Frumoasa calatorie a ursilor panda povestita de un saxofonist care avea o iubita la Frankfurt – Dragostea vine timp de 9 zile

0
852

Piesa Frumoasa călătorie a urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt este o răsfăţată a regizorilor ce vor să-l reinterpreteze pe Matei Vişniec. De această dată le-a venit rândul celor pasionaţi de reprezentaţiile alternative de la UnTeatru, cu ocazia Festivalului Naţional de Teatru Independent. Înainte să ofer detalii, pot spune doar atât: încercaţi o experienţă artistică intrând într-un spaţiu neconvenţional, unde totul se reduce la interacţiunea dintre actori și la o experiență teatrală intimă pentru spectatori.

Abandonaţi la intrare toate prejudecăţile referitoare la teatrul independent, voi cei ce veniţi să aflaţi povestea ursului panda înainte de a ajunge la o gradină zoologică din Frankfurt, unde îşi aşteaptă marea iubire dintr-o altă viaţă. Pare bizară descrierea? Asta pentru că piesa lui Vișniec este un joc suprarealist cu imaginaţia şi cu obisnuinţa noastră de-a oferi o explicaţie imediată pentru orice experiență. Când începem să prindem jocul și să îl acceptăm, tot noi, spectatorii, suntem incluși foarte natural în reprezentație: spunem o replică, două, urcăm scara în spirală a teatrului ca invitați la o nuntă, în timp ce atmosfera stranie amintește de universal iubirii magice dintr-o nuvelă de Mircea Eliade.

Până să ajungem la urşii panda, e bine de ştiut ce-i cu saxofonistul şi a lui prietena din Frankfurt. Nici ei nu pot spune: s-au trezit unul lângă celălalt fără să ştie dacă sunt la el sau la ea acasă, unde s-au văzut, cine le-a făcut cunoştinţă. El şi ea după o seară în oraş, din care n-a mai rămas decât buchetul unui vin pe buzele saxofonistului. Amintirile ei sunt ceva mai amănunţite. Îl iartă pentru că nu mai ştie cum a cunoscut-o, pentru că o înnebunește modul în care el cântă la saxofon, la fel şi felul în care i-a recitat din Bacovia seara trecută. Se tachinează, el face pe copilul sensibil, ea îşi ia din când în când un aer (prefăcut) sever, de ghiduşă ce face pe supărata şi, la rugăminţile insistente de-a mai rămâne lângă el, îi oferă saxofonistului nouă zile…în care să o cunoască mai bine.

Replicile sunt însoţite de un fundal sonor bine ales de Sorin Antonie şi Mihai Prejban. Jazz-ul pluteşte în sală, întrerupt de colaje audio ce imită cuvintele ieşite din ecranul televizorului, apoi rupte când apuci telecomanda şi te ia mania zapping-ului. Se aud și sunetele ce vin din apartamentele vecinilor sau ecourile unui dialog în absenţa celuilalt. 

Cei doi actori Iolanda Covaci și Marius Călugărița interpretează cuplul, poate chiar acel cuplu arhetipal, adus în zilele noastre. Provocarea imensă pare însă să depășească entuziasmul celor doi actori, deoarece interpretarea rămâne călcâiul lui Ahile al acestui spectacol. În schimb, regizoarea Cătălina Buzoianu reușește să conducă întreaga piesă de teatru spre un deznodământ profund, în care intimitatea misterioasă din cuplu, aproape ezoterică, se topește într-o experiență care te scoate din timp.  

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here