The Hangover III – Marea mistocareala

0
445

Frați și surori, să ținem un moment de reculegere în memoria seriei Marea mahmureală, care ne părăsește odată cu această parte a treia. Iar acum, primiți, voi, cititorilor, piosul meu omagiu.

Dacă filmul lui Todd Philips ar fi avut drept scop să demonstreze că se poate face comedie fără nici măcar o singură glumă, atunci avem de-a face cu o reușită exemplară. O dată în plus, nici în acest sfârșit de trilogie nu se prea râde*, ci mai degrabă se face mișto. Se face mișto de toată lumea, ca în precedentele Mahmureli, ca în recentul Gambit al lui Michael Hoffman, ca într-o grămadă de comedii leneșe care exploatează un mecanism subtil ca răgetul tigrului lui Mike Tyson: o stimă de sine crescută durează mai mult și e mai gratificantă decât un banal hohot de râs. Avem, deci, de-a face cu un alt fel de feelgood movie, unul în care toată lumea se simte bine pentru că alții o duc prost.

Negrul filmului, un fost vânzător de droguri (doar e negru, nu?), cade victimă unei execuții în stil Sunset Boulevard când se aștepta mai puțin. Ha. Asiaticul filmului e întruchiparea ridicolului: e plecat cu sorcova, vorbește despre sine la persoana a treia și face tot felul de cascadorii mortale (că doar de aia e asiatic). Ha ha. Bătrânii filmului nici nu merită băgați în seamă de copiii lor, ce dacă sunt în căruciorul cu rotile? La naiba cu ei! Ha ha ha! Animalele filmului o pățesc cel mai rău: nici unul nu supraviețuiește până la genericul de final! Și girafa, și cocoșii, și câinii o mierlesc, v-ați prins? Ha ha ha ha! Și tot așa.

Titlul de glorie al filmului e incorectitudinea politică. Aceasta face apel la ceea ce s-ar putea numi logica bully-ului, plăcerea pe care o dă poziția de superioritate deținută prin raport cu celălalt, la batjocorirea căruia contribuim prin râs. Pentru ca aceasta să funcționeze, în mod ideal, în interiorul grupului din care face parte, spectatorul trebuie să fie el însuși majoritar. O întruchipare idealizată a acestei majorități o avem în film în personajul Phil (Bradley Cooper). De el nu se face niciodată mișto, farmecul lui derivă mai degrabă din lipsa de farmec a celorlalți**, e înalt, pare să aibă greutatea ideală și, cel mai important, e alb.

În această operă care constă în a flata plătitorul de bilet, miștocăreala merge mână în mână cu o a doua metodă, împrumutată din arsenalul filmelor de acțiune. Din punct de vedere fizic, Phil, Stu, Alan și Doug nu ies cu nimic din comun, și totuși, în fiecare episod, ajung să fie eroii celor mai improbabile cascadorii. Unul din atuurile lui The Hangover III sunt cascadele corect filmate ale lui Alan (Zack Galifianakis) pe acoperișul unui cazino din Las Vegas și zborul cu parașuta al lui Chow (Ken Jeong) de pe același acoperiș.

Reveria machistă e completată, în primele două episoade, de consumul în cantități industriale de alcool, droguri și sex, adică exact ceea ce se presupune că și-ar dori un bărbat între două vârste, căsătorit și cu un loc de muncă stabil. În partea a treia, alcoolul și drogurile sunt mai mult pomenite decât consumate, iar sexul lipsește cu totul. Și mai interesant, la fel ca în cazul trilogiei American Pie, peripețiile lubrice ale celor patru se încheie cu o nuntă. Până și Alan se așază la casa lui, ceea ce ar trebui să-i liniștească pe bărbații purtători de verighetă din sală. Li se întâmplă tuturor, mai devreme sau mai târziu; măcar Alan și-a trăit viața iar tu, spectatorule, te-ai uitat cu jind la el.

 

*Prin „nu prea se râde”, înțeleg „eu nu prea am râs” (iar prin „nu prea”, înțeleg „deloc”). La scena în care Alan și Cassie (Melissa McCarthy) poștesc lasciv o bomboană pe băț, ceilalți spectatori râdeau de se prăpădeau. În ceea ce mă privește, rămân la părerea mea: The Hangover III e amuzant ca un picior amputat.

** În 2011, revista People l-a desemnat pe Bradley Cooper ca fiind cel mai sexy bărbat în viață. Nu pot decât să presupun că ceilalți candidați au fost tot Zack Galifianakis, Ed Helms și Justin Bartha.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here