El Topo sau cautarea nesfarsita a sinelui

0
739

El Topo, filmul lui Alejandro Jodorowski din 1970 face parte din lista filmelor controversate, pierdute si regasite, aclamate si criticate aspru. Se intelege de ce, inca din expozitia filmului: El Topo (cartita in spaniola), pistolar in stil western, si un copil ce calaresc prin desert intalnesc ramasitele unui masacru. Destinatia si motivul calatoriei sunt neclare, ceea ce poate fi spus si despre film in ansamblu. Este un film in care rationamentele logice nu te duc departe, El Topo mizand pe efecte suprarealiste dublate de experiente si perceptii subliminale.

In El Topo, folosind un amestec  de mitologii si religii, Jodorowski plaseaza constant cate un element nelalocul lui, creeaza o arhitectura haotica (a nu se intelege kitsch) si aparent fara sens. Dar, la o privire mai atenta, fiecare nepotrivire are o puternica incarcatura simbolistica, unele mai greu accesibile decat altele. Un motiv recurent al lui Jodorowski, oameni cu defecte fizice (anomalii genetice, femei cu voci de barbat si barbati cu voci de femeie), in special unirea dintre un barbat fara maini cu un barbat fara picioare, contureaza una din ideile principale ale filmului, nevoia de perfectiune.

“Perfectiune inseamna sa te pierzi”, spune un maestru pistolar si monah al deserturilor, ca mai tarziu sa fie completat de El Topo: “Prea multa perfectiune e o greseala”.

As spune ca pe masura ce vizionezi, incepi sa distingi un sens relativ central al filmului, si anume abordarea contradictorie a naturii umane: in fiecare din noi exista un continuum intre nevoia de absolut si transcendenta (aici apare ca un amestec religios din elemente de budism, crestinism si diverse mitologii), pe de o parte, si instinct (implicand impulsivitate, nevoi primare, sadism, grotesc si lupta pentru putere), pe cealalta parte. Pe alocuri actiunea ia forma unei lupte intre bine si rau, dar aici binele nu lupta niciodata, sau cel putin, nu cu toate armele, ci castiga prin simpla tendinta a lucrurilor spre un echilibru.

  

Lumea lui Jodorowski e alcatuita din comunitati miniaturale, unde izolarea starneste latura decadenta, pe alocuri chiar monstruoasa a oamenilor. Dar tot in izolare traiesc si ascetii pistolari pe care ii confrunta El Topo, ei atingand un nivel aproape absolut al spiritualitatii, sugerand ca totul tine de alegerile personale. El Topo e mai degraba o calatorie cinematografica in teritoriul neexplorat al inconstientului nostru. 

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here