Top cinci fetisuri in filme

0
1032

Fetisul sexual in filme… L-am ales pentru ca e un subiect misterios, tabu, interzis chiar – daca vorbim despre anumite fetisuri care implica violenta -, pentru ca probabil fiecare are cel putin un fetis, chiar daca neidentificat ca atare si, mai ales, pentru ca regizorii au obsesii fetisiste traduse cinematografic in modul cel mai senzual si memorabil posibil. Unii le traduc filmic intr-un mod "foarte" sublimat, ca Alfred Hitchcock, sau mult mai evident, ca Pedro Almodovar.

1. Voyeurism

Greu de ales un film exemplar in cazul voyeurismului. Probabil cel mai intalnit fetis in filme, poate si pentru ca actul de a filma e un act fetisist, care urmareste realitatea nu prin gaura cheii ci prin obiectiv, voyeurismul e aproape ubicuu.

In American Beauty,  adolescentul Ricky nu se desprinde de camera de luat vederi, inregistrand ce se intampla inclusiv in casa de alaturi. Hitchcock a realizat un film intreg in jurul ideii de voyeurism, Rear Window. Personajul lui James Stewart, un jurnalist fotograf obligat sa stea in casa din cauza piciorului rupt, are acces la intreg spectacolul desfasurat in blocul de vis-a-vis, fiind inclusiv martorul unei crime.

In Kika lui Almodovar, in cea mai perversa rasturnare de situatie, un voyeur denunta un violator. Intrebat de politist de unde stie ca in apartamentul respectiv se intampla un viol, personajul se identifica candid ca voyeur. Scena in sine este delirant de senzuala si haioasa, in acelasi timp. Kika este mangaiata in somn intim de violator cu o felie de portocala, ca apoi sa o violeze in timp ce poarta o discutie libera. Politistii ajung, dar violatorul, foarte potent, deja la orgasmul numarul n, nu mai poate fi desprins de victima, din cauza vertijului sexual imposibil de stavilit.

Maximul voyeuristic este atins de originalul Charlie Kaufman, scenaristul filmului Being John Malkovich. Voyeurismul este maxim pentru ca filmul gaseste o cale de a avea acces direct la mintea lui John Malkovich, intimitatea suprema pe care o poti avea cu subiectul voyeurului.

2. Accidente, rani, cicatrice – Crash

David Cronenberg, si el un maestru al fetisurilor, la fel ca Almodovar, prezinta unul mai mult decat ciudat in Crash: victimele accidentelor de masina sau oameni fara astfel de experiente traiesc placere sexuala in rememorarea unor accidente (inclusiv unele celebre, ca al lui James Dean) si in (re)trairea unor accidente.

Intr-un alt film, Dead RingersCronenberg exploreaza un fetis mai comun, cel al gemenilor care isi schimba partenerul sexual fara ca acesta sa stie. Adica explorarea intimitatii cu un strain, sub aparenta familiaritate oferita de identitatea fizica. 

3. Sadomasochism  – Belle de Jour

Filmele lui Luis Bunuel, regizorul catolic care spunea ca imaginatia sexuala i-a fost cu atat mai mult stimulata de constrangerile religioase, abunda in fetisuri, incepand cu L'age d'or (daca nu chiar cu Un chien andalou) din 1930, pana la Cet obscur objet du desir in 1977. Belle de jour, filmul din 1967 este practic dedicat fetisurilor.

O burgheza oarecare, jucata de Catherine Deneuve, sufocata de propriile fantezii in care este abuzata fizic si sexual, improscata cu noroi, legata, biciuita, violata, hotaraste sa se prostitueze dupa-amiezele intr-un stabiliment discret. Aici  isi gasesc satisfactia barbati cu gusturi sexuale ciudate. Fetisul suprem sta intr-o cutiuta, nu aflam ce contine, dar este suficient de scabros cat sa le faca pe celelalte prostituate sa refuze "joaca". Nu si eroina Belle de jour, Severine. Severine traieste extazul in a experimenta interzisul, pentru ca rusinea/frica este conditia necesara a placerii supreme. 

Prezentarea sadomasochismului lui Bunuel contine mai multe ganduri decat cel al lui David Lynch din Blue Velvet. Si la Lynch, ca si la Almodovar, fetisurile sunt amestecate intr-un cocktail Molotov periculos si visceral: personajul lui Dennis Hopper e violent si amenintator, se intoarce la stadiul psihologic de copil si o poseda pe Dorothy (personajul Isabellei Rossellini) cu o bucata de catifea albastra, fetisul lui suprem. 

4. BDSM – Atame! (Leaga-ma!)

Atame! abunda in scene de bondage- tot un fel de masochism, sarjate sexual foarte subtil, accentul fiind pus mai mult pe "sweet old love", dragoste despre care Almodovar dovedeste ca poate fi la fel de ciudata si nebuna ca un fetis gen BDSM. Personajul Victoriei Abril este practic legata in toate felurile posibile si imposibile, de la cele mai simple la cele mai ingenioase moduri, pentru a ceda avansurilor lui Antonio Banderas. Intr-un final cedarea (the submission) intervine, dar nu neaparat datorita dorintei sexuale implicate de contextul BDSM, ci datorita emotiei de a-l vedea pe torturator batut si plin de sange. 

5. Confesiuni sexuale – Sex, Lies, and Videotape

Fetisul din Sex, Lies, and Videotape este total: personajul principal nu poate gasi satisfactie decat in si prin acest fetis. Graham (James Spader) filmeaza femei ce isi povestesc experientele, esecurile si placerile sexuale. Urmarind apoi aceste casete singur, Graham traieste placere sexuala, imposibila in alt context, pentru ca langa o femeie este impotent. 

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here