Stefan Caltia la AnnArt sau linistea minutelor uitate

0
2950

Cât timp îţi permiţi să contempli – atent, liber, calm – ceea ce te înconjoară? Fără digresiuni, fără să trişezi în vreun fel; doar să asimilezi liniştit liniile, culorile, toate faţetele frumosului care te priveşte privindu-l, descoperindu-te mai ancorat în real ca oricând. Devenind conştient de armonia care se ţese subtil prin infinita reţea de forme şi nuanţe care îţi articulează universul, ai revelaţia propriei încadrări fireşti în această lume pe care o descoperi a fi ideală.

Un astfel de escapism- de graţie, dacă vrei- poţi întâlni în spaţiul unei galerii de artă. Cu atât mai mult când galeria în cauză expune lucrările lui Ştefan Câlţia, care adună, cu delicateţea şi acuitatea unei observaţii artistice deopotrivă detaşată şi empatică şi cu sârguinţa unui colecţionar de frumos, acele Minute uitate, clipe şi fragmente trecute cu vederea, într-o încercare de a le recompune spectrul luminos şi de a ţi le dezvălui în plenitudinea lor.

Expoziţia lui Ştefan Câlţia de la AnnArt Gallery reuşeşte să redea bucuria autentică a privitului necondiţionat. Obiectele din tablouri, naturi statice, reprezintă tot atâtea ipostaze ale firescului, dar esenţializate, stilizate, tăcute, citate în culori pastel ale vieţii de zi cu zi. Clematite albastre răsfirate într-un pahar translucid;  gutui care străjuiesc firul gracil, aproape eteric al unei flori albe; veselia multicoloră, dar discretă a unei cutii de bomboane aşezată pe o masă oarecare; silueta solitară a unui pahar albastru pe un raft roşu; policromia buchetelor de flori sau verdele argintat al firelor subţiri de iarbă adăstând în vase transparente- toate sunt dispuse într-o simetrie ce odihneşte privirea: darul lor, al liniştii, al răgazului, este nepreţuit în contextul unei arte contemporane mereu în căutări, mereu experimentalistă.

Pictura lui Ştefan Câlţia are o identitate clară şi reconfortantă, stabilă, fidelă armoniei, firescului, echilibrului, în care ai certitudinea, ca privitor, că te vei putea regăsi în contemplaţie. Acesta este unul dintre motivele ce explică aprecierea la nivel internaţional de care se bucură creaţia artistului, lucrările sale fiind preluate de galerii de artă din Norvegia, Elveţia, Olanda, Belgia, Danemarca, Marea Britanie, Statele Unite etc.

Asemenea personajelor sale suprarealiste, cu aură bizantină, aproape nepământene în simplitatea lor absolut pământeană, în care poţi ghici trimiteri către o altă lume, şi obiectele minutelor uitate, recuperate de Ştefan Câlţia, sunt învestite cu alte calităţi. Având fiecare istoricul său, o încărcătură emoţională deosebită care filtrează viziunea artistului, vasele, florile, fructele devin simboluri, sugestii, indicii ale existenţei unei alte lumi care, deşi se recompune din arhitectura măruntă a elementarului, aparţine cerescului. Iar fundalul cromatic, cel care domină ca întindere pânzele, are valenţele unei aure ce preia din vibraţiile fine ale elementelor centrale.

  

Expunerii clasice în cadrul galeriei, spaţiul ideal pentru conceptul expoziţional, i se adaugă lucrările găzduite de prieteni sau cunoscuţi ai artistului. Pare ideală decizia de a instala şi prezenta aceste obiecte diafane într-un cadru intim şi accesibil. Experienţa contactului cu lucrările devine astfel şi mai personală, în spaţiul familiar al caselor celor ce au luat în grijă o parte din "minutele uitate".

Pe lângă experienţa estetică în sine şi limpezimea odihnitoare a viziunii artistice, lucrările te repun în legătură cu tema clasică a naturilor statice, amintindu-ţi de elaboratele picturi din barocul olandez sau de lucrările de secol XVIII ale lui Jean-Baptiste-Siméon Chardin. Iar taina acestor obiecte care sunt pur şi simplu, atemporale în delicateţea şi prezenţa lor discretă, devine o altă manieră de a reafirma vizual unul dintre crezurile artistului: "Fantasticul este realitatea văzută prin ochii unui copil".

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here