De prin stagiune adunate – zece piese de teatru care merita vazute

0
530

Aşa cum îţi promiteam cu ceva vreme în urmă, revenim cu alte cinci piese de teatru la care merită să mergi în această stagiune, după articolul cu prima parte a recomandărilor:

 

Absolut!

 

 

Absolut! este un must see al Teatrului Act, așa cum sunt toate spectacolele cu Marcel Iureș de aici (în stagiune a rămas doar spectacolul Dumnezeul de a doua zi, pe lângă Absolut!). O adaptare după povestea lui Ivan Turbincă, a lui Ion Creangă, spectacolul este intens umoristic, intens dramaturgic (deși Marcel Iureș este singurul om de pe scenă), intens orice. Capacitatea de a captiva a lui Marcel Iureș interpretând mai multe roluri (Dumnezeu, Moartea, Sfântul Petru, Dracul, Ivan) este dincolo de critica spectacolului. Arta actoricească a lui Marcel Iureș, sub regia lui Alexandru Dabija, este din ce în ce mai subtilă și meșteșugită, iar textul lui Creangă nu mai necesită nicio recomandare. Chapeau bas!
 
 

Demoni

 

 

Am fost la premiera acestui spectacol cu și fără așteptări. Cu așteptări pentru că era un spectacol de la Teatrul Act (unde cam toate spectacolele sunt reușite), fără pentru că era prima dată ca regizor a unui actor (Lorena Zăbrăuțanu). După primele minute, în care parcă totuși ceva nu te lăsa să intri în convenția de teatru (o anumită artificialitate în joc peste care înșiși actorii nu puteau să treacă), spectacolul s-a transformat într-o dramă reușită despre alegerile pe care le facem și despre compromisurile intimității dintr-un cuplu. Dacă de multe ori în ultimul timp mergi la teatru și te întrebi: oare ce a recomandat textul respectiv să fie pus în scenă, piesa Demonii are un dialog care susține atenția timp de 100 minute cu ironii, glume, dar mai ales adevăruri despre viața matură spuse fără emfază, fără accente inutile și cu potențialul de a te pune pe gânduri.

 

Capra cu trei iezi

 

 

A treia recomandare consecutivă de la Teatrul Act este tot un spectacol în regia lui Alexandru Dabija și tot după o poveste de Ion Creangă, la fel ca și Absolut!. De data aceasta este vorba despre Capra cu trei iezi. Crima este răscumpărată prin răzbunare în miros de festin moldovenesc: sarmale fierte în vin, ciorbă de potroace, colivă, cârnăciori cu mămăliguță. Gospodinele ar putea să discute despre spectacol la fel de înfocat ca un critic de teatru. Dincolo de mâncare, la mijloc este o crimă pentru care se caută pedeapsa, așa că mâncărurile fierte la propriu, apoi așezate pe masă, și accentele dramatice fac din spectacolul lui Dabija unul potrivit pentru oameni maturi. Pe lângă controversele gurmande în ce trebuie fierte sarmalele, în borș sau în vin, discuțiile după piesă pot la fel de bine să cârmească spre variante ale poveștii, așa cum fiecare dintre noi și-o amintește din copilărie. 

 

Moartea unui comis voiajor

 

 

La Bulandra, cu Mariana Mihuţ, Victor Rebengiuc, Şerban Pavlu, Marius Chivu, Dana Dogaru, Claudiu Stănescu, Dan Aştilean şi Valentin Popescu poți vedea clasicul spectacol Moartea unui comis voiajor.

Piesa, regizată de Felix Alexa, urmăreşte deconstrucţia visului american, redus la ideea de a câştiga bani cu orice preţ. Principiul îşi găseşte acoperire pe final, când familia îşi achită datoriile cu banii încasaţi din asigurarea lui Willy (Victor Rebengiuc), care alege să se sinucidă.

 

Trei femei înalte

 

 

Lăsăm, la sfârşit, din nou loc teatrului independent şi includem în listă Trei femei înalte, regizată de Andrei şi Andreea Grosu la Unteatru. Folosindu-se de un spaţiu neconvenţional şi de resurse limitate, piesa mizează foarte mult pe interpretare. Cristina Casian, Florina Gleznea şi Nicoleta Lefter le întruchipează pe cele trei femei înalte– prima este o nonagenară care îşi rememorează tinereţea, a doua este îngrijitoarea acesteia, iar ultima este o tânără măcinată de curiozitate, cu aer de copil. Spectacolul are naturaleţe şi firesc și este echilibrat. 

Aici poţi citi şi recenzia Postmodern.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here