Despre panica si alti demoni

0
563

„Panică”….”Panicăăăă”… După titlul alarmant şi după decorul copleşit de griuri care mai de care mai nehotărâte, povestea de pe scena premierei de la Nottara dintr-o seară geroasă de sfârşit de ianuarie te putea duce în orice direcţie. De regulă, distanţarea de orice rezumat prealabil ajută în contextul în care vrei să te laşi surprins. Cum ar spune o reclamă, pentru că meritaţi!

Ideea de la care pleacă regizorul Theodor Cristian Popescu în adaptarea textului scris de autorul finlandez Mika Myllyaho este una simplă, dar cu potenţial: unde se poate ajunge când pui laolaltă un soţ disperat, cu o casnicie de 10 ani în spate, un graphic designer cu tot felul de fobii şi un crai de curte nouă, gazda unui show tv de mare audienţă, care subjugă privitorii prin invitaţi din categoria specimene?

Leo, interpretat de Alexandru Jitea, este prototipul soţului furat de valul acalmiei conjugale care se trezeşte la realitate după câteva replici cu subînţeles ale soţiei : nu te întorci acasă până nu îţi dai seama ce-i cu tine.  Astfel, sales-man-ul plictisit este cuprins de un atac de panică chiar la poarta de îmbarcare în cursa spre Berlin şi cu inima mai să-i sară din piept, dă bir cu fugiţii. Unde? Din bar în bar şi de acolo, la bunul şi bizarul său amic din copilărie, pe care-l trezeşte în creierii nopţii. Ajuns la Max trece de la euforie, la rugămintea de a dormi pe canapeaua sa şi într-un final găseşte curajul de a-i cere acestuia să-i fie un fel trei în unu, varianta psiho, un ghid-psiholog-prieten în procesul de regăsire.  

Amicul, Max – în interpretarea lui Gabriel Răuţă – este un bărbat pe care despărţirea de Heidi, iubita sa de mulţi ani, îl aruncă într-o depresie din care nu îşi poate reveni. Nu iese din casă cu lunile, dar insistă că este stăpân pe pshihicul său, graţie multiplelor şedinţe de terapie şi exerciţiilor de respiraţie pe care le practică zilnic. Este memorabil răspunsul pe care acesta îl oferă fratelui său, Joni, la întrebarea o mai iubeşti pe Heidi? –  Probabil că sub tot stratul de praf şi de nimicuri care s-au adunat, să fi fost o mare iubire la un moment dat…   

Casei lui Max îi revine rolul de arenă unde au loc toate dezlănţuirile de forţă, şedinţele de auto-analiză şi momentele de sinceritate debordantă ale personajelor. Non-culorile creează un spaţiu modern, de o răceală dusă la extrem, iar grafismele şi simetriile obţinute din forme geometrice, mereu în aceeaşi paletă, sunt sparte doar din loc în loc de obiecte gri. Costumele duc mai departe metafora vieţii lipsite de sevă – cămăşi în dungi, şosete dungate  – eroii sunt prizonierii unor destine cărora le-au pierdut frâiele. Singur Joni îşi permite, în stilul personajului, un alt joc de nuanţe, printr-un t-shirt pe care scrie „Black runs through your veins”.

Despre Joni (Florin Zamfirescu) se poate spune după prima sa intervenţie că iubeşte maşinile scumpe, puterea dată de celebritate şi femeile tinere şi frumoase. Este dependent de casca telefonului mobil şi încearcă să-şi ascundă propriile temeri şi eşecuri sub masca omului ultra-ocupat şi hiperactiv. Declicul are loc în momentul în care atât fratele, cât şi prietenul său au curajul de a-şi privi fricile în ochi. Este momentul în care Joni îşi recunoaşte teama de iubire şi de angajament. Mai mult, în urma unei emisiuni în care gafează este dat afară – iar această schimbare bruscă îi pune cumva într-o altă perspectivă toate lucrurile care ar putea da sens unei existenţe. Punctul maxim al rebeliunii este marcat de dorinţa sa subită de a da foc hainelor de pe el, simbol al sponsorilor care-i cumpără libertatea de expresie.

Cei trei adulţi trec de-a lungul unei săptămâni prin momente intense, care se constituie ca primi paşi într-un proces mult-amânat de maturizare – mărturisirile sincere spuse la adăpostul unui fum de joint, identificarea unor frustrări din copilărie care au lăsat sechele în omul de mai târziu, criza de panică pe care o are Max când este închis în baie şi apoi vindecarea sa printr-o improvizaţie născocită de Leo cu ajutorul sistemelor de supraveghere, simularea întâlnirii dintre Leo şi Mary, soţia sa şi nu în ultimul rând necrologul improvizat sau joaca de-a râsul-plânsul într-o încercare de resuscitare a unor vieţi irosite.

Referirile la Cafe Muller a Pinei Bauch şi la Hable con ella, al lui Almodovar, la Victor Jara, prietenul lui Neruda, sunt accente binevenite, nuanţe fine cu bătaie lungă.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here