The Two Faces of January – Afaceri neincheiate

0
479

The Talented Mr. Ripleyvă spune ceva? Dacă oferiţi un răspuns afirmativ, probabil veţi dori să încercaţi şi experienţa oferită de filmul The Two Faces of January, ce pleacă tot de la un roman al Patriciei Highsmith, aceeaşi scriitoare vinovată de apariţia impostorilor profunzi. În rolul principal, încă un escroc atras de viaţa celor bogaţi, pe spinarea cărora vrea să traiască, iar în calea lui, acelaşi cuplu de călători dornici să exploreze ţările însorite ale Europei. Cât despre decor, ei bine, se repetă peisajul meditarenean, numai relaţia mincinos-păgubit tinde să devină imprevizibilă şi, la un moment dat, răsturnată.

Sub soarele anticei Elada îşi face veacul Rydal (Oscar Isaac), ce se pretinde un fost student american de la Yale, autointitulat ghid turistic, şi mare amator de turiste naive, pe care le seduce şi le scoate în oraş pentru a obţine cât mai mulţi bani de la ele, folosind mici trucuri. Când îi apar în cale Chester (Viggo Mortensen), un broker cu dare de mână, şi mult mai tânăra lui soţie, Colette (Kirsten Dunst), Rydal îi ia drept captura vieţii lui de şarlatan inofensiv. Îi plimbă prin locurile mai puţin ştiute de turişti şi se tocmeşte în locul acestora cu vânzătorii de suveniruri mai mult sau mai puţin preţioase, oferindu-şi un comision substanţial de fiecare dată, mai ales când fraierii de turişti nu înţeleg ce discuta el în limba lui Homer cu neguţătorii. Problemele apar abia din clipa în care îi acordă prea multă atenţie ghiduşei Colette, pentru care acceptă să-i scoată soţul dintr-un mare bucluc, după ce detectivul ce-l urmărea moare.

Exact atunci când aveai iluzia unui scenariu previzibil, bine stabilit în capul tău, Rydel intră în bucluc după ce îl ajută pe Chester să fugă de la locul unei crime, făcându-i rost de paşapoarte false, nu înainte de a-i propune un road trip plin de suspans prin insulele pitoreşti, şi te întrebi ce-o fi fost în capul său de şarlatan versat. Lăcomia, sau atracţia faţă de Colette, genul care să-l păgubească şi pe un escroc? Hossein Amini ştie cum să amâne răspunsurile prin întâmplări greu de anticipat, fără să recurgă la multe alergături şi urmăriri spectaculoase. Îi sunt suficiente jocurile psihologice, destăinuirile protagoniştilor şi peisajele însorite, dar copleşitoare atunci când sunt admirate prin ochii personajelor hăituite.

Pentru a nu repeta o reţetă clasică a triunghiului amoros, în care o femeie tânără şi naivă este sedusă de un amant ce vrea doar banii soţului bogat, regizorul se concetrează mai mult pe transformarea relaţiei dintre Chester şi Rydal, care, din hoţ atrăgător şi victimă încornorată, devin profesor-elev, Chester având la activ câteva înşelătorii mult mai eficiente şi mai fine decât Rydel. Spre final, confruntarea psihologică dintre aceştia îi poartă, de fapt, spre conflictul arhaic centrat pe figura paternă. Afacerile neîncheiate din viaţa lui Rydel nu sunt de ordin financiar, el nefiind urmărit de nişte recuperatori, ci doar de propriile sale neîmpliniri şi frustrări legate de imaginea tatălui, identificat în mintea lui cu abilul Chester, faţă de care simte admiraţie, ură şi ameninţarea unei rivalităţi mocnite.

Dacă la capitolul privelişti şi actori se prezintă bine, relaxând ochiul privitorului captivat de imaginea oraşelor albe din insulele greceşti şi a ruinelor ce ascund fresce secrete, pentru a se muta apoi în furnicarul din Istanbul, The Two Faces of January păcătuieşte, în schimb, la capitolul intensitate. Conflictul dintre personajele masculine putea fi unul mai puternic, din care să izbucnească replici mult mai tăioase, pline de reflecţii despre şcoala vieţii, pe care ambii protagonişti o preferă, iar legătura dintre Rydal şi Colette putea să ducă la o avalanşă de întâmplări şi urmări dramatice, menite să amplifice suspansul prin răsturnări de situaţii. La un moment dat, ai impresia că tocmai personajul feminin, ce putea fi un măr al discordiei util scenariului, este dat la o parte în favoarea luptei masculine pentru dominare.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here