De ce multitasking-ul iti scade IQ-ul

0
10342

Nu de puţine ori ai impresia că faci munca a zece oameni. Totul începe dimineața, când punem cheile în rucsac, în timp ce vorbim cu prietena/ul, citim un email și încercăm să nu scăpăm telefonul mobil în timp ce preluăm un apel de neratat. Mai mult, înregistrăm în memorie și ultímele știri de la radio despre zonele cu ambuteiaje din drumul spre birou. Totuşi, la finalul zilei am uitat unde am pus cheile, ce i-am spus prietenului şi ce anume anunţau ştirile de la radio.

E dificil să fii eficient în goana continuă după bifarea cât mai multor sarcini de pe listă. În cartea The Organized Mind, specialistul în psihologie cognitivă Daniel J. Levitin pare să-ţi dea dreptate, asigurându-te că nu te plângi aiurea de suprasolicitare. Multitasking-ul nu numai că le pune piedici rapidităţii şi concentrării (aliaţii tăi în activitatea cu deadline-uri presante). Conform unui studiu făcut de specialiştii de la University of London, multitasking-ul scade scorul obţinut la testele de IQ, având acelasi efect asupra scorului ca în cazul unui consum de marijuana sau al privării de somn.

Numărul stimulilor asupra cărora ne putem concentra atenţia este limitat

Aşadar, neatenţia înseamnă de fapt o atenţie suprasolicitată. Până şi geniilor le mai scapă detaliile din jur, dacă se dovedesc irelevante pentru interesele şi activităţile lor. Poate doar ochiul soacrei este capabil să înregistreze atâtea detalii în acelaşi timp.

Inattentional blindness

Specialiştii în neuropsihologie numesc fenomenul inattentional blindness. Ce înseamnă? Că nu mai vedem ceea ce se află chiar sub ochii noştri. Când au studiat limitele atenţiei umane, Christopher Chabris şi Daniel Simons au făcut un experiment. Le-au cerut participanţilor să fie atenţi la numărul de pase al jucătorilor de baschet cu tricouri albe, ignorându-i pe cei cu tricouri negre. În timpul meciului, un om deghizat în gorilă intră pe teren şi-şi loveşte pieptul cu mâinile, imitând gesturile gorilei. Nici unul dintre participanţii concentraţi asupra jucătorilor nu-l observă pe omul deghizat în gorilă. Încă o dată atentia şi-a făcut bine treaba, astfel încât participanţii să vadă numai detaliile cerute de sarcină. Creierul ignoră detaliile care nu sunt prioritare pentru o anumită sarcină, iar după rezolvarea ei, riscăm să nu mai ţinem minte toate detaliile privind activităţile ce se derulau concomitent în proximitatea noastră în timp ce noi răspundeam la un mail ultraimportant sau ne concentram asupra unui raport având un deadline potrivit mai mult pentru James Bond.

Evoluţia creierului este de vină

Multitaskingul este o invenţie ajunsă la modă abia în a doua jumătate a secolului trecut, în schimb, creierul nostru a evoluat permiţând concerntrarea atenţiei şi mobilizarea tututor celorlalte resurse neuropsihice asupra unei singure sarcini. Trebuie să fim răbdători. Va mai dura până se va adapta la solicitările multitasking-ului.

Soluţii:

Pe lângă ajutorul oferit de tehnologie prin aplicaţiile care facilitează prioritizarea sarcinilor şi reîmprospătarea memoriei încărcate, pe lângă trainingul zilnic făcut la birou, perfecţionându-ţi abilităţile, poti apela şi la câteva trucuri:

Rutina ne crește eficiența

Organizează-ţi sarcinile zilnice astfel încât să depistezi o rutină care va reduce numarul task-urilor ce te vor lua prin surprindere. Vei avea mai multe şanse de a-ţi lăsa un interval de timp neocupat, pentru cerinţele imprevizibile.

Ce se aseamănă se poate sincroniza

Grupează-ţi task-uri similare sau între care ai depistat o relaţie logică sau o sincronizare, dacă eşti nevoit să faci mai multe lucruri dintr-o dată.

Trăieşte clipa! Lecţia lui Aici şi acum

Încearcă să faci abstracţie de problemele ce nu au legătură cu activitatea, imaginandu-ţi că totul se întâmplă aici şi acum, astfel încât să eliberezi creierul de stimulii şi de informațiile ce nu au legătură cu task-ul presant.

Keep calm şi nu te gândi la pedeapsă!

Ignoră imaginea proiectată într-un viitor imediat în care vei fi certat din cauza unui deadline imposibil de respectat, astfel resursele psihologice nu vor mai fi angrenate în combaterea unui pericol imaginar, în loc să fie consumate în activitatea ce trebuie dusă până la capăt urgent. Conform zicalei Keep calm and … completați singuri.

Practic, chiar dacă nu faci 5 lucruri în același timp ci doar unul singur dar te gândești de exemplu să deschizi email-ul care tocmai ce ți-a aterizat în căsuța de mail, IQ-ul efectiv îți scade cu 10 puncte. Este ceea ce Glenn Wilson numește infomania.  Deci să stăm calmi și să ne concentrăm pe o singură activitate, pe rând. Atât cât se poate…

Sursa foto: Flickr, autor https://www.flickr.com/photos/ryantron/

 

Citește și Exceptionalii, de Malcolm Gladwell – De ce nu suntem cu totii Steve Jobs?

 

Exceptionalii, de Malcolm Gladwell – De ce nu suntem cu totii Steve Jobs?

 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here