Meditatiile pensulei la MTR – frumosul accesibil al caligrafiei japoneze

0
517

Timp de cateva zile ne putem retrage in liniste si intr-o atmosfera echilibrata, invitand la meditatie, in Sala Foaier a Muzeului Taranului Roman, unde Rodica Frentiu, pasionata de arta caligrafiei japoneze si aflata la a saptea expozitie de gen, a expus peste treizeci de caligrame.

Camera expozitiei este tapetata cu semne japoneze pictate in tuse groase sau foarte subtiri, in stiluri diferite, de culoare plina sau stearsa si incadrate in ‘rame’ specifice caligrafiei japoneze. In ciuda faptului ca aceasta expresie artistica este atat de diferita fata de orice suntem obisnuiti vizual si desi nu intelegem decat traducerea semnelor care stau la baza caligrafiilor, experienta acestei expozitii nu alieneaza. Din contra, empatizezi imediat cu spiritualitatea exercitiului caligrafic, cu autocontrolul si echilibrul interior presupus de miscarea pensulei pentru a obtine semnul perfect si elegant. O asemenea dedicare presupune o atitudine mentala care nu este reprezentativa Occidentului ca si cultura, desi si Occidentul are caligrafi reprezentativi pentru aceasta arta.

Nu-ti ramane decat sa urmaresti imaginar miscarea mainii caligrafului cu fiecare semn asternut pe hartia de orez. Exercitiul relaxeaza, invita la reflectie, dar umple si de vibratia atingerii frumosului. 

Expozitia este deschisa de un exponat mic, caligrafia dintr-o miscare a unui cerc. Este vorba de Ensou, simbolul zen al iluminarii, al universului, dar si al vidului. Simbolul sugereaza viitorul parcurs al vizitatorului prin expozitie, care continua cu imaginile-cuvant , intr-o prima instanta concepte reduse la esenta (armonie, eternitate, imaginatie, vid, pasiune etc). 

Dupa ideogramele singulare (denumite in japoneza kanji, semne preluate din scrierea chineza odata cu budismul) urmeaza versuri si cugetari care invita la meditatie prin sens, nu doar prin semn. E vorba despre haiku-uri (compuse de poeti ca Bashou, Ransetsu sau Buson), pasaje din scrieri vechi ale unor autori esentiali ai literaturii nipone (Murasaki Shikibu si Kamo no Choumei) si cugetari budiste, situate la granita dintre filosofic si poetic.

Comparatia atenta dintre variantele de tipar ale semnelor reprezentate de Rodica Frentiu si exponatele in sine ofera posibilitatea de a aprecia transfigurarile operate asupra lor prin meditatiile pensulei. Atentia trebuie indreptata si spre tonurile de negru folosite (sase la numar in traditia acestei forme de arta), remarcand pe alocuri tusele diluate sau intrerupte, care invaluie mesajul intr-o aura evanescenta. 

Nimic nu este lasat la voia intamplarii in aceasta arta, pentru ca inceputul, directia, sfarsitul fiecarei trasaturi sunt gandite pentru a produce un efect vizual ce reflecta cautarile desavarsarii spirituale prin meditatie. Este vorba despre un traseu solitar parcurs prin reflexivitate.

Despre artista:

Rodica Frentiu, autoarea celor peste 30 de mostre de caligrafie japoneza expuse la MTR in perioada 19-29 iulie, este profesoara de limba si cultura japoneza la Universitatea din Cluj, instruita in arta caligrafiei in Japonia. A publicat mai multe lucrari de lingvistica si arta nipona, trei dintre acestea fiind dedicate subiectului shodou (caligrafia nipona). Expozitia actuala este a saptea de acest gen, creatiile doamnei Frentiu fiind prezentate atat in Romania, cat si publicului japonez din orasele Kobe, Osaka si Tokyo.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here