Professione Reporter – nu poti scapa de tine insuti

0
450

Aflat într-o regiune din Africa în care au loc conflicte armate între guvern şi rebeli, John Locke (Jack Nicholson) descoperă o modalitate de a-şi schimba întru totul viaţa. Moartea subită a unui călător misterios, alături de care împărţise câteva pahare, îi oferă şansa unui nou început. Locke profită de ocazie şi inversează fotografiile din cele două paşapoarte. Luând în considerare reacţia lipsită de suspiciune a angajaţilor hotelului în care era cazat, reporterul mizează pe asemănarea fizionomică incredibilă, pentru a deveni astfel Dl. Robertson.

Intriga sumar schiţată mai sus poate fi suficientă unui blockbuster veritabil, mod în care filmul a avut tendinţa de a fi prezentat, cel putin în faţa publicului american, pentru care producţia din 1975 s-a numit The Passenger. Numele original al filmului, aşa cum a fost ales de către regizorul său – Michelangelo Antonioni, Professione: reporter, oferă alte indicii despre ce l-a determinat pe acesta să regizeze un film de două ore, care prezintă fuga unui impostor de fantoma trecutului său.

În fond este tratată problema identităţii, o problemă rezonantă cu epoca modernă, aceasta fiind disecată mecanic în film, transmiţând astfel frustrări de natură filosofică. Dacă profesia de reporter pare să spună ceva despre Locke o face doar într-un mod contingent cu lumea social-deterministă în care personajul trăieşte; aşadar întrebarea "cine este Locke?" nu poate fi rezolvată printr-un răspuns făurit tot de către societate.

Professione: reportereste genul de film care îţi aminteşte că lumea a intrat într-o nouă epocă. Întreaga acţiune este setată într-un mediu scutit de avantajele tehnologiei moderne, care poate fi folositoare în eforturile de depistare ale persoanelor dispărute. Dl. Robertson va fi căutat, atât de către poliţie pentru a fi anchetat, cât şi de către asociaţii săi cu care, se pare, tranzacţiona armamentul necesar tocmai zonelor de conflict pe care acesta le vizitase în calitate de reporter.

Chiar şi fără aportul tehnologic disponibil azi, fuga reporterului este inutilă, pe alocuri chiar sisifică, fiind vorba mai degrabă despre tentativa de a fugi de sine însuți. Urmărind drumul lui Locke, spectatorul descoperă un labirint întortocheat, ce trece prin Algeria, Italia, Franţa, Spania şi Iugoslavia. Acest traseu pe care îl parcurge acum sub o altă identitate îi înfăţişează mereu aceleaşi probleme, ale trecutului, care, în aceste condiţii, îl fac pe acesta să pară convins de apropierea inseparabilă dintre ele şi firea sa neliniştită.

 

 

Din punct de vedere vizual filmul se remarcă prin calitatea specială a culorilor saturate alese de regizor, cât şi prin neobişnuitul unora dintre cadre ce cochetează cu suprarealismul, lucru ce pare normal dacă sunt amintite şi secvenţele în care acţiunea are loc în clădiri realizate de Gaudi.

Odată cu arhitectura Barcelonei, Robertson o cunoaşte şi pe Rachel (Maria Schneider), cea care, deşi pare total nepricepută, prin inocenţa sa, în treburi serioase precum ajutarea fugarilor, se dovedeşte a fi mult mai raţională decât personajul interpretat de Nicholson. Cei doi se vor îndrăgosti. Rolul ei devine esenţial în dinamica filmului dar şi în viaţa fugarului. Relaţia, deşi una frumoasă, va fi copleşită de angoasa ce îl macină pe Locke, care se zbate să renunţe la ajutorul fetei deşi aceasta pare în acele momente singurul suport real al existenţei sale. Cunoscută pentru rolul din Last Tango in Paris, Maria Schneider are și aici o interpretare de zile mari. Chiar dacă în finalul filmului spectatorul se poate convinge, fară dubiu, de loialitatea ei faţă de fugar, lucrurile nu pot fi tranşate în niciun fel înainte de acest punct. Rachel este învăluită de sentimentul incertitudinii, lucru care apasă pe conştiinţa reporterului care pur şi simplu nu ştie ce să creadă, fiind chinuit de scepticism.

La modul superficial, pelicula poate fi percepută 100% drept una a categoriei acţiune. Dar, paradoxal, însăşi acţiunea îl ţinea pe Robertson în viaţă, momentul deznădejdii fiind sinonim pentru el cu sfârşitul.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here