In Another Country – cu si pentru Isabelle Huppert

0
178

In Another Countryeste cu siguranță, cel puțin până în prezent, singurul film în care o poți urmări pe Isabelle Huppert imitând o oaie. Poate că acesta este și cel mai mare merit al filmului coreean – acela de a o pune pe actrița franceză într-o altă lumină decât cea cu care ne-am obișnuit. Deși filmul conține trei povești – aparent – distincte, acestea se succed firesc, triplul personaj Anne (Huppert) fiind singurul element schimbător – și totuși constant. Locurile, personajele auxiliare, situațiile și chiar dialogurile sunt aceleași, fiecare contribuind la o viziune circulară asupra lui Anne – dar și asupra celorlalți.

 

Tânăra studentă la film Won-ju este prinsă alături de mama sa în stațiunea sud-coreeană Mohang. Pentru a scăpa de grijile financiare, aceasta începe să scrie trei versiuni de scenariu centrate pe un personaj feminin francez, Anne, care ajunge, din rațiuni diferite, în Mohang. În prima variantă, Anne este o regizoare de film aflată în vacanță cu un regizor coreean și soția acestuia. Cea de-a doua poveste ne-o înfățișează pe Anne, soție de om de afaceri bogat, care evadează în Mohang pentru a se întâlni cu amantul său coreean, regizor de film. În ultima poveste, Anne, recent divorțată, vine în Mohang pentru a se recupera după infidelitatea soțului și pentru a afla răspunsuri de la un călugăr budist.

Trecerea de la un fir narativ la altul se realizează prin Won-ju care este filmată scriind. Însă povestea reală – cea a lui Won-ju și a mamei sale – nu este tratată, nici rezolvată în film. Aparițiile lor sunt de scurtă durată și nu par a fi mai mult decât un simplu pretext. Deși povestea lor este punctul de pornire, trigger-ul întregului film, regizorul Hong Sang-soo se dezice de ea pentru a se ocupa de Anne… adică de Isabelle Huppert.

De fiecare dată, Anne intră în contact cu aceiași oameni și umblă prin aceleași locuri. Interacțiunile sale cu salvamarul Mohang-ului încep printr-o unică întrebare: „unde se află micul far din Mohang?”. Aparent, fiecare personaj din film caută ceva sau este dominat de impulsuri auto-distructive, iar muțenia stațiunii sud-coreene le evidențiază și amplifică. Regizorul de film venit în vacanță în Mohang devine obsedat de Anne, deși este împreună cu soția lui însărcinată. Salvamarul dezvoltă o pasiune pentru fiecare Anne, dar ea rămâne rigidă și rece, până în final când Anne cea divorțată petrece o noapte în cortul lui.

În mod firesc, ne întrebăm ce anume a vrut să demonstreze regizorul coreean cu acest film. Cele trei povești nu sunt deloc distincte, iar nici Isabelle Huppert nu putea fi capabilă să livreze trei prestații radical diferite. Alegerea lui Hong Sang-soo poate fi interpretată din două perspective; fie filmul este menit a fi despre un singur personaj, pus în trei poziții narative diferite, fie regizorul a făcut de fapt un film despre Mohang. Regizorul coreean din film își exprimă ambiția – în primul fir narativ – de a face un film despre Mohang, iar în ultima poveste este venit tocmai pentru a materializa proiectul.

Indiferent de viziunea pe care ne-o asumăm, nu putem nega calitățile umoristice ale filmului. Ne-ar fi greu, mai ales cu Isabelle Huppert care se plimbă prin Mohang cu geanta la mână ca pe Champs-Élysées.

În final, deși plot-ul este firav și slab dezvoltat, liantul care reușește să scoată filmul la liman este, deloc surprinzător, Huppert. În ultimă instanță, In Another Country poate fi privit ca un film cu și pentru actrița franceză. 

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here