Fetita careia nu-i placea numele sau – Copilaria dependentilor de lectura

0
887

Pe scriitoarea turcă Elif Shafak o ştii datorită romanului controversat Bastarda Istanbulului şi personajelor feminine puternice. Tot un personaj feminin pe care îl vei ţine minte apare şi în Fetiţa căreia nu-i plăcea numele său, prin care autoarea şi-a încercat condeiul şi în lumea cărţilor pentru copii şi pentru adulţii care vor să-şi mai amintească din când în când şi de copilărie.

Eroina romanului care anunţă noua colecţie Junior din portofoliul editurii Polirom ţi se va lipi de suflet dacă ai fost un copil pasionat de lectură, care se refugia în lumea călătoriilor fantastice sau în dramele marilor clasici descoperiţi prea devreme ori de câte ori era şicanat la şcoală de colegi. Sakiz Sardunya era tachinată din cauza numelui considerat ieşit din comun şi care se traduce prin Muşcată Curgătoare. Inteligentă, profundă, visătoare şi îndrăgostită de lectură, copila îşi mai descoperă încă o mare pasiune: geografia. Până şi marea aventură a vieţii ei de şcolăriţă izolată va fi legată de un glob pământesc rar, pe care zăreşte un continent nou ce are forma unei cărţi deschise. Pentru a salva lumea poveştilor, ea trebuie să ducă acest glob magic într-un loc în care să fie mereu în preajma cărţilor, astfel încât să ajute nişte personaje fantastice să se ghideze în lumea fermecată.

Elif Shafak ia toate elementele unui basm plin de metafore şi ale unui roman de aventuri şi le îmbină original astfel încât să obţină o pledoarie candidă pentru lectură şi binefacerile ei, şi pentru implicarea timpurie în conservarea naturii. Un alt mesaj al cărţii este legat de rolul cititului în cultivarea unor resurse interioare ce îi pot ajuta pe copiii timizi să se adapteze mai uşor şi să ofere semnificaţii creative unor situaţii stânjenitoare sau unor cuvinte răutăcioase. Personajul central este un astfel de copil retras în lumea lui, care se simte în siguranţă printre cărţi, dar fără a refuza prieteniile sau contactul cu alţi copii. Lectura devine un partener de nădejde care o ajută pe această eroină să transforme singurătatea în poveşti care să o ajute să îşi exprime temerile şi să oprească efectele distructive ale tachinărilor de la şcoală.

Folosindu-se de metafore şi de nişte personaje expresive, Elif Shafak abordează teme spinoase din psihologia copilului, printre care inadecvarea, izolarea, teama de eşec sau blocajele apărute în comunicarea din mediul familial. O face într-un mod creativ şi optimist, departe de a fi unul nerealist. Asemenea unui expert în terapia prin artă şi poveşti, scriitoarea oferă un mesaj lucid şi încurajant, accentuând rolul toleranţei faţă de alteritate, ce ar trebui cultivată încă din copilărie mai ales prin intermediul creativităţii. Personajul ei învaţă să se cunoască, să îşi accepte limitele şi să găsească soluţiile salvatoare în propriile calităţi. Nu sunt nişte soluţii care fac miracole peste noapte, dar care îi ajută pe copii să observe că problemele care apar sunt normale odată ajunşi la vârsta care face trecerea spre pubertate, că nu sunt ei singurii debusolaţi, luaţi cu asalt de situaţii şi emoţii noi, de care se tem la început.

Cel mai important mesaj transmis de fetiţa numită Muşcată Curgătoare este unul de autoacceptare, de rezistenţă interioară prin dezvoltarea imaginaţiei privite nu ca formă de evaziune alienantă, ci doar ca sursă a unor soluţii ingenioase care permit supravieţuirea într-un mediu în care un copil poate întâlni şi oameni ale căror vorbe îl pot rani. Protagonista îşi descoperă cu ajutorul cărţilor hobby-uri noi şi noi domenii de interes, cum ar fi protecţia mediului. Urmându-şi pasiunile şi găsind modalităţi de a le împărtăşi cu alţi colegi, ea ajunge să fie apreciată şi privită nu doar ca fata cu nume ciudat. Dezvoltarea creativităţii şi cultivarea intereselor faţă de anumite domenii de studiu sunt câteva dintre ideile vitale în jurul cărora se pot derula şi discuţiile dintre părinţi şi copii, dintre profesori şi elevi, după citirea acestei cărţi.

Fetita careia nu-i placea numele sau - copertaEditura Polirom, 2016

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here