West side story sau Delincventa juvenila e o boala sociala

0
270

Eu nu știu cum era cu adevărat să fii portorican în America anilor ’50, dar filmul West Side Story după piesa cu acelaşi nume mi-a dat o idee. O idee despre divizarea ghetto-urilor din SUA în zone de influență pentru găști de delincvenți juvenili, coexistența negativismului și idealismului cu privire la viitor într-un grup strâns de imigranți, exacerbarea sexualității latinelor și despre o lume în care toată lumea știe să danseze mai bine decât să se lupte. 

Inovația West Side Story-ului din anul 1957 era atragerea atenției cu privire la răfuielile sângeroase ale găștilor și condiția imigrantului prin reiterarea schemei tragice Romeo și Julieta, numai că într-o notă comedico-muzicală excepțională. Regăsim aceeași narativă cu doi tineri care aparțin unor clanuri diferite ce se află în conflict, doar că, dacă în piesa shakespeariană ambii îndrăgostiți își găsesc sfârșitul, în musical, doar protagonistul, Tony, moare la sfârșit, iubita lui Maria rămânând ca reminder viu al consecințelor violenței. 

Inovația lui Răzvan Mazilu în umbra acestei realizări este una ce ține de pregătirea sa primară. Așadar, întrucât el nu este regizor, ci coregraf, în scenografie dezbracă West Side Story de un decor fizic și, pe post de recuzită, folosește actori. În scena încântătoare în care personajele principale Maria și Tony își imaginează căsătoria lor, cei doi dansatori ce serviseră până atunci ca fantasme graţioase corespondente energiei şi purităţii iubirii lor, devin întrupări fictive ale părinţilor lor.

Cu orchestra în background, spectacolul dă senzația nu de musical, ci de concert al zilelor noastre cu storyline, însă unul superb construit. Scena în care cele două găști dansează în același club, spre exemplu, iniţial amintește nu de o sală de bal a anilor 50, ci de o discotecă modernă cu foarte mult sclipici, în care toată lumea dansează strâns lipită una de cealaltă, contactul direct al trupurilor realizându-se într-o secvență senzuală, aproape ireală.

Musicalul West Side Story în regia – coregrafia lui Răzvan Mazilu pare că nu are legătură mare cu America, sau cu portoricanii imigranți, deși scenariul e același, ci ne scoate în față, pe lângă cântecele înduioșătoare de dragoste consacrate, problemele sociale presante în care tinerii ce provin din medii defavorizate, discriminate, needucate și violente vor perpetua aceste neajunsuri, fără o îndrumare corectă. Tendința aceasta, de actualizare a piesei, se regăsește și în revival-urile americane şi a determinat în mod repetat modificarea aparenței personajelor. Și în acest sens aș menționa și încheia cu câteva versuri din musical care sunt suspect de actuale și pentru societatea românească despre delicvența juvenilă ca  boală sociologică – în engleză, dar e mai intens să le auziți în limbă română la piesă: 

 

Gee, Officer Krupke, we're very upset
We never had the love that every child oughta get
We ain't no delinquents, we're misunderstood
Deep down inside us there is good

 

Dear kindly Judge, Your Honor, my parents treat me rough
With all their marijuana, they won't give me a puff
They didn't wanna have me but somehow I was had
Leapin' lizards, that's why I'm so bad

 

My daddy beats my mommy, my mommy clobbers me
My grandpa is a commie, my grandma pushes tea
My sister wears a mustache, my brother wears a dress
Goodness gracious, that's why I'm a mess

 

Yes, Officer Krupke, he shouldn't be here
This boy don't need a couch, he needs a useful career
Society's played him a terrible trick
And sociologically he's sick

 

In my opinion, this child does not need
To have his head shrunk at all
Juvenile delinquency
Is purely a social disease

Hey, I got a social disease

Gee, Officer Krupke
We're down on our knees
'Cause no one wants a fella
With a social disease

 

Acestea fiind spuse, dacă vreodată vreți s-o puneți de un West Side Story cu amicii, aici aveți scenariul, iar pentru muzică, găsiți filmul online.

West Side Story în regia lui Răzvan Mazilu s-a pus în scenă la Teatrul Odeon în cadrul Festivalului Național de Teatru 2014.

  

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here