Chaplin – cut to the chase

0
411

Expresia to cut to the chase (literalmente  a trece la urmărire) cu sensul de a trece la subiect  își are orgininea pe platourile hollywoodiene pe vremea filmelor mute, când regizorii credeau că, în pricipiu, nu exista lucru mai potrivit pentru punctul culminant al unei comedii decât alergătura. Până la Charlie Chaplin.

Din păcate, o încercare atât de ambițioasă precum transpunerea biografiei lui Charlie Chaplin în film va duce cu gândul mai degrabă la un carusel amețitor decât la o urmărire sau alergătură dacă viziunea regizorală este aceea de a surprinde cât mai mult din viața subiectului. Este și cazul filmului Chaplin de Richard Attenborough (Jurassic Park, Miracle on the 34th Street) din 1992, bazat pe autobiografia lui Charlie Chaplin, care încearcă să cuprindă opera, relațiile și filozofia de viață a acestuia. Cu toate acestea, filmul se bucură de o distribuție foarte bună și are destule momente de broderie artistică pe marginea poveștii vieții artistului.

Unul dintre acestea ar fi introducerea personajului lui Anthony Hopkins, George Hayden, biograful lui Chaplin (Robert Downey Jr.), care nu are corespondență în realitate și care îl îndeamnă, în film, pe bătrânul Chaplin de la reședința sa din Elveția, unde a locuit în ultima parte a vieții, să dezvăluie mai multe despre el sau, câteodată, să termine cu prostiile și să nu înflorească poveștile prea mult (îi spune chiar That’s shit- How did it really happen? când Chaplin pune într-o lumină prea romantică momentul în care și-a ales costumația de vagabond, care avea să devină semnătura lui). Unul dintre personajele episodice conturate foarte bine este mama lui Charlie, Hannah (interpretată în film de Geraldine Chaplin, care este, de fapt, fiica artistului în realitate – o idee care ar putea să fie inclusă în sketch-ul Am ajuns nebun cu nervii  de Mălăele!), care evoluează de la actrița slabă de vodevil căreia i se fură lumina reflectoarelor chiar de către fiul ei de numai cinci ani, la mama care se sacrifică pentru cei doi fii ai săi, la bătrâna care chiar și după succesul lui Charlie continuă să fărâmițeze biscuiți și să pună deoparte firimiturile pentru zilele când vor fi săraci și flămânzi.  

Totuși, o alegere care putea să lipsească este distribuirea rolurilor de Hetty Kelly -iubirea platonică a lui Charles din tinerețe- și Oona O’Neil Chaplin -marea și ultima iubire a acestuia- aceleiași actrițe (Moira Kelly), poate pentru că devine un spoiler prea siropos pentru poveste: Charlie Chaplin, deși nu trăiește o poveste de dragoste cu draga lui Hetty care rămâne în Londra când el pleacă în SUA, atinge idealul în iubire alături de Oona.

Robert Downey Jr.  este un Chaplin foarte convingător și execută la perfecție numerele comice cu care acesta îl convinge pe Mack Sennett (Dan Aykroyd) să îi dea prima slujbă atunci când acesta îl consideră prea tânăr. În viața personală, Chaplin este foarte serios și responsabil: se căsătorește cu Mildred Harris (Milla Jovovich), o minoră, după ce ea îl anunță că este însărcinată. O mare parte din film se concentrează pe latura sa politică: J. Edgar Hoover are ochii pe el crezând că este un simpatizant nazist. După ce face The Great Dictator, primul său talkie (film vorbit) în care îl ironizează pe Hitler, FBI-ul îl suspectează că ar fi comunist.

Momentele în care spectatorul se simte cel mai aproape de mintea lui Chaplin sunt ilustrate prin firea lui înclinată spre meditație: după ce face dragoste cu femeile frumoase ale Hollywood-ului, se gândește la impactul mesajelor filmelor lui de care pare constant nemulțumit, pentru ca la final, să fie el însuși emoționat de trecerea în revistă a muncii sale de o viață. Scenariul este însă construit așa încât dă senzația că nu prea avea momente de răgaz, că  lucrurile i s-au întâmplat ele mai degrabă lui Chaplin decât a avut el puterea să și le atragă, lucru care se datorează încercării de a spune prea multe despre el. Personajul principal este buricul unei lumi în care mai toate femeile intră în cnflict cu munca sa, iar mediul politic și schimbările din industria filmului sunt și antagoniști, dar și forțe care conturează și dau putere mesajelor sale.  

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here