Produse Domestice- Bonele filipineze, umanitate si consum

0
330

Situația bonelor filipineze în Romania a devenit un subiect odată cu investigațiile și articolele Laurei Ștefănuț. Produse Domestice este un spectacol care documentează un astfel de caz și îl pune în scenă într-un mod senzorial, din mai multe perspective, cu schimbări de roluri și cu un fir al acțiunii foarte bine urmărit.

Dincolo de abuzurile ce pot fi enumerate sau de situațiile ce pot fi descrise, în Produse Domestice vedem ceva în plus – modul în care o persoană pusă în această ipostază simte și mai ales modul în care se adaptează la o subcultură hilară în care este plantată dintr-o dată, un mediu în care regulile apar și dispar oricând, o lume închisă și ruptă de realitatea pe care noi o trăim în fiecare zi. Calitatea umană devine întrebarea centrală în acest spectacol. 

In general oamenii vor să afle cine este vinovatul pentru o situație sau alta, mai ales atunci când vorbim de un fenomen social, însă aici nu este vorba de vina cuiva anume, ci mai degrabă de mentalitatea unei societăți și modul în care aceasta consumă oameni ca pe niște produse oarecare.  

Interesantă este de asemenea alegerea de povesti, de a nara pe scenă, laolaltă cu exemplificarea actiunii in sine- acel “and she said” care se repetă sau “he did” caruia ii urmeaza o interpretare rapida. Dar asta nu afectează dinamismul întâmplărilor care se succed. Dimpotrivă, accelerează ritmul redărilor și predispune spectatorul să fie cu atât mai mult implicat în cele ce se derulează în fața ochilor săi- i se povestește și i se arată deopotrivă.

Coregrafia și sunetul  sunt esențiale pentru modul în care se conturează atmosfera. Și mai este si orezul- care se revarsă peste Joy odată ce își începe munca de bonă filipineză într-o familie de români, dar si peste publicul masculin care este adus pe scenă la sfarșitul spectacolului și folosit pentru a demonstra câteva statistici despre muncile casnice.

Produse Domestice este o expunere brută și fără ocolișuri, este o prezentare  a situației cumplite pe care a experimentat-o și o experiementează un sector de populație de imigranți, rezumat prin ”bone filipineze”. Este de asemenea și o redare mai mult sau mai puțin delicată a modului în care angajatorii români se comportă, a mentalităților și într-un mod hilar, dar trist, al sclaviei contemporane și relațiilor de dominație și subjugare care se nasc atât de ușor între oameni. Este inevitabil să nu te determine să meditezi asupra drepturilor și libertăților umane.

Spectacolul începe și se finalizează impersonal, cu vocea suavă și liniștitoare din avion care informează despre condițiile de zbor și locul unde urmează să aterizeze.

Textul este semnat de Xandra Popescu, regia de Ioana Păun– după o investigație realizată de Laura Ștefănuț.

Coregrafia- Carmen Coțofană, sunet-Cătălin Rulea, voce-Diana Miron.

Cu Ynia și Smaranda Nicolau.

Spectacolul Produse Domestice a avut premiera la WASP, în cadrul Explore Dance Festival 2014.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here