Frances Ha – dansand in intuneric

0
383

It's that thing when you're with someone and you love them […] and you're both talking to other people […] and you look across the room and catch each other's eyes. […] And it’s funny and sad, but only because this life will end, and it’s this secret world that exists right there in public, unnoticed, that no one else knows about. […] That's what I want out of a relationship. Or just life, I guess. Dacă îți spun că replica îi aparține unei tinere de 27 de ani care nu-și găsește locul în New York, are o prietenă care nu o iubește pe cât credea și niciun ban în buzunar, la ce te gândești? Lena Dunham și Girls? Răspunsul corect este Greta Gerwig și Frances Ha – și totuși primești 100 de puncte. 

Deși Gerwig este genială în rolul femeii reale -după cum o dovedește nominalizarea la Globurile de Aur- ambalajul în care vine învelită Frances este și el de calitate: Mickey Sumner (fata lui Sting), Adam Driver ( Adam din Girls), Grace Gummer (fata lui Meryl Streep), Noah Baumbach în scaunul regizorului, alb-negru – o odă adusă New York-ului care amintește de Manhattan al lui Woody Allen și de La Nouvelle Vague. Frances Ha este deci varianta mai elegantă a lui Girls.

Două lucruri sunt importante – rolul lui Frances este cel al femeii reale și Frances Ha este un film elegant. De ce sunt importante? Fiindcă vorbesc despre o schimbare de mentalitate lenta, dar sigură care a început cu adevărat cu Girls și cine știe unde se va termina. Ce poate să aducă o femeie pe ecran? Lena Dunham a răspuns: totul. Greta Gerwig se mai gândește. Schimbarea se simte totuși, în mod paradoxal, mai puțin în tabăra audienței și mai mult în tabăra lor – femei normale lucrând într-o industrie care venerează extraordinarul… fizic. Răspunsul nu poate fi decât un extraordinar moral, fără să conteze dacă are sens sau nu, dacă reflectă într-adevăr realitatea sau dacă mesajul este unul pozitiv. Când societatea îți impută o serie nesfârșită de greșeli, care este atitudinea ta: le transformi în calități pe care le porți cu mândrie sau încerci să crești prin ele pentru că ești mai întâi om și apoi femeie?

Ultima soluție îi aparține lui Gerwig (care este și autoarea scenariului împreună cu Noah Baumbach). Frances nu este mândră de ciudățeniile ei, nu își poartă excentricitatea ca pe o coroană ci ca pe unul din multele costume pe care un om (fie el femeie sau bărbat) trebuie să le îmbrace în decursul vieții. I'm so embarassed. I'm not a real person yet, spune la un moment dat și trebuie să o crezi și mai ales să crezi că nu o spune pentru a fi cool sau off-beat sau quirky. O spune pentru că e sigură că reușita îi e rezervată unei variante complet formate a ei și, deși nu pare la început, e gata să sacrifice prietenia, excursiile neașteptate la Paris și dansul pe străzi, noaptea, pentru o etichetă cu numele ei pe o căsuță poștală.

Frances Ha este un film elegant nu numai fiindcă Greta Gerwig este un inadaptat care posedă frumusețea unei Catherine Deneuve, ci pentru că este un inadaptat care nu așteaptă ca lumea să se schimbe pentru ea – Frances se schimbă, iar lumea să facă ce-o vrea. 

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here