DokStation Music Documentary Film Festival 2017 – David Bowie, punk performance japonez, Rolling Stones in Havana, Iggy Pop, nostalgii cu sintetizatoare si muzica electronica din Scandinavia

0
276
Unde: Amfiteatrul Mihai Eminescu, Parcul Drumul Taberei, Teatrul Excelsior, Spaţiul m60, Club Control

Cand: 14 Sep - 17 Sep 2017

DokStation este un festival dedicat filmelor documentare despre stiluri muzicale, formaţii sau artişti iconici şi revoluţionari. Ediţia din anul acesta se va desfăşura între 14 şi 17 septembrie şi îi este dedicată lui David Bowie. Proiecţiile de film, concertele şi evenimentele vor avea loc în Amfiteatrul Mihai Eminescu, Parcul Drumul Taberei, Teatrul Excelsior, Spaţiul m60 şi Club Control.

Dacă faci parte din rândul celor fascinaţi de muzica şi de stilul nonconformist al lui David Bowie, te vei putea bucura de 4 documentare. Filmele surprind mai multe etape din creaţia artistului. Este vorba despre documentarele: Ziggy Stardust And the Spiders from Mars (1973), regizat de D.A. Pennebaker, David Bowie: Five Years (2013) al lui Francis Whately, David Bowie: The Man Who Stole The World (2016), semnat de Elena Carmen şi Billy Simpson, şi David Bowie: The Last Five Years (2017), realizat de Francis Whately.

Ziggy Stardust And the Spiders from Mars este un documentar ce impresionează prin cromatica intensă, amintind mai ales de perioada glam rock a lui David Bowie din anii ’70. În acea perioadă, artistul concerta alături de formaţia The Spiders from Mars. Filmul include scene din faimosul concert susţinut în 1973 la Londra, în timpul căruia Bowie a declarat că va renunţa la alter egoul numit Ziggy Stardust. Concertul era ultimul din turneul ce promova albumul Aladdin Sane.

Anii care au definit maturizarea artistică a lui David Bowie sunt rememoraţi în documentarul David Bowie: Five Years (2013). Regizat de Francis Whately, filmul este o abordare intimă şi captivantă a metamorfozei muzicale şi identitare a unui Bowie devenit starul ce influenţat stilul a milioane de oameni.

Musicalul Lazarus şi ultimele două albume ale lui David Bowie – The Next Day şi Blackstar – sunt analizate în filmul si David Bowie: The Last Five Years (2017). Ideile artistului şi aspectele ce l-au inspirat în momentul creaţiei se îmbină cu versurile, în culisele spectacolelor.

Viaţa lui Bowie este derulată în filmul David Bowie: The Man Who Stole The World, lansat la puţină vreme de la dispariţia sa. Copilăria, primele încercări de a se face remarcat, oamenii care l-au inspirat, anii petrecuţi în Berlin, excesele şi personajele interpretate pe scenă sunt explorate de regizorii Elena Carmen şi Billy Simpson.

Alt star excentric al muzicii rock analizat prin intermediul unui documentar este Iggy Pop. Filmul American Valhalla surprinde colaborarea dintre artist şi vocalistul formaţiei Queens of the Stone Age, Joshua Homme. Filmul îmbină scene din culisele noului album al lui Iggy PopPost Pop Depression, înregistrat cu formaţia lui Homme, colegul său de trupă, Dean Fertita, şi bateristul de la Arctic Monkeys, Matt Helders – cu secvenţe din turneul spectaculos încheiat cu electrizantul show de la Royal Albert Hall din Londra.

Fanii Rolling Stones vor avea parte de un road trip în America de Sud alături de idolii lor, datorită filmului The Rolling Stones Olé Olé Olé!: A Trip Across Latin America (2016). Documentarul regizat de Paul Dugdale urmăreşte periplul formaţiei prin cele zece oraşe incluse în turneul lor din America de Sud. Nu lipsesc nici imaginile sau detaliile inedite legate de spectaculosul concert din Havana. Filmul va fi proiectat vineri, 15 septembrie, începând cu ora 20.00, în Parcul Drumul TabereiMoghioroş. La finalul documentarului vei avea parte de un concert Moonlight Breakfast.

Relaţia dintre stilul country şi japonezii aflaţi sub controlul trupelor americane în anii ’40 este surprinsă în documentarul inedit Far Western. Ascultat la posturile de radio preferate ale soldaţilor americani, melodiile country devin populare şi în rândul japonezilor din generaţia tânără. Unul dintre tinerii îndrăgostiţi de country a fost şi Charlie Nagatani. Relaţia lui de iubire cu acest stil a început în anii ’50. El a fost organizatorul singurului festival din Japonia dedicat muzicii country. Festivalul se numea Country Gold. De-a lungul anilor, influenţele japoneze s-au infiltrat în stilul country, aşa cum era cunosct în ţara lui Kawabata.

Şi muzica punk a prins bine în spaţiul japonez. Doi artişti ce au înfiinţat o trupă de performance-art punk, numită Peelander-Z, devin protagoniştii filmului Mad Tiger, al lui Jonathan Yi şi Michael Haertlein.

Japonia înseamnă şi avangardă. O avangardă aşa cum o văd locuitorii unei ţări asociate cu poezia, subtilitatea, vizualul delicat, stranietatea şi motropolele futuriste – cu multe elemente estetice şi lirice. Iar documentarul We Don’t Care About Music Anyway, realizat de Cedric Dupire şi Gaspard Kuentz, vine să confirme această percepţie. Vei descoperi o conexiune insolită intre instrumentele clasice, arta contemporană, muzica progresistă, atmosfera din Tokyo, vizual, documentar şi ficţiune.

Cântecele vechi ale Scoţiei devin subiectul unor dispute între personajele filmului Where You’re Meant to Be, regizat de Paul Fegan. Aidan Moffat vrea să readucă în prezent cântecele de altădată, dar într-o nouă formă. Sheila Steward, o artistă nomadă întâlnită în periplul acestuia prin locurile pitoreşti, nu este de acord cu el. Fiind vorba despre Scoţia, nu lipsesc nici vânătorii monstrului din Loch Ness.

Nostalgicii după era în care sintetizatoarele modulare erau instrumente magice pot vedea un documentar dedicat lor – I Dream of Wires. Realizatorul filmului, Robert Fantinatto redă istoria, mărirea şi decăderea sintetizatorului, din perspectiva a peste 100 de muzicieni, inventatori şi fani, printre care Trent Reznor (Nine Inch Nails), Gary Numan,Vince Clarke (Erasure), Morton Subotnick, Chris Carter (Throbbing Gristle), Daniel Miller, Carl Craig, Flood, Cevin Key (Skinny Puppy), James Holden, Factory Floor, Legowelt, Clark, John Foxx and Bernie Krause, precum şi producători de sintetizatoare, ca Doepfer, Modcan sau Make Noise.

Tot sintetizatorul este personajul central şi în filmul Synth Britannia. De data aceasta, el este scos zona pretenţioasă a experimentalului şi transformat în principalul instrument de lucru al muzicii pop. Documentarul regizat de Benjamin Whalley te poartă într-o călătorie din anii ’70 – decada în care Human League, Daniel Miller şi Cabaret Voltaire îmbinau muzica electronică şi entuziasmul faţă de Kraftwerk şi de nuvelele lui J.G. Ballard – până în anii ’90 ai generaţiei post-punk. La finalul proiecţiei va urma o sesiune de întrebări şi răspunsuri în prezenţa regizorului.

Un orasel arctic, Tromso, nu va mai fi la fel tot datorită sintetizatorului creat de câţiva tineri şi adolescenţi ce au schimbat percepţia norvegienilor asupra muzicii dance. Povestea lor este spusă în documentarul Northern Disco Lights al regizorului Ben Davis.

Pionieratul în muzica electronică este prezentat din perspectiva feminină în documentarul A Life in Waves, dedicat compozitoarei Suzanne Ciani. Regizorul Brett Whitcomb prezintă evoluţia acesteia, de la primele lecţii de pian la ascensiunea în lumea afacerilor de milioane din industria publicităţii, apoi la succesele sale odată revenită în lumea muzicii New Age şi la sintetizatorul Buchla.

O alte personalitate feminină ce preferă instrumentele electronice – Lisa Nordstrom – călătoreşte prin toată lumea pentru a îmbina sunetele acestora cu melodiile şi instrumentele artiştilor întâlniţi în Cuba, Japonia şi Cipru. Rezultatul improvizaţiilor şi al experimentelor muzicale a fost imortalizat în filmul Sonica Sequence, regizat de Pether Lindgren. O vei putea vedea şi asculta live pe Lisa Nordstrom în Club Control, pe 17 septembrie, de la ora 21:00 (după ce va fi proiectat filmul).

Fanii muzicii cubaneze vor avea şi ei parte de o surpriză, datorită colaborării dintre DokStation şi Pelicula, festivalul dedicat cinematografiei şi culturii sud-americane. Aceştia pot vedea filmul documentar Buena Vista Social Club: Adios. Documentarul regizat de Lucy Walker spune câteva poveşti cutremurătoare şi, în acelaşi timp, fascinante, ale celor care au reuşit să asigure muzicii lor un loc binemeritat, atât istoric cât şi social. (The New York Times). Va fi proiectat pe 16 şi 17 septembrie, la Cinema Muzeul Taranului, de la ora 19:30 (16 septembrie) şi de la ora 16:30 (17 septembrie).

Scena muzicii contemporane londoneze ţi se dezvăluie în filmul The Man From Mo’Wax. Regizat de Matthew Jones, documentarul explorează transformarile lui James Lavelle. Considerat enigmatic şi precoce, acesta a avut primul DJ set la 14 ani, iar la vârsta majoratului a pus bazele casei de discuri Mo’Wax.

Cinefilii dornici de a cunoaşte detalii inedite despre genuri muzicale şi artişti vizionari au parte şi de concerte live cu trupe ce îmbină stiluri şi curente din trecut şi prezent. Anul acesta vor fi prezenţi, pe lângă unele dintre cele mai iubite formaţii autohtone – Moonlight Breakfast, Robin and the Backstabbers, Karpov Not Kasparov– şi artişti internaţionali. Unul dintre ei este Hans-Peter Lindstrøm. DJ, producător muzical, compozitor şi instrumentist, el a devenit unul dintre principalii reprezentanţi ai genului disco scandinav.

Muzica şi performance-ul contemporan se întâlnesc în spectacolele grupului de muziciene Monika Werkstatt. Rolul şi statutul femeii în muzica electronică va fi dezbătut alături de componentele grupului în cadrul unei discuţii, la sfârşitul actului performativ.

Participanţii vor putea asista şi la discuţii cu personalităţi din industria muzicii, printre care şi Daniel Miller, fondatorul celebrei case de discuri Mute. Muzicianul şi producătorul britanic va susţine un masterclass şi un DJ set.

O altă discuţie o va avea în centru pe Iulia Rugină. Discuţia va fi însoţită şi de proiecţia unor secvenţe din documentarul work in progress intitulat Disco BTT.

Preţul unui bilet este de 10 lei (filmele de la Teatrul Excelsior) sau de 15 lei (proiecţie + concert la Club Control). Găsiţi biletele pe Eventbook şi în librăriile partenere – Kyralina şi Humanitas.

Puteţi găsi programul complet aici.

Citeşte şi The Nobodies (Los Nadie) – Punkerii din Medellin

Janis: Little Girl Blue – Fragila Janis Joplin pe care o iubeşti

The Nobodies (Los Nadie) – Punkerii din Medellin

Janis: Little Girl Blue – Fragila Janis Joplin pe care o iubesti

 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here