Holy Motors ne aminteste de ce mergem cu adevarat la cinematograf

0
790

Am mers la Holy Motors neștiind mai nimic despre ce o să văd și am plecat vrând să-l revăd cât mai curând. De la un început ciudat la care am zâmbit mai degrabă sceptic, care aducea într-un mod straniu cu Odiseea Spațială a lui Kubrick, am trecut pe parcurs la un entuziasm neașteptat.

"Neașteptat" este cuvântul care definește Holy Motors – și caracterizarea pe care o căutăm în toate experiențele cinematografice. Nu te gândi la un scenariu de film de acțiune care te ține cu sufletul la gură. Regizorul Leos Carax este foarte conștient de sine și abordează experimental actul cinematografic, aspecte care nu îl împiedică însă să producă un film foarte viu, care te ține în suspans, îți pune întrebări și care te distrează copios. Ce poți dori mai mult?

Monsieur Oscar (Denis Lavant) pare să se îndrepte către o zi obișnuită de muncă. Despărțindu-se de soție și copii așa cum vedem în multe filme americane, M. Oscar este preluat de o limuzină pentru a fi condus către cele opt locuri de întâlnire din ziua respectivă. Ești deja convins ca M. Oscar este CEO-ul unei companii importante, dar imediat așteptările îți sunt înșelate într-un mod grandios, atunci când Oscar devine cerșetor… Roller-coaster-ul așteptărilor dezamăgite continuă pentru încă mult timp, nivelul de intrigare crescând exponențial. La un moment dat, domnul Oscar iese din canalizarea pariziană șchiopătând, retează cu dinții mâna unei domnișoare, ca apoi să o răpească pe Eva Mendes… Deși cu multe răsturnări, filmul își păstrează cu brio coerența – un merit important avându-l Denis Lavant, interpretul credibil în orice ipostază al domnului Oscar. 

Holy Motorsnu se îndreaptă, însă, către un loc la fel de fermecător ca primele înlănțuiri de scene conduse de Lavant. M. Oscar e obosit. Răpus de întâlnirea cu o femeie care pare sa fie corespondentul lui feminin (Kylie Minogue), M. Oscar apare ducând pe umeri un sentiment de sfârșeală. Giumbușlucurile s-au terminat, lăsând loc unei meditații existențiale despre sensul și scopul întregului efort actoricesc și cinematografic. Dar meditația nu este atât de cursivă cu celelalte scene din Holy Motors, mult mai  închegate, iar momentul muzical oferit de Kylie Minogue este pragul care separă porțiunea fluidă a filmului de cea lungită forțat și  melodramatică. 

Aflat în competiția pentru Palme d'Or din acest an la Cannes, unde a făcut valuri, Holy Motors e o pledoarie indirectă pentru filmul european care poate fi fresh, inteligent și entertaining și care încă se poate compara cu vitalitatea remarcabilă a unor cinematografii ca cea japoneză, sud-coreeană, chineză, taiwaneză…

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here