subREAL Retrospect – realitatea acida si apasatoare a artei contemporane romanesti

0
643

Expozitia subREAL Retrospect nu trebuie ratata cu niciun chip. Spun asta gandindu-ma la importanta grupului subREAL pentru arta contemporana romaneasca, dar mai ales pentru experienta vizuala coplesitoare pentru care o ofera expozitia, prin concepte puternice, simboluri dense si grave, in contrapunct cu ironie acida.

Cei trei membri ai grupului fondat in vara anului 1990, Dan Mihaltianu (artist), Calin Dan (istoric de arta) si Iosif Kiraly (arhitect si fotograf) au optat, intr-un climat care refuza orice manifestare autentica, pentru limbajul culturii underground. Cel putin intr-o prima etapa, care a dat si numele Grupului: subREAL.

Gandind proiectele sub forma de instalatii si new media,cei trei si-au fondat demersul pe investigarea si amendarea vizuala a constrangerilor si anomaliilor comunismului. Plecand de la regresia omului "spre Neanderthal" produsa de acest regim (cum observau artistii), grupul a finalizat primele proiecte, multe expuse in aceasta prima retrospectiva a activitatii subREAL, printre care: Alimentara, Je t’aime, moi non plus si East-West Avenue.

Din aceeasi categorie a exorcizarilor comunismului face parte si instalatia Eurasia : intinderea apasatoare si desertica a celor peste o suta de trotinete din lemn brut, care presupun in mod firesc joaca, miscare, dar care sunt ‘inghetate’ intr-o imobilitate apasatoare, are trimiteri multiple, printre care mandria oarba legata de productia industriei socialiste si statutul artei redusa la rol de propaganda. Aceasta ultima tema reprezinta unul din laitmotivele activitatii grupului, inspirand multe abordari.

Una dintre acestea surprinde procesul de golire de sens a obiectului de arta deservit propagandei,  demonstrat prin fotografiile din expozitie. Acestea pun pe tapet, la propriu si la figurat, ipostazele productiei artistice in contextul politic ceausist. Alte proiecte subREAL ironizeaza coroziv grandomania regimului in manifestarile care tin si de arta: in Castelul din Carpati, Casa Poporului este o macheta-postament compusa din cutii de tigari Carpati, asupra careia planeaza amenintator tepe.

In paralel cu aceasta prima etapa de activitate a Grupului subREAL , expozitia urmareste creatiile eliberate de temele discursului anti-politic si redescoperirea omului ca subiect central, alaturi de investigarea relatiilor acestuia cu institutiile sociale, mediul urban si mecanismele de arta.

Aceasta noua etapa in viata Grupului este consecinta sincronizarii cu timpii si temele artei occidentale (efect si al rezidentelor obtinute in Berlin si Viena la mijlocul anilor ‘90). Din creatiile acestei perioade, e greu sa iti scoti din minte obsedantul loop al robotului care anunta ora exacta si proiectele Communication 1 :1 si  1 :1 :1, poate extremele retrospectivei, in care un roman, un maghiar, plus un japonez in a doua faza, isi amesteca sangele in acelasi recipient in timpul unei transfuzii si, odata cu el, nationalitatile, diferentele, separarile conventionale (rezultatul concret al momentului este si el inclus printre exponate, inclusiv lichidul in cauza).

O alta imagine care marcheaza este hibridul Vlad Tepes-Dracula-Mona Lisa, un comentariu sarcastic al unora dintre cliseele strainilor despre Romania. Astfel, istoria nationala devine o succesiune de imagini pe un monitor inserat intr-o capra de sala de sport. Seria Draculaland, care include evident imaginea Printului Dracula, surprinde, in acelasi registru cinic, toate locurile comune care modeleaza imaginea culturii autohtone in exterior.

Ocupand doua etaje ale Muzeului National de Arta Contemporana, subREAL Retrospect este un tur de forta : expozitia iti cere sa te abandonezi multitudinii de fotografii, proiectii si instalatii, sa te lasi purtat si rascolit de imagini si sunete, sa calatoresti prin timpul subiectiv al procesului de creatie sau al celui de cartografiere a socialului pre si post-decembrist, semnate subREAL.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here