Inside – o experienta intima

0
205
Eforturile de a diversifica activitățile și evenimentele ce se desfășoară în cadrul Muzeului Țăranului Român  au culminat recent cu o piesă de teatru site-specific (creat special pentru o locație), de tip labirint, INSIDE. Acesta a fost realizat și pus în scenă inițial de compania internațională de artiști PopUP Theatrics la un hotel din Madrid. Varianta românească, deși avea la bază formatul piesei madrilene INSIDE, s-a mulat pe locație, dar și pe context; pe istoria clădirii Muzeului Ţăranului Român și prezentul ei. 
 
 

Astfel de evenimente de teatru au mai fost organizate în România din inițiativa Companiei de Teatru Labirint încă din anul 2010. Tipologia de teatru labirint își are originile în anii 90, în cercetările antropologului columbian Enrique Vargas care a dezvoltat o teorie despre teatru ca îndreptat spre spectator, pentru care se contruiește un anume cadru și scene menite să îi declanșeze anumite amintiri sau sentimente. Spectatorul este introdus individual în spațiul teatrului, atenția concentrându-se asupra lui; se interacționează cu el și se improvizează minor în funcție de reacțiile lui, scenele anume fiind construite ca un drum inițiatic şi terapeutic ce îl îndeamnă să se autoevalueze.

Ceea ce frapează la INSIDE în prima fază este raportul disproporționat dintre numărul de spectatori, doar doi (și poate din acest motiv ar trebui să se numească și teatru cu un număr specific de spectatori) și cei 13 actori. Ca atare, piesa încearcă să creeze o experienţă diferită, intimă pentru spectator, orientată către el, iar urmarea este o călătorie inițiatică cu probe și aventuri ca în basmele din copilărie.

În INSIDE, spectatorul devine personaj. În scena cu fantomele, spectatorul este cel viu, reprezintă viața, le poate vedea, însă de a cărui prezenţă ele nu sunt conștiente; în cea cu Sanzienele, spectatorul întrupează creaturile legendare, imateriale, ale folclorului românesc, iar în cea cu petrecerea, spectatorul este unul dintre invitați.

Un alt personaj atipic al piesei este TELEFONUL, așa cum este și menționat pe un ton mai serios, în prezentarea oficială. Prin telefon, ți se dau indicații, ți se propun posibilități, te amețesc chiar, dar, poate cel mai important, telefonul este puntea dintre actori si spectatorii-personaj care completează piesa. Fiecare din cei doi spectatori primeşte un telefon diferit și, ca urmare, informații diferite, însă evoluția evenimentelor îi aduce pe amândoi în puncte comune de unde încep împreună o nouă aventură.

Pentru mai multe informații despre PopUP Theatrics acesta e site-ul oficial.

Piesa INSIDE face parte din selecţia oficială a Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here