Outlander – Istorie, fantezie si barbati in kilt-uri

0
2908

Pe 9 august, Starz intră în competiție directă cu HBO, lansându-și propriul serial după o serie celebră de cărți, semnate de data aceasta de autoarea Diana Gabaldon.  Cu peste douăzeci milioane de cărți din serie vândute în întreaga lume, Outlander nu este o simplă adaptare lansată la sfârșitul verii și cu siguranță nu duce lipsa de audiență încă înainte de a începe. Însă pentru cei care încă nu au fost convertiți, vă recomand să treceți imediat această nouă producție pe lista voastră de „must-see”.

 

Comparațiile cu Game of Thrones sunt inevitabile, Outlander fiind a doua încercare de a adapta o serie foarte cunoscută de romane pentru televiziune, și sunt chiar încurajate de oamenii de la Starz, sperând evident la un succes la fel de răsunător ca serialul vedetă al HBO-ului.

Însă producția este, în esență, complet diferită de orice altceva prezent pe micile ecrane astăzi, putând fi asemuită mai degrabă cu poveștile clasice ecranizate de Hollywood în anii 30 și 40, precum Pe Aripile Vântului sau Ultimul Mohican.

Outlander este povestea asistentei medicale Claire Randall (Caitriona Balfe), care, aflată într-o a doua lună de miere în Scoția cu soțul său, Frank (Tobias Menzies), se trezește trasportată în timp, din anii 40 în secolul 18.

Produs și filmat exclusiv în locații din Scoția, Outlander profită din plin de peisajul misterios și plin de contradicții ale acestei țări parcă aflată la granița dintre realitate și mit.

Primele două episode din serie sunt regizate de John Dahl (cunoscut pentru seriale precum True Blood și Hannibal). Regizorul impune un ritm lent și atmosferic reminiscent unei producții mai degrabă cinematografice decât unei de televiziune, lăsând tensiunea să crească treptat până în momentul în care Claire este transportată în trecut și miza crește.

O altă calitate notabilă a serialului este utilizarea senzațională a luminii, care în combinație cu muzica și mișcarea, creează momente aproape lirice pe ecran pe care regizorul le folosește pentru a da o calitate aproape fantezistă poveștii.

Construit în jurul fash-back-urilor și voice over-ului personajului principal, Outlander impune un stil ce la prima vedere poate părea învechit însă care permite transmitrea unei cantități foarte mari de informație într-un mod foarte economic. Cu toate acestea, primul episod poate fi acuzat pe bună dreptate de utilizarea prea frecventă a acestor instrumente de expoziție, putând deveni de multe ori o cârjă în lipsa unor soluții mai creative de a spune povestea.

Una dintre marile provocări cu care  seria se va confrunta în viitor pare să fie aspectul fragmentat al acțiunii, determinat de pendularea constantă între trecut și viitor. Prinsă într-o lume chiar mai violentă decât  cea pe care a părăsit-o, înconjurată de intrigi politice și secrete, Claire trebuie să se lupte pentru a-și găsi drumul înapoi spre soțul ei, chiar și după întâlnirea cu tânărul războinic scoțian Jamie Fraser (Sam Heughan). Abilitatea celor implicați în această producție de a menține relevantă dorința lui Claire de a se întoarce la Frank, în timp ce își conduc audiența să se implice din ce în ce mai mult în relația tumultoasă a acesteia cu Jamie, pare să fie cheia succesului pe termen lung pentru Outlander. Însă construirea unui triunghi amoros ce va oferi gravitate și tensiune poveștii este îngreunată pe de-o parte de lipsa lui Frank de pe ecran din aproape toate momentele importante cât și de prezența personajului Black Jack Randall, un ofițer din armata britanică, care, din motive dezvăluite în primul episod, este jucat de același Tobias Menzies.

O altă potențială problemă este dată de cantitatea de informație și numărul impresionant de personaje pe care serialul trebuie să le jongleze în mod repetat. Primul sezon va acoperi prima carte din serie, însă la aproape 1000 de pagini, chiar și cele 16 episoade ale seriei vor fi pline la refuz de evenimente și personaje atât episodice cât și relevante pentru arcul întregului sezon. Dacă Game of Thrones rezolvă această problemă prin simpla pendulare între locații, opțiunile pentru Outlander sunt mult mai limitate, întreaga poveste fiind spusă exclusiv din perspectiva lui Claire.

Însă ținând cont de faptul că acesta este noul serial semnat de Ron D. Moore (cunoscut pentru formidabila serie Battlestar Galactica) și de entuziasmul dovedit cu care oamenii de la Starz își abordează producțiile, Outlander are toate șansele de a deveni foarte repede noul subiect de conversație în baruri, cafenele sau pauza de masă.

Iar noi toți vom avea posibilitatea de a afla răspunsurile, măcar parțial, la foarte multe întrebări, precum: Cum ar fi să te trezești în trecut, fără electricitate, telefon sau Facebook? Cam cât de eficient este usturoiul când este folosit pe post de penicilină? În cât timp poți dezbrăca o femeie în secolul 18 până să te prindă părinții? Și cel mai important  – Ce purtau domn'e, până la urmă, scoțienii sub kilt-uri?

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here