personajului principal. Si aici ma refer la personajul lui Mia Farrow care ramane in mod misterios insarcinata.

METROPOLIS

Filmul cult al lui Fritz Lang a fost inspirat de prima intalnire a regizorului cu zgarie norii din New York. Foarte autentic acestei muze, zgarie norii apar in poster. Dar posterul nu se extrage neaparat din lumea functionala si minimalista, tipica acestor cladiri, ci este mai degraba art deco. 

Stilistic vorbind, si Metropolis este la fel de eclectic ca si posterul, fiind un melanj de fantezii gotice, art deco, functional-moderniste. 

SUBMARINE

Este afisul unui film independent in care un adolescent incearca sa faca trecerea spre o varsta responsabila. Oliver se lupta intre starile adanci de melancolie si starile de optimism sau realism. Ceea ce posterul sugereaza foarte simplu si elegant. 

WE BOUGHT A ZOO

We Bought A Zoo este o comedie-drama usoara in care Matt Damon ajunge sa administreze o gradina zoologica. Acesta nu este posterul principal al filmului, ci unul alternativ, pentru movie-goers un pic mai sensibili la imagine.

Este genul de poster care induce in eroare invers decat spuneam: el creste asteptarile legate de film, pe care filmul s-ar putea sa nu reuseasca sa le confirme.

CARNAGE

Inca un film al regizorului Roman PolanskiCarnage, cu un poster pop-art care descrie foarte bine cat de variate vor fi starile prin care trec in film Jodie Foster, Kate Winslet si Christoph Waltz: de la amabilitate politicoasa, la dispret si apoi la stupoare sau dezbracarea de conveniente sociale.

THE IDES OF MARCH

Afisul inovativ al filmului lui George Clooney The Ides of March descrie bine starea filmului prin combinatia fetelor celor doua personaje principale: Clooney, in rolul unui politician corupt, si Ryan Gosling, in rolul unui tanar cu principii pus in situatii limita in care trebuie sa aleaga intre ingroparea carierei sau compromisul, chiar santajul.

ALBERT NOBBS

Afisul filmului Albert Nobbs, in care Glenn Close interpreteaza o femeie travestita in barbat, este simplu si eficace. Descrie elegant confuzia identitar sexuala a filmului si il plaseaza in timp (vezi designul hainelor).

THE IRON LADY

Afisul filmului The Iron Lady, despre prim-ministrul Marii Britanii Margaret Thatcher, m-a indus un pic in eroare. Privirea fixa, alegerea culorilor si dizolvarea de substanta in partea stanga aproape ca ma duceau cu gandul la un horror. De fapt fotografia este o combinatie intre fotografia lui Meryl Streep si Casa Parlamentului Britanic. Dar posterul poate fi inteles si in primul sens, Thatcher este la varsta batranetii, in care amintirile incep sa se stearga, sa se amestece, urmate de decadere fizica accentuata si o asteptata disparitie.

SHAME

Inca un poster simplu. Cearsafurile ravasite reprezinta adictia sexuala care il consuma fizic, mental si psihic pe Brandon (Michael Fassbender), personajul principal din Shame.

 

Pasionatii de afise le colectioneaza ca pe amintiri afective legate de film sau ca obiecte de arta. Artmark, casa de licitatii romaneasca, a inceput vanzarea de afise, pe langa tablouri de pictura, sculptura si arta decorativa. Noi ne gandim sa incepem o rubrica permanenta dedicata posterelor. Asteptam sugestii de la voi pe tema asta.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here