Viata de vanzare – Palpitant si original

0
1254

Viaţă de vânzare este un roman care te face să afirmi că Mishima, unul dintre cei mai buni autori niponi, ar fi putut deveni la fel de bine unul dintre cei mai buni regizori ai Noului Val Japonez din anii ’60-’70.

Romanul a fost scris într-un un stil îndrăzneţ şi hibrid, care sfidează discreţia sacră în vechea Japonie. Asemenea cineaştilor postbelici inovatori, Mishima spulberă tabuuri pentru surprinde lucid şi nonconformist o Japonie a marilor oraşe, în care tinerii vor să se rupă de trecut abandonându-se în senzaţiile tari ale unei vieţi hedoniste şi devenind în acelaşi timp mai conştienţi de pericolul alienării.

În Viaţă de vânzare, Yukio Mishima prezintă erotismul, decadenţa, schimbările sociale, forfota urbană şi relaţiile umane într-un subversiv şi bizar mod pentru Japonia acelei perioade. Evenimentele aflate la graniţa realului cu halucinantul absurd includ elementele unui film de artă premiat la marile festivaluri datorită modului inventiv şi lipsit de clişee prin care deviază datele unei existenţe terne spre un thriller plin de mister, care te surprinde încă de la prima scenă.

Romanul pleacă de la o poveste despre care mulţi ar spune că este des întâlnită în metropolele care au schimbat alienant valorile din societăţile asiatice tradiţionale, imediat după Al Doilea Război Mondial. Este povestea unui tânăr pe nume Hanio. El are toate calităţile ce îi asigură succesul noului japonez occidentalizat după anii ’50. Este modern, trăieşte mai mult decât decent în Tokyo, noul simbol al Japoniei ce priveşte încrezătoare spre viitor, şi are un job de viitor într-o companie de advertising, unde este foarte bine văzut. Însă citirea unui ziar în trenul ce străbate metropola pentru a-l duce spre zona birourilor declanşează un act inexplicabil: o tentativă de suicid prin înghiţirea unor pastile.

Descoperit la timp, Hanio este salvat. Când se trezeşte în salonul unui spital, nu poate decât să indice nişte motive de neînţeles pentru cineva nefamiliarizat cu literatura inspirată de Kafka. La ieşirea din spital, Hanio decide să renunţe la vechiul trai, luându-şi un job ciudat – acela de a-şi vinde propria viaţă, de mai multe ori, în schimbul unor sume care îi permit libertatea dată de confortul financiar, deşi el consideră existenţa umana ca fiind lipsită de sens după tentativa de suicid. Anunţul Viaţă de vânzare schimbă existenţa lui Hanio – considerat fie un nihilist, fie un depresiv-, într-o succesiune de evenimente bizare, ademenitoare pentru cititorul dornic de a găsi o carte efervescentă.

Existenţa lui Hanio te face să-ţi imaginezi (la început) un roman monoton, în care totul curge lent, iar evenimentele şi trăirile sunt îmbibate de nihilismul adesea întâlnit la personajele masculine sumbre ale lui Mishima, care, dezamăgite de noua Japonie, recurg la gesturi (auto)distructive, Totuşi, Viaţă de vânzare nu este deloc plictisitor. Vei descoperi un roman care te întrigă prin turnura pe care o ia povestea, deoarece îmbină ritmul alert al unui thriller cu personaje enigmatice dubioase, erotismul pop, suspanul unui film noir cu accente halucinante şi înlănţuirea unor detalii ce alimentează imprevizibilul. Naraţiunea îţi lasă impresia că urmăreşti episoadele unui serial bun, ce are acel ceva care împinge în zona stranietăţii misterioase întâmplările aparent banale.

Însăşi structura acestui roman – apărut în foileton în revista Shukan Playboy – seamănă cu succesiunea palpitantă a episoadelor dintr-un serial având un stil hibrid. Când situaţiile riscante îl aruncă pe Hanio în mijlocul unor evenimente bizare, vei descoperi un serial în proză. Acest serial îmbină estetica filmului de acţiune stilizat, personajele feminine ce amintesc de vechile poveşti cu fantome din cultura niponă, genul neo-noir cu accente pop şi thrillerul psihologic urban cu note suprarealiste, ce abordează amestecul dintre alienare şi erotism, care duce la reacţii aberante. Toate elementele unor genuri diferite sunt amestecate inventiv de Mishima, astfel încât să ai impresia că fiecare pagină te va surprinde. Imprevizibilul este alimentat de apariţia unui nou client dornic să cumpere viaţa pusă la vânzare de Hanio, propunându-i tot felul de afaceri, care mai de care mai ciudate, şi care atrag noi şi noi pericole, fentate de personajul central într-un mod greu de anticipat.

Redescoperit acum câţiva ani, acest roman este unui special în carierea lui Yukio Mishima. Admiratorii scriitorului vor fi uimiţi de ritmul mult mai alert, de francheţea abordării scenelor erotice, debarasate de subtilitatea întâlnită la clasicii moderni ai Japoniei, dar mai ales de originalitatea stilului. Vei descoperi o scriitură ce pare mult mai simplă decât în romanele din tetralogia Marea fertilităţii, dar care păstrează aceeaşi consistenţă psihologică deviată spre insolit, spre alegorie, ce menţine lumea interioară a personajelor şi motivele acestora într-o zonă a enigmelor pline de ambiguitate.

Citind acest roman vei (re)descoperi un scriitor capabil să abordeze stiluri diferite, să se reinventeze, păstrându-şi în acelaşi timp stilul personal, temele şi obsesiile ce revin în mai toate romanele sale cu personaje centrale de gen masculin. Ce-i drept, Viaţă de vânzare poate fi considerat şi romanul în care Yukio Mishima s-a folosit de simplitate pentru a scrie de fapt unul dintre cele mai complicate romane ale sale.

Analizat mai atent, romanul Viaţă de vânzare se dovedeşte a fi unul plin de mesaje subtile ce vizează noua societate japoneză postbelică, dar mai ales relaţia ei duplicitară cu trecutul. Deşi în prima jumătate a romanului mulţi ar fi fost tentaţi să afirme că Mishima ar fi vrut să se resemneze în faţa Japoniei occidentalizate, incluzând în romanul său nişte elemente ce ţin mai degrabă de cultura vestică, spre final îşi dau seama că Mishima rămâne Mishima, iar elementele ce trimit la estetica străină sunt de fapt un joc derutant pentru cititor, unul plin de aluzii ce trimit la parodie.

Mishima doar s-a folosit de un stil occidental pentru a expune mult mai bine agonia vechiului spiritului japonez în noile metropole, încât îţi vine să afirmi că Viaţă de vânzare este o privire ironică aruncată unei occidentalizări artificiale a Japoniei folosindu-se tocmai elementele estetice împrumutate de la filmele şi cărţile artiştilor din Vest. Nu vei şti unde se termină omagiul adus acestor artişti vestici apreciaţi în mediile intelectuale nipone şi unde începe abordarea parodică. Tocmai din această ambiguitate se naşte fascinaţia pentru un roman ce a fost redescoperit şi apreciat la adevărata lui valoare după zeci de ani de la moartea lui Mishima.

Citeşte şi Amurgul marinarului – Frumuseţe şi cruzime în Japonia lui Yukio Mishima

Amurgul marinarului – Frumusete si cruzime in Japonia lui Yukio Mishima

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here