Nymphomaniac – Charlotte, numele tău cu iz de șarlotă îmi stârnește mare poftă

0
394

Vreți să aflați all about sex? Luați din bibliotecă primul volum al filmului Nymphomaniac, vă așezați frumușel pe canapea, îl deschideți și vă treziți în cea mai autentică postură de voyeur. Asta fiindcă Lars von Trier și-a pus în minte să desfoaie ceapa carnalității și a sentimentelor invitând-o iarăși pe Charlotte Gainsbourg să-și dezvăluie… talentele. Cu aerul ei fragil și delicat francez, ca un croissant proaspăt, ronțăit graseiat, Charlotte o întruchipează pe Joe, care, dinaintea noastră, voyeuri fără inhibiții, își ridică poalele de nimfomană precoce și ne spune, în primul volum, pe capitole (așa cum deja von Trier ne-a obișnuit și în alte filme ale sale), povestea începutului ei într-ale amorului și sexului.

Intrarea în poveste este simplă, iar decorul, minimalist, claustrofob și angoasant: în plină ninsoare, Joe zace leșinată pe o stradă obscură, cu urme vizibile, pe trup, ale unei violențe suferite recent, și este recuperată de Seligman („Fericitul” – interpretat de Stellan Skarsgård), un bătrân singuratic și cultivat, nefericit în aparență și avid, nu după plăceri perverse (deocamdată, cel puțin), ci după povești.

În casa ternă și mohorâtă a acestuia, bând ceai, Joe deapănă ca o Șeherezadă istoria păcătoasă a trupului ei tânăr și lacom după plăceri, dezvelindu-și sufletul – e drept, mai greu decât și-ar fi dezgolit trupul.  Totul începe în fragedă pruncie, prin jocuri aparent inocente, sub privirile reci ale mamei, dar îngăduitoare ale tatălui – medic, deci obișnuit cu nuditatea trupului -, și continuă așa până la sfârșitul plăcerii și al primului volum.

Bărbații se perindă prin viața fetei ca fructele în dieta unui vegetarian. Îi consumă ca pe morcovi însă, fără pasiune, doar cantitativ, statistic, deci științific, ca un entomolog care colecționează insecte cu forme prelungi. Joe suferă de oroare de vid și nu face altceva decât să umple acest gol lăuntric printr-un frecuș de trupuri din care lipsește ingredientul secret, dragostea. De altfel, e un demers programatic în deschiderea porților trupului lui Joe: distrugerea sau deconstruirea mitului iubirii. Tendinței heterosexuale spre procreare Joe îi opune sterilitatea contactului sexual care are drept scop numai plăcerea și neimplicarea emoțională. Este o revoltă a cărnii împotriva afectului, a trupului împotriva sufletului, o anestezie a moralei în plină sinestezie a corporalului.

Dar orice revoltă are și un preț, pe care, cred, îl vom afla mai departe, deschizând următorul volum ale celor o mie și nu știu câte nopți și zile de amor. Cert este că, la încheierea primului volum, chiar și plăcerea dispare, făcând din sex un act mecanic, o simplă juxtapunere a epidermelor incapabile să comunice între ele. Dacă înainte lăuntrul este locul nimicului, acum acesta din urmă se expandează și învăluie trupul și sufletul ca într-o bulă, deschizând o paranteză în care Joe stă chircită în poziție fetală.

În acest pseudotratat despre sexualitate, Lars von Trier nu lasă să-i scape implicațiile psihologice și chiar filosofice ale poveștii țesute în jurul trupului lui Joe și al personajelor secundare. În plus, nu cedează cu totul în fața pericolului de a fi doar  voyeur. Recurgând la metafore – precum cele din domeniul pescuitului, muzicii (Bach, preludiul coral „Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ”) sau al matematicii (numerele lui Fibonacci) -, Lars von Trier disecă firul în patru, dând curs, cu siguranță, propriilor interogații și obsesii.

Von Trier interoghează trupul pentru a afla mai multe despre suflet, entitate metafizică și obscură, și o face cum știe mai bine: pune întrebări, imaginând situații. Plăcerea are limite, există iubire, plăcere pur sexuală sau sex fără iubire, este trupul doar un recipient al sufletului, care sunt limitele moralității? Acestea sunt câteva dintre întrebările primului volum al tratatului „Nymphomaniac”. Dar, cum trupul suportă multe, povestea merge mai departe, deschizând astfel drumul către cel de-al doilea volum al operei larsvontrieriene. 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here