Pina – un film inutil

0
400

Desi am vazut noul film al lui Wim Wenders de ceva timp, nu m-am putut autodetermina sa scriu despre el pana acum. Asta poate pentru ca demersul filmului mi s-a parut fara sens. Imaginile sunt frumoase, unele scene emotioneaza dar, in ciuda faptului ca e un faux pas sa admiti asta, Pina per ansamblu mi se pare sarac si futil.

Cu toate astea, desi nu e o capodopera si desi unele principii pe care este construit nu stau in picioare, Pina merita sa fie vazut mai mult decat majoritatea filmelor care ruleaza la noi acum.

Dupa cum probabil stii, daca nu, poti citi aici mai multe, filmul este un omagiu adus dansatoarei si coregrafei germane Pina Bausch. Nu este stricto sensu un documentar, ci o constructie poetica in care dansatorii companiei de dans contemporan din Wuppertal (companie reinventata de Pina Bausch si condusa de ea timp de 36 de ani) refac coregrafiile Pinei, discuta despre influenta ei in formarea lor si povestesc fragmente de viata traite alaturi de Pina.

Filmul contine multe momente cu care poti relationa: parti din coregrafiile Pinei Bausch sunt absolut spectaculoase, iar pe coloana sonora apare si un cantec al Mariei Tanase, dar filmul ar fi fost mult mai reusit (ca film si ca omagiu in sine) daca ar fi montat scene din spectacolele dansate de Pina si s-ar fi oprit aici. N-ar fi fost poate redundante nici scenele in care Pina vorbeste, plus unele fragmente foarte atent alese din spectacolele gandite de Pina si dansate de compania ei.

In rest, exista o diferenta calitativa care nu poate fi stearsa in niciun fel intre prezenta Pinei (vorbind sau dansand) si scenele in care danseaza sau discuta membrii companiei Wuppertal . Pina are o carisma fantastica iar miscarile ei vin dintr-o cu totul alta sfera decat marea parte a celorlate expresii dansante. Diferenta calitativa despre care vorbesc este un fapt, nu e vina regizorului, dar este vina lui Wim Wenders pentru ca a dus pana la capat gestul gol (si probabil vanitos) de a da aceasta forma filmului Pina.

Filmul ar fi trebuit creat impreuna cu Pina Bausch, din pacate aceasta a murit in timpul productiei, in 2009. Probabil de aici origineaza aerul extrem de elegiac si total necritic al demersului.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here