Hot Shorts – scurtmetraje despre Romania

0
757

Hot Shorts – Romania. Scurt si de la capat sunt trei scurtmetraje romanesti, fiecare din ele o micro-viziune asupra Romaniei: In film la nasu’ de Cristina Jacob, Bora Bora de Bogdan Mirica si Tatal meu e cel mai tare al lui Radu Potcoava.

Primul scurtmetraj, In film la nasu’, detaliaza cu umor coruptia din vamile romanesti, in contextul filmarilor care au loc in Romania pentru noul film al lui Francis Ford Coppola. Personajul principal, trimis de pe platoul de filmare de la noi in Republica Moldova, este retinut ba la vama moldoveneasca, ba la cea romaneasca, impreuna cu domnisoara care il insoteste. Desi ritmul filmului este rapid, intensitatea evenimentelor si credibilitatea lantului nesfarsit de obstacole nu stralucesc.

Dintre interpretari sunt de remarcat: Florin Calinescu – in rolul comisarului sef – , aparitia neasteptata a lui Ford Coppola jucandu-se pe el insusi si Ana Maria Mirica – in rolul infiptei doamne ofiter Vrabie, cea mai expresiva reprezentanta a grupului vamesilor moldoveni.

Despre al doilea scurtmetraj, Bora Bora, nu s-ar putea intui in prima parte ca este o comedie. Filmul trece abrupt de la un registru serios la unul hilar, virand spre un sfarsit care ii stabileste eticheta de tragicomedie. Inceputul ne face cunostinta cu universul tacut al lui Ion (Alexandru Potocean), un pescar fara posibilitati de intretinere intr-o perioada de seceta aspra. Acesta e nevoit sa isi vanda pamantul, implicandu-se fara sa stie in activitatile ilegale ale unui strain. De aici, intra in scena forta politieneasca a satului dobrogean, o serie de personaje comice care culmineaza cu comisarul-sef, interpretat de Teodor Corban. Motorul scurtmetrajului este chiar comisarul, cel mai rasarit personaj in paienjenisul ierarhiei sociale din care face parte si neajutoratul Ion, devenit intre timp personaj secundar. 

In Tatal meu e cel mai tare, al treilea scurtmetraj Hot Shorts – Romania. Scurt si de la capat, un baiat de 13 ani (Alfred Wegeman) din cartierul Colentina, provenind dintr-o familie cu probleme financiare, este atras de perspectiva banilor facuti usor, acceptand propunerea unui interlop local. Tatal baiatului (Gavril Patru), in incercarea de a-si desprinde fiul de "seful cartierului"- Grozavu' (Emilian Oprea), ii administreaza interlopului o bataie feroce. Noua fata a tatalui ii arata fiului ca acesta trecuse prin aceleasi alegeri ca si el. 

Aspectul cel mai reusit al scurtmetrajului este sfarsitul, care ramane deschis. Desi solutionarea conflictului de suprafata cu Grozavu’ este satisfacatoare, ramane in aer tensiunea unor conflicte mai vechi, legate de alegerile de viata ale personajelor.

Setul celor trei scurtmetraje leaga tematic de ideea de autoritate, mai ales manifestata abuziv. Vedem, poate mai clar decat orice alt element, ipostazele ierarhiei sociale in medii diferite (rural, urban) in care persoanele se confunda cu functiile pe care le ocupa, se legitimeaza prin bataie sau sunt puse la colt de puterea si influenta superiorilor. Alte personaje sunt situate in exteriorul acestei retele sociale, ocupate cu dorinta de a patrunde in ierarhie sau de a ramane pe cont propriu. In esenta, Hot Shorts – Romania. Scurt si de la capat arata „mersul lucrurilor” in anumite zone ale societatii romanesti: obisnuitele practici alternative si ocolisuri aferente succesului in viata dupa definitia romaneasca.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here