Favorita – China unei concubine legendare

0
744

Mitul femeii seducătoare, care a dominat viaţa unui conducător influent, şi fastul de la curtea imperială chineză se întâlnesc într-un roman istoric scris de unul dintre cei mai buni autori japonezi.

Favorita demonstrează de ce Yasushi Inoue a dat cele mai multe romane ecranizate din istoria literaturii japoneze. Informaţiile bazate pe o documentare consistentă se transformă într-un spectacol vizual abundent, prin care viaţa de la curtea imperială este prezentată într-un mod captivant pentru cititor. Vei asista la banchete cu dansuri pline de culoare, transformate în reprezentaţii grandinoase cu sute de artişti. Vor defila prin faţa ta siluete şi portrete feminine devenite picturi vii datorită ţinutelor şi accesoriilor preţioase. Dar adevăratul spectacol este oferit de toată acea ţesătură complicată de intrigi şi rivalităţi pentru acapararea puterii şi de ceremonialul sofisticat datorită căruia fiecare gest se transformă într-un ritual alambicat.

Din fericire, Yasuhi Inoue şi-a păstrat interesul pentru cultură şi pentru autenicitatea căptuşită de rafinament. Acest interes l-a împiedicat să transforme povestea adulatei concubine Yang Guifei într-un roman cu detalii demne de filmele hollywoodiene ce transformă istoria unei ţări orientale într-un kitsch exotic. Scenele din Favorita seamănă mai debrabă cu acele picturi chineze la care visează orice pasionat de Orient. Aşa cum a reuşit şi în romanul despre una dintre cele mai influente femei din istoria Japoniei – Nobila doamnă din Yodo – scriitorul Yasushi Inoue a făcut din ascensiunea şi decăderea unei concubine influente o cronică pictată în culori vii. Romanul său aminteşte de faimoasele paravane orientale de mari dimensiuni, în care se întâlnesc scenele de intimitate cu forfota din jurul unui palat oriental.

Yasushi Inoue este conştient de atracţia cititorilor faţă de palatele Chinei medievale şi de faima concubinelor în a căror legendă se împletesc inteligenţa, arsenalul de seducţie inventiv şi cruzimea fără margini. De aceea este generos în detaliile despre arhitectura palatelor impresionante şi despre trucurile de manipulare folosite de controversatele concubine ale Chinei. Vei afla mai multe despre faimoasele concubine abile ce au transformat slăbiciunea erotică a suveranului încorsetat de povara ceremonialurilor într-o poveste de dragoste emblematică pentru o anumită perioadă. Citind Favorita vei descoperi o astfel de iubire legendară, înfiripată între o concubină şi temutul împărat chinez, pe fundalul uneia dintre cele mai înfloritoare epoci – dinastia Tang.

Acţiunea romanului se petrece în secolul al VIII-lea, într-o perioadă considerată a prosperităţii, armoniei şi înfloririi artelor. Totuşi, curtea imperială din timpul dinastiei Tang fusese zguduită de actele pline de cruzime ale unor concubine intrigante, ce au vrut să acapareze puterea, şi ale curtenilor sau eunucilor parveniţi, deveniţi aliaţii acestora. În această lume a splendorii exorbitante, în care băile împărăteşti erau din jad, iar încăperile dădeau pe afară de atâtea pietre scumpe, nimereşte Yang Guifei, transformată într-un ideal de frumuseţe pentru chinezii din generaţiile următoare.

Înainte de a fi concubina preferată a împăratului Xuanzong, Yang Guifei fusese consoarta unuia dintre prinţi. Frumuseţea ei l-a ademenit pe atotputernicul Xuanzong, încât a dat ordin să fie adusă în gineceul său. Deşi avea mii de rivale, ea a reuşit să devină indispensabilă, împiedicându-l pe împărat să-şi manifeste interesul şi pentru alte frumuseţi.

Yasushi Inoue acordă o mare importanţă modului în care Yang Guifei a devenit favorita împăratului, însă dă peste cap aşteptările cititorilor. Nu vei găsi descrieri erotice picante şi extravagante, care să întărească miturile despre senzualitatea ieşită din comun a femeii cu ochi migdalaţi. Yang Guifei a descoperit o altă cale de a se apropia de împărat: aceea de a-i afla temerile ascunse, angoasele şi vulnerabilităţile. Astfel, a transformat clipele petrecute alături de el într-un pansament sufletesc.

Yang Guifei a devenit influentă deoarece a descoperit rapid o contradicţie legată de viaţa la Curte. Deşi împăratul era venerat asemenea unui zeu, având supuşi ce se temeau de el deoarece avea drept de viaţă şi de moarte asupra lor, acest om  atotputernic era la rândul său prizonierul unor cutume ce îi limitau libertatea şi deciziile. Îşi putea îndeplini orice dorinţă, inclusiv de a o avea pe consoarta fiului său, însă era închis într-o colivie de aur. Viaţa în palatul imperial se desfăşura după un ceremonial rigid, stabilit cu mult înainte de naşterea lui. Teama de uzurpatori, de coaliţii fatale şi de comploturile puse la cale de rivalii şi de comandanţii de oşti deveniţi trădători peste noapte îi dădeau coşmaruri noapte de noapte. În prima ei noapte petrecută alături de împărat, Yang Guifei a descoperit coşmarurile acestuia, dar şi influenţa avută de marele eunuc, la rândul său un maestru al manipulării.

Vei aprecia acest roman nu numai datorită scenelor ce abundă în detalii estetice legate de cultura şi de viaţa cotidiană din China dinastiei Tang, ci şi datorită observaţiilor psihologice legate de consolidarea statutului de concubină preferată. Yasushi Inoue ştie cum să intre în psihicul ambelor personaje pentru a te face să înţelegi modul în care simţeau şi gândeau oamenii din altă epocă şi din altă cultură. Îţi vor da de gândit numeroasele pasaje în care scriitorul japonez îndrăgostit de China descrie modul în care o femeie cu simţul observaţiei se poate infiltra în cercurile puterii. Descrie cu multă atenţie talentul lui Yang Guifei de a se folosi de breşa creată între puterea absolută afişată ostentativ de împărat în relaţie cu subordonaţii şi temerile dezvăluite doar în momentele de intimitate, alături de concubina preferată şi de cel devenit eunucul sau de încredere. Această breşă între virilitatea despotică şi temerile ce scot la suprafaţă copilul speriat din adultul dominator devine poarta de intrare a lui Yang Guifei în galeria concubinelor ce aveau să eclipseze peste ani până şi faima de care se bucură  de obicei marii împăraţi.

Deşi femeie fiind era considerată inferioară, ignorantă şi vulnerabilă, nimic altceva decât un obiect al plăcerii, dispensabil odată cu apariţia altei tinere atrăgătoare, Yang Guifei a depăşit, datorită legendelor, notorietatea împăratului pe care trupul ei trebuia să-l deservească. Nimbul creat de operele marilor poeţi şi de legendele puse pe seama unei femei influente a devenit din ce în ce mai strălucitor de-a lungul secolelor. Asemenea marilor concubine, Yang Guifei atrage şi respinge. Este admirată datorită capacităţii de a supravieţui într-un cuib de intrigi şi crime înfiorătoare, dar şi detestată, fiind acuzată de manipulare şi uneltiri.

Yasushi Inoue transformă povestea de iubire dintre împărat şi concubina preferată într-un tablou năucitor pentru cititorul occidental. Este un tablou al Chinei de altădată, ce are mai multe centre de interes. Unul dintre ele este dinamica relaţiei dintre cei doi protagonişti. Alt centru de interes este relaţia împăratului cu nobilii şi comandanţii aprigi care luptau împotriva barbarilor de la frontierele îndepartate, ce ameninţau stabilitatea dinastiei prin invazii sau jafuri. Totuşi, pasajele care vor capta atenţia cititorului sunt cele în care descoperi cum îşi consolidează Yang Guifei statutul. Ea se foloseşte de sfaturule eunucului şi de întrevederile măgulitoare cu marii comandanţi pentru a evita capcanele intinse de rivale sau de nobilii clevetitori ce nu văd cu ochi buni infleunţa unei femei asupra împăratului.

Un adept al documentarii minuţioase, autorul japonez descrie mecanismele ascensiunii la curtea imperială şi trucurile politice prin care o femeie ajunsă în dormitorul suveranului îşi poate consolida statutul. Vei fi uimit de contradicţiile, alianţele, tabuurile şi ritualurile ce defineau modul prin care împăratul se raporta la cei ajunşi în funcţii înalte sau la cei acuzaţi de trădare. În acest roman, curtea imperială încetează a mai fi (doar) un loc al desfătării şi al risipei de bogăţii adeuse din toată lumea, devenind scena unui spectacol alcătuit din ritualuri şi întrevederi banale transformate în ceremonialuri elaborate. O scenă a comploturilor şi a nenumăratelor alianţe, pe care se desfăşoară un spectacol al suspiciunii ce atrăgea condamnarea la moarte. Pe aceasta scenă, calităţile feminine erau considerate efemere, dar odată şlefuite, puteau face dintr-o banală concubină un obiect al obsesiei îndelungate.

Dincolo de povestea de iubire legendară, Favorita este o poartă de intrare în China de altădată, dar şi o reflecţie asupra vulnerabilităţii în faţa maleficului trezit în fiecare personaj odată ajuns deţinătorul unei puteri nelimitate. Vei descoperi o lume în care gândurile şi dorinţele pline de cruzime sunt justificate prin conservarea propriei vieţi într-un cuibar plin de intrigi şi de rivali ascunşi.

Citeşte şi Nobila doamnă din Yodo – În spatele oricărui luptător stă o femeie care iese la timp din castel

Femeia cu buchetul de flori şi alte povestiri – Satiră şi realism magic

Nobila doamna din Yodo – In spatele oricarui luptator sta o femeie care iese la timp din castel

Femeia cu buchetul de flori si alte povestiri– China mai crede in satira obtinuta din realismul irealului

 

 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here