Star Trek In Darkness – Yes, We Khan!

0
357

Filmat în IMAX și prelucrat apoi în format 3D, Star Trek în întuneric este în același timp un sequel (al lui Star Trek din 2009), un al doilea prequel (la Star Trek: The Original Series), un SF și un film de acțiune, ceea ce face ca toată lumea (cei cărora le-a plăcut precedentul film Star Trek, admiratorii seriei TV, fanii SF, dar și cei care vor să vadă un film, nu contează care, la mall) să fie destul de greu de mulțumit. Abrams reușește să împace și capra, și varza apelând la ceea ce în snooker se numește safety shot: filmul său arată respectul cuvenit unui trecut imposibil de ignorat (serialul lui Gene Roddenberry), proiectând în același timp în viitor unele din principalele caracteristici și spaime ale prezentului.

In Darknessnu are product placement (în intervalul care s-a scurs de la precedentul Star Trek, căpitanul Kirk s-a lăsat de Budweiser și a decis să renunțe la serviciile companiei Nokia), iar momentele de slapstick lipsesc. Altfel, atât Star Trek 11, cât și Star Trek 12 sunt situate în timp înaintea începutului seriei originale și au drept scop competarea spațiilor goale din biografiile personajelor-cheie. E un proces de consolidare a unei mitologii (dar și de exploatare a unei posibilități de business, prin aceea că furnizează un mod acceptabil de a continua o franciză) care se înscrie într-o tendință deja consacrată (noile episoade Star Wars, Batman Begins, Casino Royale).

Aflăm, așadar, cum s-au format căpitanul Kirk și Spock, dar mai ales cum s-a legat prietenia dintre cei doi. În ambele filme, un act de rebeliune din partea căpitanului Kirk duce la căderea acestuia în dizgrație. Aceasta se produce cu concursul lui Spock, ale cărui origini vulcaniene îl obligă să spună întotdeauna adevărul și să-și denunțe colegul. La final, Spock își depășește limitele, comițând el însuși o transgresiune similară de care s-a făcut vinovat Kirk, ceea ce duce la un deznodământ în care lumea e salvată, iar prestigiul lui Kirk e restabilit. Poate cel mai semnificativ aspect în ceea ce privește similitudinile dintre cele două filme rămâne, însă, următorul: eroul negativ e, în ambele cazuri, un terorist.

Romulan venit din viitor (Star Trek) sau supraom al trecutului (Star Trek In Darkness), acesta este diferit atât ideologic, cât și fizic față de o majoritate a anilor 2200 surprinzător de asemănătoare cu cea din ziua de azi. În ambele cazuri, villain-ul detestă însăși esența acestei civilizații predominante ale viitorului, pe care își propune să o distrugă, planetă cu planetă și oraș cu oraș. Khan, un personaj clasic a cărui scoatere de la naftalină va face probabil deliciul trekkies-ilor, organizează și pune în aplicare, folosindu-se de un aliat-kamikaze, un atentat în inima Londrei, atacă și distruge parțial sediul central al puterii militare a confederației, pentru ca, spre final, nava spațială pe care acesta o pilotează să pună la pământ mai mulți zgârie-nori într-o metropolă americană (San Francisco). Dacă, în anii care urmează, lumea va începe, dintr-un motiv sau altul, să se teamă de hipsteri, următorii eroi negativi vor fi probabil nevoiți să poarte ochelari de vedere fără dioptrie și eșarfă tot anul și să asculte dubstep și în somn.

În sfârșit, ceea ce Batman & Robin face prin raport cu serialul TV Batman, In Darkness reușește pentru seria veche Star Trek, și anume să păstreze una din principalele caracteristici ale originalului: camp-ul. Problema unei relații homoerotice între căpitanul Kirk și Spock a fost intens dezbătută, de fani, dar și în mediul academic. În ceea ce mă privește, în scena în care Kirk se sacrifică de dragul navei sale, Spock îl privește cu ochii în lacrimi și mâinile lor încearcă să se atingă, dar sunt despărțite de un geam, dacă unul din ei ar fi spus „Te iubesc”, iar celălalt ar fi răspuns „Și eu”, nu cred că aș fi căzut de pe scaun de stupefacție.

Doi bărbați în costume mulate înfrâng un bin Laden al viitorului, stimulați de prietenia ce și-o poartă, iată o premisă care n-ar trebui să-i zică prea multe unui spectator pentru care există și alte forme de salut, în afară de „Live long and prosper”. Meritul lui Abrams e acela de a fi demonstrat că se poate.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here