The Girl with the Dragon Tattoo – un bisturiu regizoral sigur

    0
    286

    The Girl with The Dragon Tattoo este un film reusit pentru genul politist & thriller, incomparabil mai bun decat ecranizarea mai veche a primului volum din Trilogia Millenium (devenita best-seller dupa moartea autorului, Stieg Larsson).

    Daca ecranizarea din 2009 iti da senzatia unui serial pregatit prost si iti cere o putere digestiva serioasa, noul film a incaput pe mainile pricepute si meseriase (la propriu) ale lui David Fincher (Fight Club, Se7ven, Zodiac, The Game, The Social Network, The Curious Case of Benjamin Button). Rezultatul este un film din categoria blockbuster"politist" (termenul englezesc descrie mai bine tipologia: "crime & mystery") care nu merge intr-o viteza dementa incat sa nu mai poti urmari actiunea, dar nici nu treneaza, si iti acorda timpul sa observi un gand-doua trecand peste fetele actorilor. Am  apreciat cum Fincher construieste atmosfera si semnele de intrebare, fara sa aglomereze privitorul pana la incomprehensibil cu detalii venite din cartea stufoasa. The Girl with the Dragon Tattoo este o opera de sine statatoare, care a reusit sa nu se lase inecata in literatura din care se extrage. 

    Actorii sunt superbi, incepand cu Rooney Mara – in rolul lui Lisbeth Salander, eroina punk-hackerita-detectiva-Robin Hood modern-obiect de fantasmare (la primul ei rol principal serios, pentru care deja a primit o nominalizare la Oscar), Daniel Craig (probabil putea mai mult in rolul jurnalistului de investigatie Mikael Blomkvist), Christopher Plummer, Robin Wright si Stellan Skarsgard (il stii din filmele lui Lars Von Trier dar, in ultimii ani, si din filme mainstream, gen Mamma mia!), care merita o mentiune speciala. 

    Nu-mi dau seama daca Stellan Skarsgard are parte de cel mai bun rol din film sau abilitatile lui sunt peste ale celorlalti, dar scena cea mai buna ii apartine: in pragul hacuirii uneia dintre victime, schizofrenicul jucat de Skarsgard ii tine acesteia un discurs despre cum frica de a nu jigni este intotdeauna mai mare decat frica de durere. Toate victimele trecute, inclusiv cea careia ii cauta acum punctul cu care sa inceapa ciopartirea in timp ce ii vorbeste, l-au urmat de bunavoie, impotriva intuitiei care le spunea ca gresesc.

    Evident, The Girl with the Dragon Tattoo nu este numai lapte si miere. Cele mai enervante sunt locurile comune ale genului, absolut nenecesare si facile, care te fac sa traiesti instantaneu o nostalgie pentru Hitchcock: misterul nazistului cu un trecut negru nedeconspirat inca, Biblia interpretata ca motiv al crimelor, primirea prin posta a unor obiecte de la presupusul ucigas etc. In plus, filmul are cateva scene de abuz sexual strict gratulatorii pentru imaginatia masochista a privitorului, in stilul stirilor de la ora 5 sau rough-sex porn

    Pe locul doi la capitolul "iritante" este lipsa de dezvoltare a abilitatilor personajelor. Aceste vin cu capacitati date (gen hacker stralucit caruia niciun website nu ii rezista), nu exista nicio surpriza, niciun proces care sa ne convinga de posibilitatile personajelor. Ele actioneaza fara istorie si ad-hoc functia asumata prin scenariu. 

    Galerie video

    LASĂ UN COMENTARIU

    Please enter your comment!
    Please enter your name here