Gramatica lui Dumnezeu – 25 de povestiri memorabile care nu le vor placea habotnicilor

0
1414

Îţi dai seama că ai de-a face cu unul dintre magicienii prozei scurte încă de la primele două-trei povestiri incluse în volumul Gramatica lui Dumnezeu. Scriitorul Stefano Benni ştie cum sa concentreze în cateva pagini tot acel amestec de umor, dramă, absurd şi inventivitate în devierea unei poveşti spre un final care să-ţi procure acea plăcere oferită de luarea prin surprindere. Datorită celor 25 de povestiri vei regăsi pofta de lectură provocată de un autor pişicher ce-ţi joacă o festă exact când erai gata să ghiceşti finalul urmând un indiciu fals.

Poţi compara volumul de proze scrise de Stefano Benni cu piesele incluse pe albumul unei trupe care ştie să îmbine perfect stiluri muzicale diferite, pentru a reda cât mai multe stări, dorinţe şi trăiri. Asemenea unui muzician versatil, capabil să lanseze un album în care fiecare piesă este la fel de valoroasă, Benni te va împiedica să faci un clasament al povestirilor sale. Deşi vei avea preferatele tale, în funcţie de cât de mult ajungi să te identifici cu unul dintre personaje, vei recunoaşte până la urmă că nici una nu este de umplutură sau ternă. Fiecare va lăsa urme afective în memoria ta, fie că te va înduioşa, te va speria sau te va face să râzi.

În ciuda titlului, Stefano Benni, considerat unul dintre cei mai apreciaţi autori italieni ai momentului, a refuzat să scrie despre sfinţi. Preferă păcătoşii, în care vede fie un suflet de aur redus la tăcere, fie nişte malefici incurabili. Asemenea oricărui povestitor talentat, ştie cum să te apropie de personajele sale şi cum să răstoarne deznodământul pentru a te surprinde, găsind sâmburele de lumină în personalităţile cele mai întunecate, demascând secretele fiinţelor inofensive sau lăsând grotescul să intre în zona magic-realistă a basmelor sumbre.

Stefano Benni preferă un altfel de imprevizibil ce face dintr-o povestire inspirată din viaţa de zi cu zi o lectură memorabilă, pe care abia aştepţi să le-o recomanzi şi altora, mândru de o noua ta descoperire literară. În lumea personajelor sale, imprevizibilul devine echivalentul extraordinarului camuflat răbdător în banal. Autorul italian este un adept al transformării unui fapt divers într-un eveniment ieşit din comun, care te lasă perplex sau care te surprinde prin evoluţia bizară sau comic-absurdă a unor gânduri sau dorinţe neîmplinite. Datorită amestecului dintre originalitate şi finalul greu de prezis nu m-ar mira ca măcar una dintre aceste povestiri să inspire nişte regizori de scurt-metraje suprarealiste sau de lungmetraje cu personaje neconvenţionale, care să facă valuri la marile festivaluri.

Găseşti în acest volum de toate pentru toţi, adică poveşti pentru toate gusturile. Vor fi mulţumiţi şi cei dornici de a vedea realimsul dur transformat într-un basm dark sau într-un film horror cu justiţiari (Căpcăunul), şi cei ce preferă legendele cu vrăjitoare sau poveştile vampiri deghizaţi în staruri rock (Vrăjitoarea). Nu-i uită nici pe cei ce-şi urăsc şeful arogant (Domnul Zero), pe adepţii umorului negru (Eutanasia bunicului), pe care care iubesc teoriile conspiraţiei (O soluţie civilizată), pe amatorii de thrillere în timpul unei călătorii cu avionul (Un zbor liniştit), pe cei ce deplâng lipsa interesului pentru lectură (Lecţia submarină), pe microbiştii ce transformă fotbalul într-o meditaţie filosofică asupra curajului vizionar (Singurătatea şi avântul fundaşului Poldo), şi nici pe sentimentalii ce preferă un deznodământ hilar (Orlando furios din iubire, Trandafirul roşu).

De fapt, Gramatica lui Dumnezeu este precum viaţa. Are şi momente în care vei râde în hohote, dar şi tristeţe. Şi cruzime, dar şi rezerve infinite de compasiune şi duioşie. Şi profunzime, dar şi adânciri în frivolitate. Ai putea considera volumul un dicţionar al frământărilor ce îl apasă pe omul de azi, însă reinterpretate într-un mod năstruşnic sau grotesc-metaforic. Fără a duce în derizoriu suferinţele personajelor sale, Benni adoptă un ton ludic acolo unde este prea multă suferinţă. Presară candoare peste lumea unor marginali fără scăpare, deschide o fereastră spre absurd pentru a demonstra cât de complicată poate fi mintea unui om simplu şi le dă o lecţie stupefiantă celor ce se hrănesc mereu cu suferinţa celor din jur.

Vei afirma că Stefano Benni face parte din categoria scriitorilor care îţi dau convingerile peste cap exact când eşti tentat să afirmi că nu te mai poate surprinde nimic în materie de originalitate sau de tragicomic în redarea unor drame umane apăsătoare. Tranformându-şi fiecare povestire despre maladiile sufleteşti ale societăţii într-o parabolă sau într-o satiră ce frizează halucinantul, Stefano Benni îi oferă cititorului posibilitatea de a evita acea lectură sufocantă, greu de îndurat.

Mulţi ar fi tentaţi să spună că punctul comun al celor 25 de povestiri este singurătatea alienantă a lumii noastre. Dar o privire mai atentă va detecta adevăratul protagonist comun: fantezia unui păpuşar ce sfidează legile realităţii şi ale verosimilului, fără a deveni un regizor acuzat de amatorism. Există o mână invizibilă care pune în scenă un spectacol ce îi oferă cititorului de proză scurtă exact ceea ce aşteaptă la final: uimirea, care poate lua apoi forma stupefacţiei, a încrederii în bunătatea umană, a reflecţiei pline de revelaţii, a întâlnirii cu propriile angoase, a dispreţului, a catharsisului sau a revoltei.

Citeşte Sicilian Ghost Story – Mafioţii, prima iubire şi teroarea ascunsă în detaliile frumoase

Sicilian Ghost Story – Mafiotii, prima iubire si teroarea ascunsa in detaliile frumoase

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here