Magnolia – despre suflete pierdute si regizori dezorientati

0
486

Avand mana libera din partea producatorilor dupa succesul lui Boogie Nights, regizorul Paul Thomas Anderson a profitat din plin de oportunitate pentru a construi filmul de care se declara cel mai multumit pana in prezent: Magnolia. Filmul „dezvaluie” secvential pe parcursul a mai mult de trei ore o intesatura complexa de povesti si o distributie impresionanta.

Povestile centrale se concentreaza asupra a doi muribunzi, ce isi doresc inaintea mortii impacarea cu copiii lor instrainati. Primul barbat, prezentatorul unui concurs televizat (Phillip Baker Hall) are o fiica dependenta de cocaina ce refuza sa vorbeasca cu el din motive inca necunoscute (Melora Walters). Al doilea (Jason Robards), recasatorit cu o femeie mult mai tanara (Julianne Moore), vrea sa isi vada pentru ultima oara fiul din prima casnicie  (Tom Cruise). Il regasim in acest segment pe Phillip Seymour Hoffman in rolul asistentului medical care il ingrijeste pe batran.

O alta intriga din Magnolia urmareste un copil supradotat (Jeremy Blackman) – vedeta TV datorita cunostintelor sale – neglijat de propriul tata. Ne intalnim si cu versiunea lui matura,  interpretata de William H. Macy. Dupa copilaria marcata de faima si glorie in urma participarii la aceeasi emisiune televizata, ajunge falit si singur. Emisiunea TV coaguleaza diferitele fire narative, iar vizionarea acesteia de catre personaje face ocazional trecerea intre planurile numeroase ale scenariului.

Ultima poveste are in prim plan insecuritatile unui politist (John C. Reilly), care incepe o relatie romantica cu o tanara dependenta de cocaina (Walters).

Numeroasele povesti din Magnoliase inlantuite destul de haotic si sunt structurate imperfect si inegal, scenariul variind in termeni de ritm si concizie pe tot parcursul filmului. Observam cum unele povesti sunt mai bine executate decat altele. Segmentele cele mai slabe sunt cel al micului Stanley, baietelul supradotat si concurent al emisiunii TV, respectiv cel al corespondentului sau imbatranit  (William H. Macy).

Tratate simplist si fugitiv, ele contrasteaza cu piesa de rezistenta a labirintului – arca batranului muribund in care se intalnesc Julianne Moore, Tom Cruise si Phillip Seymour Hoffman. Nu foarte inchegata, povestea da spatiu de desfasurare fiecarui personaj, insa Moore si Cruise capteaza atentia in mod special. Cei doi construiesc cele mai puternice portrete psihologice din Magnolia, dezgolite pe fondul unor situatii de emotivitate intensa si vulnerabilitate extrema. 

Desi disecarea personajelor se realizeaza treptat, Magnolia trece cateodata la un mod de predicare cinematografica in transmiterea catorva mesaje catre spectatori: de exemplu, intr-una din scene personajele ne predica despre intelepciune si revelatie prin fredonarea versurilor melodiei Wise Up (Aimee Mann). Acest discurs colectiv in nota de musical are loc indiferent de circumstantele in care se regaseau unii dintre protagonisti – unii in stare de inconstienta.

La fel de direct ca mai sus, Magnolia plaseaza ca pilde trei istorioare, prezentate de un narator anonim, in deschidere si la final – mituri urbane ale Los Angeles-ului (locul actiunii). Intamplarile sfideaza axa coincidenta-destin si ne indeamna ca pe durata filmului sa acceptam posibilitatea existentei unei ordini in care toate lucrurile sunt conectate.

Revenind la intelepciune, tema iertarii este centrala in universul creat de Paul Thomas Anderson. E tratata atat capacitatea omului de a ierta, cat si cea de a-si recunoaste greselile si a cere iertare. Fie ca vorbim de divinitate sau karma, exista o instanta ce vegheaza si intervine la momente determinate – lucru vizibil cand sfarsitul cel mai tragic il are singurul personaj care nu a avut taria de a-si recunoaste pacatele (Baker Hall).

Magnolia este ansamblul necompromis al ideilor, dorintelor si idiosincraziilor lui Paul Thomas Anderson turnate intr-un discurs imperfect, rezultand o meditatie cinematografica pretentioasa de 3 ore.  Din acest ansamblu haotic ramanem mai ales cu jocul lui Julianne Moore, cel al lui Tom Cruise si al lui Philip Seymour Hoffman.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here