Tarul Ivan isi schimba meseria – Cand un administrator de bloc devine tar al Rusiei

0
811

Mihail Bulgakov scria piesa Ţarul Ivan îşi schimbă meseria ca o satiră la regimul stalinist, iar spectacolul lui Gelu Colceag, de la Teatrul Metropolis din București, păstrează acest ton, creând o comedie ironică la adresa puterii şi a jocurilor ei.

Spectacolul este construit pe diferențele dintre Rusia lui Ivan cel Groaznic și cea a lui Stalin. Avem, pe de o parte,  Moscova anilor '20 – '30 a inginerului Timofeev care meştereşte de zor la o maşină a timpului cam şubredă și „urâtă”, așa cum o caracterizează toate celelalte personaje, spre disperarea creatorului ei. Și, pe de altă parte, Rusia secolului al XVI-lea portretizată de viața de la curtea lui Ivan cel Groaznic.

Atunci când cele două lumi se întâlnesc, grație invenției lui Timofeev, apar elementele comice datorate, în principal, diferențelor de gândire dintre cele două perioade. Bunăoară, atunci când țarul călătorește în secolul al XX-lea, este șocat de vocile care ies dintr-un mic aparat și se întreabă naiv „voi de unde vorbiți” și nu înțelege de ce oamenii se supără atunci când le spune „robi”. Iar când administraroul de bloc, Ivan Vasilievici, îi ia locul țarului, nu poate să se adapteze la ritualurile de la curte, întrebându-se mereu „eu ce trebuie să fac”.

 

 

Pe aceeași dualitate prezent – trecut este folosit și spațiul. Ioana Pashca realizează costumele și decorurile spectacolului, folosindu-se foarte bine de scena rotativă care creează trei spații diferite: prezentul ilustrat de apartamentul lui Timofeev cu mașina timpului și  cel a lui Shpak care a fost prădat de hoți și trecutul portretizat de curtea țarului. Sunt puse, astfel, în opoziție grandoarea Rusiei lui Ivan cel Groaznic, cu soldați în uniforme și mese cu rinichi de iepure sau cocoșei fripți cu simplitatea Rusiei cenușii a începutului de secol XX, în care bărbații sunt îmbrăcați în pijamale, costumele sunt doar pentru momentele importante, iar casele cu radiouri sau tablouri de import sunt primele pe listele hoților.

Dincolo de scenografia reușită, marele minus al acestui spectacol îl constituie jocul actorilor. Mircea Rusu intră prea mult în stereotipul administratorului de bloc, preocupat doar să ia banii de chirie de la colocatarii de imobil. Mariana Dănescu amintește prin țipete, falsitate și replica laitmotiv „Sunt o domnă, ce dracu'”, de rolul pe care l-a făcut, la începutul anilor 2000, în serialul „La Bloc”, de la PRO TV. Aceeași falsitate o întâlnim, de altfel, și în interpretarea actriței Diana Cavaliotti care îngroașă stereotipul divei care își părăsește soțul pentru regizorul cu care lucrează. Spectacolul, poate și pentru că mare parte din distribuție este formată din actori care au jucat sau joacă în seriale de televiziune, aduce cu un sitcom: glume ușoare, interpretări stereotipe și artificiale și aceeași ușă pe care ies și intră personajele.

 

 

Ţarul Ivan îşi schimbă meseria este o comedie ironică și amară, neilustrând revolta față de nedreptățile sistemului, ci doar repercusiunile sale. Teroarea regimului transformă oamenii în niște roboți care nu mai gândesc rațional, ci doar se supun automat regulilor impuse de stat. 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here