Patti Cake$ – O Adele in lumea Hip-Hop

0
720
foto: www.rollingstone.com/movies/features

Ce s-ar întâmpla dacă Eminem s-ar transforma într-un duh şi ar intra în corpul lui Adele, făcând-o să scoată rime obraznice într-un ritm ameţitor, în locul versurilor sentimentale? Păi s-ar naşte Patti Cake$, numită şi Killa P – un personaj de care te îndrăgosteşti din primele minute ale filmului datorită interpretării memorabile oferite de actriţa Danielle Macdonald, aflată la primul ei rol. De fapt, Patti Cake$ este genul de film care se sprijină pe interpretarea unei actriţe compatibile cu genul de personaj feminin care te cucereşte printr-un amestec irezistibil de umor caustic, inventivitate, expresivitate şi candoare.

Cine este Patti Cake$? O dulceaţă pişicheră ce vrea să devină rapperiţă. În aşteptarea faimei, derulează în mintea ei imagini ale gloriei ce iau forma unor fantezii desprinse din videoclipurile în care Hip-Hop-ul are nevoie de nişte decoruri opulente şi de efecte speciale grandioase. Patti ştie că nu poate obţine această glorie decât prin confirmarea dată de un maestru afro-american. El trebuie să îi ofere legitimitate după ce o ia sub aripa sa protectoare şi să o prezinte marelui public într-un ceremonial solemn cu blink-blink-uri şi mulţimi hipnotizate de rimele cathartice pentru visătorii născuţi la periferie. Seamănă puţin cu povestea lui Eminem? Până la un punct, da.

Patti Cake$ a fost poreclită şi Feminem într-un articol al revistei Rolling Stone. Şi Patti Cake$, şi Eminem au probleme cu mamele, doar că Patti Cake$ mai are doi aliaţi ce o încurajează, compensând neglijenţa maternă – cel mai bun prieten, devenit şi coleg de scenă, şi o bunică oscilând între atitudinea ursuză şi hâtrenie, despre care alţii ar spune că este o babă nebună, adică una cool, gata să aplaude rimele mai mult decât obraznice ieşite din gura nepoatei. Şi Patti, şi Eminem vin din medii defavorizate şi din familii cu taţi absenţi şi fără multe perspective. Totuşi, spre deosebire de albul Eminem, alba Patti Cake$ trebuie să îşi croiască singură un drum în lumea visurilor – industria Hip-Hop. Nu corpul iesit din tipare îi stă în cale. Missy Elliott este dovada că perseverenţa şi creativitatea pot sparge gheaţa ce desparte anonimatul din underground de faima din zona mainstream, unde se vinde adesea (doar) o imagine sexy.

foto: www.rogerebert.com/reviews

Patti Cake$ are un obstacol mult mai greu de trecut: absenţa unui Dr. Dre care să creadă în talentul unei albe care vrea să facă rap. Spre deosebire de Eminem, Patti Cake$ nu numai că nu este ajutată de un afro-american consacrat în lumea rap-ului, dar este şi umilită. Este numită un cultural vulture de un producător cu mentalitate de nabab plecat din ghetou şi devenit un guru cu bijuterii supradimensionate şi mansion opulent demn de etalat la MTV, şi care decide ce aspiranţi merită să fie noile staruri ale muzicii rap.

În spatele filmului se află renumitul regizor de videoclipuri Geremy Jasper. Implicarea unui regizor ce nu este deloc străin de culisele industriei muzicale se simte nu doar în coloana sonoră demenţială, ce îmbină Hip-Hop-ul cu elemente de hard rock abraziv, sau în scenele precum nişte videoclipuri suprarealiste, ce exprimă fantasmele de glorie ale lui Patti, ci şi în modul în care a fost gestionat cockailul ce asigură succesul de casă al unui astfel de film – o poveste de viaţă dramatică + un personaj feminin inteligent, care trebuie să lupte pentru a fi acceptat din cauza kilogramelor în plus + originalitatea + intervenţia salvatoare a personajului masculin special, care dă sarea şi piperul unei astfel de poveşti.

Regizorul ştie cum să pună în valoare calităţile actriţei din rolul principal, care are toate şansele să fie distribuită şi în alte filme deoarece are acel amestec dintre carismă, expresivitate facială, umor şi autenticitate care transformă fiecare scenă într-un spectacol. Şi tocmai pentru a nu irosi calităţile actriţei Danielle Macdonald într-un film ca toate celelalte despre tinerele supraponderale ce se luptă pentru a le fi luate în considerare talentele, regizorul mută atenţia de la situaţia de viaţă apăsătoare spre adevăratul mesai al filmului, ce ţinteşte satiric spre industria ce duce în derizoriu muzica de protest. Acest mesaj este exprimat cel mai bine de personajul masculin de care se îndrăgosteşte Patti Cake$: Nu te încrede în falşii profeţi!, referindu-se la starurile hip-hop (ajunse producători) ce aleg zona comercialului, venerate datorită puterii etalate prin stilul de viaţă în care luxul străluceşte ostentativ.

foto: trailer/Youtube

Decizia de a lăsa muzica în prim-plan debarasează povestea de clişeele şi de contrastul dintre mizeria sordidă în care se zbat marginalii şi gloria ce îi propulsează din ghetou direct în cartierele selecte – un contrast mult prea des folosit, şi care distruge autenticitatea unui astfel de personaj ce face muzică în primul rând de dragul mesajului şi care-şi spune sufletul fragil în rime precum o torpilă. Viaţa grea de care Patti Cake$ are parte nu este prezentată sufocant. Ea nu doarme pe sub poduri, nu face parte dintr-o dubioasă bandă de cartier şi nici nu are un comportament audostructiv, în care fragilitatea este mascată de ură şi de agresivitate. Este mult prea inteligentă pentru a fi o bătăuşă ce vrea să îşi ascundă vulnerabilităţile. Nici măcar modul în care decide să reacţioneze până la urmă când oamenii o umilesc din cauza kilogramelor în plus nu este unul banal, oferind una dintre cele mai bune şi imprevizibile scene ale filmului. De fapt, modul în care personajul îşi gestioază frustrările îi face să aprecieze rolul Hip-Hopul-ui până şi pe cei ce asociază acest gen de cu primitivismul, vulgaritatea, delicvenţa şi agresivitatea.

Ai spune că Geremy Jasper a avut curajul nesăbuit de a miza pe autenticitatea unui film despre ascensiunea în lumea Hip-Hop-ului a unui personaj feminin diferit. Patti Cake$ ce are două trăsături care nu corespund percepţiei colective legate de un veritabil aspirant la notorietatea şi la respectul din această lume: este albă şi nu a trecut prin etapele ce le-au călit pe multe staruri din industrie, care au în spate o poveste – adică nu a cunoscut viaţa dură a celui având cazier, nişte vicii grele la activ şi o faimă de mic interlop ce şi-a salvat sufletul prin muzică.

Patti Cake$ are doar nişte rime explozive, nicidecum o viaţă periculoasă, traită în umbra societăţii. Dimpotrivă, în viaţa de zi cu zi este un cetăţean model. Îşi ajută bunica, ţine casa luându-şi mai multe joburi, îşi culege mama beată de pe podelele barului iar singurul derapaj este un joint ale cărui efecte au lecuit-o de încercarea de a fi precum derbedeii din Hip-Hop, rămânând astfel doar la versurile dure. Totuşi, acest personaj atipic este unul cât se poate de credibil. Are substanţă, ingeniozitate, perseverenţă, rezistenţă la refuzuri şi umilinţe, dar mai ales acea lipsă de inhibiţii chiar şi atunci când este obligată să traverseze pojghiţa subţire dintre nonconformism şi ridicol. Toate acestea sunt nişte atuuri indispensabile unui artist Hip-Hop ce vrea să scoată capul din mulţime pentru a fi remarcat de un producător exigent.

Patti Cake$ este un personaj care arată faţa isteaţă (şi mai alescathartică) a Hip-Hop-ului în tentativa ei de a duce pe umeri povara unei vieţi marcate de lipsa afecţiunii. Iar această isteţime se reflectă şi în traiectoria de la anonimat la prima piesă difuzată la radio de un DJ pe care îl admiră. În primul rând trebuie amintit faptul că Patti Cake$ nu are tracul celei marginalizate, ascunse în spatele timidităţii. Nu este tristă, ci mereu expansivă, cu zâmbetul pe buze, de la cel inocent la cel de îngeraş sarcastic. Oferă nişte reprezentaţii ce stârnesc hohote de râs, dar nu prin recurgerea la penibil, ci prin ingeniozitatea de a se pune în valoare, în ciuda unei siluete ce devine ţinta glumelor sau a momentelor în care se îndoieşte de şansele ei. Este mai degrabă genul pe care mulţi şi-ar dori-o în gaşca de prieteni datorită replicilor din arsenalul unui simţ al umorului dublat de inteligenţă şi creativitate.

În al doilea rând, nici povestea ei de iubire – acea iubire care îi redă încrederea în calităţile de artist ce-şi poate crea o identitate aparte – nu are un protagonist aşa cum te-ai fi aşteptat. În locul tipului carismatic îl vei descoperi pe Basterd, un personaj cu aspect de rock star sumbru. Interpretat de Mamoudou Athie, iubitul lui Patti Cake$ este un rock star afro-american ce trăieşte precum un homeless cu trecut plin de traume. Este un personaj ce îi dă filmului aura unei poveşti fantastice deoarece are misterul terifiant al unui personaj de thrillere cu bântuiţi. Acest personaj are două roluri: aduce imprevizibilul şi îi adaugă rapului dramatismul şi profunzimea asociate muzicii rock.

Prestaţia actorilor din cele două roluri masculine – Siddharth Dhananjay (în rolul celui mai bun prieten al lui Patti) şi Mamoudou Athie (iubitul ei) – se ridică la nivelul actriţei din rolul principal. Actorul Siddharth Dhananjay, la fel de expresiv, oferă acel element ce înseninează viaţa lui Patti prin susţinerea oferită de o prietenie autentică, menită să compenseze lipsa unor părinţi care să o încurajeze.

Mulţi spectatori au apreciat mai ale ingeniozitatea regizorului în a ironiza clişeele – atât pe cele asociate culturii hip-hop aduse în zona comercială, mainstream, cât şi pe cele ce ţin de un love story amestecat cu mesajele ce susţin asumarea până la capăt a unor aspiraţii, în ciuda unui mediu ostil. Se poate spune despre Patti Cake$ că a devenit o alternativă neconvenţională şi totodată luminoasă la filmele despre efortul de a ieşi dintr-un mediu fără prea multe perspective cu ajutorul muzicii.

Regizorul preia reţeta filmelor cu mesaj aspiraţional optimist, însă o nuanţează pentru a nu te plictisi nici o secundă. Spre deosebire de alte filme de genul acesta, Patti Cake$ prezintă un personaj cu parcurs imprevizibil, pentru care lucrurile se rezolvă mai puţin spectaculos, dar mult mai credibil, de unde şi laudele aduse de mulţi critici, dar şi de spectatorii care au aplaudat minute în şir la finalul proiecţiilor de la Sundance şi Cannes.

Citeşte şi 10 filme de la Cannes (2017) despre care vor povesti şi generaţiile viitoare

Femeile anului, în 8 filme de neuitat

10 filme de la Cannes (2017) despre care vor povesti si generatiile viitoare

Femeile anului, in 8 filme de neuitat

 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here