eXplore 2017– Bucharest International Contemporary Dance & Performance Festival

0
249
Unde: Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” Bucureşti, Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul Naţional al Literaturii Române, WASP – Working Art Space and Production.

Cand: 24 Sep - 14 Oct 2017 Ora:18:30

Dansul contemporan şi performance-ul vizionar se întâlnesc în fiecare an la festivalul eXplore. Ce-a de 12 ediţie se va desfăşura între 24 septembrie şi 14 octombrie 2017, la Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” Bucureşti, Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul Naţional al Literaturii Române şi WASP – Working Art Space and Production.

Relatia dintre corp, spaţiu, psihic, manifest, crez personal şi oraş este redată de coregrafii din Franţa, Germania, Belgia, Norvegia, România sau Austria. Unul dintre aceştia este François Chaignaud. Prin spectacolul Dumy Moyi vrea să transceadă limitele teatrului tradiţional. Îşi descrie astfel spectacolul: Visez la această piesă ca la un remediu. O soluţie de-a ieşi din ritualurile teatrului occidental, din frontalitatea şi temporalitatea sa strictă, din relaţia sa cu puterea. Vom performa într-un spaţiu intim închis, fără decoruri sau scenografie. Aproape unul de celălalt. Limitaţi în număr. Toţi la acelaşi nivel, fără tribună, fără o privire frontală.
Conduşi de ritmurile fascinante ale muzicii ucrainene, filipineze sau sefardice, îmi imaginez acest recital multilingv, capturat în cadrul unui costum-sculptură realizat de Romain Brau, este un amestec sinuos de cântec, dans … şi băutură.

Satira politică şi dansul se vor intersecta în spectacolul Neverendings. Coregraful Sergiu Matiş transformă în dans povestea unor personaje din Berlinul de Est, care sărbătoresc mareaţa revoluţie bolşevică. Speranţele şi atrocităţile sunt redate printr-o coregrafie menită să parodieze într-un mod tragicomic grandoarea manifestărilor din Epoca de Aur.

Simbioza dintre oniric, teatru, dans, film şi literatură l-a inspirat pe Wim Vandekeybus să creeze In Spite of Wishing and Wanting. Este un spectacol în care lumea viselor este luată din zona psihanalizei şi adusă în cea a dansului plin de simboluri. Monologurile despre frici şi dorinţe ascunse încep să se deruleze pe muzica lui David Byrne. În spectacol intervin şi câteva secvenţe din filmul scurt intitulat The Last Words, realizat chiar de coregraful Vandekeybus după ce l-a citit pe Julio Cortazar.

Literatura şi performance-ul se află şi în centrul spectacolului We To Be, care se desfăşoară în trei spaţii simultan: în cartea din care va citi, pe scena devenită un ecran de proiecţie al imaginaţiei tale şi în eter, asemenea unei emisiuni radio în direct. Acest spectacol încheie trilogia coregrafei Mette Edvardsen, din care mai fac parte spectacolele Black (2011) şi No Title (2014), prezentate la ediţia 2014 a eXplore, la WASP. Spectacolul We To Be a primit prestigiosul premiu norvegian Ibsen.

Există şi oameni cărora le este frică să danseze sau, mai bine zis, care suferă de coreofobie. David Wahl, autor şi dramaturg, vorbeşte despre istoria dansului în Histoire spirituelle de la danse. Analiza lui Wahl pleacă de observaţia lui Heinrich Heine din lucrarea Lutèce: Biserica creştină, care a primit în braţele ei şi a folosit toate artele, nu a reuşit să facă nimic cu arta dansului. David Wahl este cunoscut datorită unei trilogii dedicate dansului – Traité de la boule de cristal, Visite secrète et curieuse şi Istoria spirituală a dansului.

Dacă vrei să vezi cum se pot îmbina documentarul cu performance-ul poţi alege Mining Stories. Silke Huysmans şi Hannes Dereere pleacă de la informaţiile, interviurile şi cercetarea de teren ce au urmat după un dezastru minier din Brazilia, regiunea Minas Gerais, acolo unde Silke a copilărit. Poveştile, istoria, memoria, religia şi politica se intersectează într-un spectacol nominalizat pentru premiul Circuit X (Cel mai bun spectacol realizat de către un artist emergent) în Belgia.

Tot despre nişte poveşti dramatice este vorba şi în Radio Live, un spectacol de radio tridimensional, ce îmbină muzica, imaginile video, ilustraţia şi povestirile din viaţa reală. Sunt inspirate din experienţele tinerilor pe care Aurélie Charon, Caroline Gillet şi Amélie Bonnin i-au întâlnit în călătoriile lor. Vei descoperi poveştile a trei tineri din Gaza, Moscova şi Sarajevo, puternic implicaţi în societatea civilă.

Poveştile autobiografice şi experienţele persoanelor apropiate coregrafei Elena Copuzeanu creează spectacolul Butterfly Effect. Este un spectacol prin care transformările individuale sunt reflectate de spaţiu, Elena Copuzeanu fiind interesată de modul în care pot fi trecute graniţele dintre spaţiul scenei şi cel public.

Ritmurile muzicii electronice şi coregrafia se întâlnesc în Raw Practice. Performerul Ian Kaler şi producătorul şi interpretul de muzică Jam Rostron te invită la un dialog cu multe improvizaţii

Întâlnirea a doi artişti pasionaţi de experimentul muzical stă şi la baza spectacolului intitulat Soare Staniol. Violonistele Maria Balabaş şi Marina Pîngulescu îţi propun o fuziune de stiluri şi de influenţe capabile de a crea un efect insolit.

Relaţia dintre Eu şi celelalte lucruri este influenţată de puterea imaginaţiei şi a naraţiunilor personale. De la această idee pleacă artistul Christian Bakalov în Pure, o instalaţie performativ imersivă. Ca parte a unei trilogii inspirate de de conceptul Eternităţii al lui Spinoza, Pure îmbină artele vizuale cu performance-ul, invitând astfel publicul la explorarea propriilor percepţii.

Ediţia din 2017 a eXplore aduce în premieră şi primele lucrări solo semnate de Vlad Benescu, Corina Mitrovici şi Eliza Trefaş. Cei trei tineri artişti au beneficiat în anul 2017 de burse şi rezidenţe de cercetare în Bucureşti, la WASP – Working Art Space and Production, în Viena – danceWEB scholarship – şi în Bruxelles – studio-urile Workspace Brussels şi Ultima Vez/Wim Vandekeybus.

Preţul biletelor variază între 38 şi 109 lei. Găseşti bilete pe Eventbook şi Mystage.

Poţi consulta programul aici.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here